Företaget har lyssnat på kritiken från facket och medarbetarna och är beredda att göra justeringar för att arbetet ska fungera bättre. Innan allt fungerar för personalen i de områden där centraliseringen införts – Mälardalen och Stockholm – ska inte fler kontor anslutas.

-Det vi främst kritiserat från fackligt håll är genomförandet av centraliseringen. Det har blivit mycket övertid och det har försämrat arbetsmiljön. Därför är det glädjande att företaget fattat det här beslutet, säger Eddie Lövholm Eriksson, Sekos ordförande på Brings Citymail.

Problem med det nya arbetssättet, som innebär att en personalgrupp sorterar på heltid och en annan delar ut på heltid, beror dels på underbemanning, dels på att förändringen införts ”över en natt”, istället för att fasas in.

-Istället för att ta ett steg i taget har centraliseringen införts från en dag till en annan. Det blir betydligt svårare för personalen att hinna med, säger Eddie Lövholm Eriksson.

-Företaget backar inte från sin plan, men den ser ut att bli något annorlunda än de tänkt sig.

Brings Citymails vd Patrik Östberg säger i en kommentar till Sekotidningen att företaget fångat upp att personalen tyckt att förändringen gått för fort.

-I inledningen av processen hade vi en mycket hög takt som innebar större påfrestningar på berörda personalgrupper än vi hade tänkt. Vi har nu valt att sakta ner för att säkerställa att det går smidigare, säger han.

Varför gör ni den här förändringen?

-För att bli effektivare och samtidigt kunna använda maskinsortering. Jag ser inga nackdelar med att dela upp arbetet, men det är en stor förändring.