Förra veckan växlade parterna på spårtrafiken avtalsyrkanden. Sekos krav kan du läsa om här.

Almega skriver i sitt yrkande att spårtrafikföretagen föredrar fler heltidsanställningar, något även Seko eftersträvar och gick i strejk för 2014.

– De säger att de vill ha fler heltider men det ska ske på arbetstagarnas bekostnad. De kräver att folk ska vara omänskligt flexibla, säger P-O Fällman.

Som exempel nämner han att Almega vill höja arbetsperioden från 10 till 13 timmar. Det är den tid som arbetsgivaren kan lägga ut arbetspass på en individ. Samtidigt vill man höja arbetstiden under en arbetsperiod från 9 till 10 timmar.

– Det bäddar för fler delade turer, i värsta fall kan det blir tre pass under en arbetsperiod, säger P-O Fällman.

Han är också starkt kritisk till Almegas krav på mer helgarbete. Idag kan en arbetstagare schemaläggas två av fyra helger, men arbetsgivarna vill öka det till tre av fem.

– Redan två av fyra helger är ju mer än de flesta jobbar, så vill de öka ännu mer. Dessutom är de lediga helgerna redan nu mindre värda då man kan bli schemalagd till åtta-nio på fredagskvällen.

Men enligt Beata Hammarskiöld, Almegas förhandlare på spårtrafikområdet, är det flexiblare scheman som krävs för att skapa fler heltidstjänster.

– Verkligheten har förändrats men kollektivavtalet har stått still. Det skrevs när folk inte reste så mycket på helgerna, men nu har resandet ökat väldigt mycket och som det är nu måste vi lösa det med timanställda. Om vi kan få till lite mer helgjobb kan vi skapa fler heltider.

Hur tror du det upplevs av arbetstagarna?

– Det viktiga är ju att man får en återhämtning och inte arbetar för många dagar i sträck. Men ledigheten kan lika gärna ligga på till exempel söndag måndag, men avtalet är så fixerat vid veckoslutet.

Varför anger ni ingen siffra vad gäller löneökningarna?

– Vi anser oss vara bundna av märket så vi vill se var det hamnar först. Sedan förhandlar vi det med respektive förbund.