Vi träffas på polisens kontrollplats strax norr om Helsingborg. Morgontrafiken är tät och lastbil efter lastbil rullar norrut.

Reglerna är glasklara: den som har en internationell transport till Sverige får efter det att lasten lossats utföra högst tre inrikestransporter under max sju dagar.

– Men många åkerier har satt i system att köra inrikestrafik månader i sträck med låglönechaufförer som ofta jobbar under usla förhållanden, säger Sören Johansson.

Polisen har haft svårt att komma åt fusket men från den första januari har de rätt ta ut en avgift på 40 000 kronor om man bryter mot bestämmelserna. Och pengarna ska betalas på plats – annars har polisen rätt att stoppa transporten och hindra den från att köra vidare.

– Vi tar både Mastercard och Visa och andra kontokort också, säger trafikpolis Richard Karlsson med ett leende. Och vill man kan man betala cash – vi har kvittoblock så det är inga problem.

superpolis-006

Och pengarna brukar dyka upp snabbt. Att få godset försenat är ju det sista åkeriet vill – det måste ju fram till kunden till varje pris. Chaufförerna har ju oftast inte pengar utan ringer till åkeriet som fixar det.

– Stor skillnad mot förr. Då la de på luren när man ringde. Nu kan de både engelska och betalar snabbt – så sanktioner lönar sig, säger Richard Karlsson. Lastbilen får inte köra vidare utan trailern hämtas av en ny lastbil – oftast inom någon timme.

Både Richard och Sören är med i Seko Polis. De andra två kollegorna Lars-Olof Tuvesson och Krister Nilsson är det inte.

– Jag var oorganiserad så det var Sören som lurade med mig, säger Richard med ett skratt och drar iväg på sin mc på ännu en runda för att hitta ett lämpligt objekt han vill titta närmare på.

– Man går på känsla. Lastbilen kan se allmänt sliten ut, vara skitig eller så är det bara en helt random check. Ibland stämmer allt och då är det frid och fröjd, men vi har ju fångat många syndare.

När en lastbil vinkats in går man igenom att alla papper stämmer. Kontrollerar chauffören via polisens internationella register och går igenom om lasten är rätt säkrad och att man inte kör farligt gods utan varningsmärke på lastbilen. Ibland görs en teknisk besiktning av bilen om det ser ut att behövas.

Först ut är en serbisk chaufför som har alla papper i ordning. Richard vill vara säker på hur han är medveten om att han kör farligt gods och det är han. Mängden är under den tillåtna för att bilen ska vara omärkt och han får grönt ljus.

superpolis-011

Nästa lastbil kommer från ett estniskt åkeri med en lettisk chaufför. Chauffören pratar engelska och berättelsen om när han kom in i landet och hur länge han varit här är lite rörig. Sören tankar vant över informationen från lastbilens färdskrivare och från chaufförens eget färdkort på en usb-sticka som han sedan kör i datorn.

– Där ligger all data. Man ser hur länge de kört, pauser, var de varit och hur länge de vistats i landet. Ofta har de varit i landet alldeles för länge och bara kört inrikestransporter.

Många chaufförer kommer från Makedonien – ett fattigt land utanför EU – och kör för åkerier med säte i Bulgarien.

– Den senaste trenden är att vi har fått in massor med makedonska chaufförerna med splitternya, helt korrekta bulgariska pass. Så självklart är en del organiserat, berättar Sören och tillägger:

– En sak är säker; många lastbilschaufförer jobbar långt fler timmar än tillåtet, lever i bilen i månader i sträck och har låga löner. Hur ska en svensk åkare kunna konkurrera med det? Det känns riktigt bra att dra in pengar till statskassan och jag vet att vi skulle kunna ta många fler. Här utanför Helsingborg – som är ett huvudstråk från kontinenten upp mot landet – är långt över hälften transporter med utländska åkerier. Vårt mål är att skapa ordning och reda i transportbranschen där chaufförer har rätt till en dräglig arbetssituation. Det är pengarna som är drivkraften för de oseriösa åkeriernas verksamhet så därför är sanktionsavgifterna ett bra verktyg för oss.

– Jag ser chaufförerna som offer. De som skor sig är åkarna och speditörerna som mycket väl vet att den här typen av transporter förekommer, säger Sören. Och en svensk åkare som betalar skatt, följer regler, kör med skattad diesel, betalar vägskatt har inte en chans.

Är jobbet farligt?

– Nej, vi är alltid vänliga och pratar med lugnt chaufförerna. Det är ett bra förhållningssätt om man vill undvika onödigt bråk, säger Sören.