Förhandlingarna på kommunikationsavtalet fortsätter nästa vecka.

–Medlemmarna har slitit hårt under pandemin och det är viktigt att vi får ett så bra avtal som möjligt, säger Johan Lindholm, ordförande för Seko Posten.

Kravet i årets förhandlingar på kommunikationsavtalet, som pågår när detta skrivs, är att alla som tjänar under 26 100 kronor ska ge lika mycket till potten i kronor som avtalet till sist landar på i procent.

Märket 2020, som är satt av industrin, är totalt 5,4 procent.

Låglönesatsning ger mer pengar

–Vi varslade om konflikt för att få igenom våra krav på låglönesatsning 2013. Vi har arbetat hårt för det i varje avtalsrörelse och det har gett oss ett högre löneläge än vi annars skulle ha haft, säger Johan Lindholm.

Det finns inga garantier att de som tjänar minst får större löneökning men det blir mer pengar att fördela i de lokala förhandlingarna.

–Det har gynnat löneutvecklingen, säger Johan Lindholm.

För första året på länge ser det ut som Postnord går mot ett starkt resultat. Det vill säga det går bra ekonomiskt för företaget.

Seko menar att det är ett bra utgångsläge för att satsa på personalen. Johan Lindholm tror dock inte att det ökar möjligheterna att få ut retroaktiva löneökningar.

Märket kan vara bra, eller dåligt

–Det hade förstås varit bra, inte minst med tanke på hur hårt alla arbetat under pandemin, men det ryms inte inom märket och då blir det svårt, säger han.

Och lägger till:

–Ibland har vi nytta av märket, ibland inte. Det går verkligen upp och ner.

En låglönesatsning kan innebära att andra får stå tillbaka. Hur ser medlemmarna på det?

–Ja, man ska aldrig vara nöjd med sin lön. Men för oss har en lönemodell med krontal och procent gynnat alla, eftersom det är en lokal fördelning och de lågavlönade för med sig mer till potten än de annars skulle ha gjort.

På kommunikationsavtalet har Seko drygt 12 000 medlemmar. Stora företag är Postnord, Citymail och Swedavia. Avtalet löper ut den sista december 2020.