Trafikverket har gjort en lista över vad de 620 miljonerna ska användas till i år. Där finns bland annat förarbeten för den så kallade getingmidjan mellan Stockholm Central och Stockholm Södra, tunnelåtgärder i Stockholm, kontaktledningsbyten i exempelvis Region Skåne och en utökning av spårbytet mellan Alingsås och Göteborg.

När det gäller godstrafiken får bandelarna Boden-Bastuträsk och Tillberga-Ransta förstärkt underhåll och ren- och viltstängsel ska repareras längs Malmbanan.

Det påbörjade och avbrutna rälsbytet mellan Boden och Bastuträsk blir dock av tidigast 2016.

Enligt Näringsdepartementet kommer det att dröja innan pengarna är ute i ”spåren” eftersom järnvägsarbeten kräver lång planering och att entreprenadarbeten måste handlas upp och det tar minst 2-3 månader.

Dennis Lövgren är sekreterare i Sekos förhandlingsorganisation på Infranord, ett av de största järnvägsunderhållsföretagen.

Infranord har ännu inte märkt av de nya pengarna, säger han. Tvärtom har personalstyrkan minskat med 145 personer under 2015 och företaget har gjort sig av med en del av sin maskinpark.

-Det är brist både på personal och maskiner. En stor maskin tar minst ett år innan den är leveransklar, säger Dennis Lövgren,

Underhållet av det svenska järnvägsnätet är eftersatt, vilket alla berörda är medvetna om. Senast kom rapporter om sprickbildning i rälsen.

Trafikverket och underhållsföretagen besiktar och fixar det mest akuta, vilket gör att tåg fortfarande är ett säkert transportmedel, enligt Dennis Lövgren.

-Akuta fel och veckofel åtgärdas inom de löpande kontrakten. Problemet är de så kallade månadsfelen, där vi måste vänta på beställningar. Det kan dröja och då hinner månadsfelen ibland bli akuta, säger han.

Månadsfel eller månadsanmärkning, ska åtgärdas inom tre månader efter besiktning. Akuta anmärkningar innebär omedelbar fara och ska åtgärdas omedelbart. Veckoanmärkning ska åtgärdas inom två veckor.

Enligt Trafikverket rapporterades totalt drygt 57 000 fel under 2013.