Almega och Seko växlade yrkanden igår och ett av Sekos huvudkrav är en reglering av hyvling, det vill säga begränsa arbetsgivarnas möjlighet att minska arbetstiden för medlemmarna. Almega lyfter också fram arbetstiden i sina yrkanden. Deras kravlista handlar nästan uteslutande om arbetstid.

Arbetsgivarna vill bland annat kunna avtala med den enskilde om när hen ska arbeta. Almega vill även utöka antalet helger då personalen ska arbeta och yrkar att förläggningen av arbetstiden ska utökas så att tågen bemannas när det är mest resenärer.

Det senare öppnar för delade turer.

Även den så kallade 19-05-regeln ifrågasätts. Där vill arbetsgivarna ha en möjlighet att göra avsteg och kompensera den enskilde på olika sätt.

För godstrafiken yrkar Almega mer nattarbete.

Syftet med yrkandena är, enligt Pierre Sandberg, att få ur mer arbetstid av de anställda. Enligt Almega har många i branschen heltidsjobb men de arbetar inte full tid.

Kan inte det bero på dålig schemaläggning, som är arbetsgivarens ansvar?

-Det är arbetsgivarens ansvar, men om vi har regler som gör det omöjligt att lägga ut tid, måste vi göra något åt det.

Vill ni gå över till enbart deltider?

-Nej det vill vi inte. Vi vill komma överens med facket om ett sätt att få ut den arbetstid som personalen arbetar, säger han.