Under många år har SJ försökt att tvätta bort epitetet ”Hela folkets järnväg”. Det går sådär.

Fortfarande är nog den allmänna meningen att det ska avgå ett tåg varhelst och närhelst det finns någon som vill kliva på. Men det är långt från dagens situation när nya tågbolag skärper konkurrensen på järnvägsmarknaden.

SJ:s intäkter minskar, men statens krav på avkastning består. Summan av den kardemumman är att icke lönsamma linjer kommer att läggas ner, att personal sägs upp och att de otrygga anställningarna ökar.

En miljard kronor ska sparas samtidigt som drygt tre miljarder investeras på en upprustning av de äldsta snabbtågen.

– Vi står inför tuffa utmaningar, konstaterar Crister Fritzson när vi träffas på SJ:s huvudkontor.

Samma sak skulle Sekofacket på SJ kunna säga. Där menar man att SJ på tveksamma grunder sviker principen ”sist in först ut” när företaget varslar, och de kallar SJ:s agerande för oacceptabelt.

Men Crister Fritzson säger att det är bättre med tydliga lösningar och att SJ kan omplacera internt till lediga jobb innan man går till turordning. Han anser också att samarbetet är bra med de lokala facken.

– Det är viktigt att satsa på, och att utveckla medarbetarna. Och vi ska se till att ta tillvara deras erfarenheter. Jag vet att det inte alltid varit så.

Det sker bland annat genom dialogmöten där ledningen träffar de anställda på golvet, och Crister Fritzson ger exempel där sådana möten gett konkreta resultat.

– Det finns mycket kunskap bland de anställda och jag är stolt över att jobba på SJ.

SJ:s vd försvarar också att alltfler anställda blir timanställda.

– Vi behöver flexibilitet, men samtidigt behöver ju de timanställda framförhållning, de måste kunna hantera sin vardag. Vi måste fortsatt resonera och samarbeta om detta, det gäller att hitta en balans.

Christer Fritzson

Om du blev utsedd till minister med ansvar för järnvägarna efter valet i höst, vad vore din första åtgärd?

– Det var en svår fråga. Men jag skulle säga att håll fast i upprustningen som påbörjats och fortsätt att satsa. Grundbulten är punktlighet.

– Vi måste också jobba tillsammans inom branschen, för att bli mer konkurrenskraftiga mot konkurrerande likvärdiga erbjudanden. Samarbete är viktigare än nya lagar för branschen.

Den allra största delen av alla tågförseningar är Trafkverkets ansvar. Men Crister Fritzson vill inte gärna kritisera utan lyfter fram det positiva samarbete man har och som nu lett till alltmer tid för arbete i spåren.

Allt är inte underhåll, investeringar är också nödvändiga, framförallt i storstadsområdena, och enligt Crister Fritzson ger de mest effekt per satsad krona.

– Dagens kapacitet på järnvägen räcker inte till. Befintlig bana behöver rustas upp och byggas ut. Det gynnar både miljön och våra kunder och det främjar Sveriges tillväxt.

– På sikt vore det önskvärt med höghastighetsbanor för att öka kapaciteten.

Ulf Adelsohn (M), som varit både kommunikationsminister och ordförande för SJ skriver i sina memoarer om ett beslut som enligt honom ryckte undan mattan för SJ. Det handlar om när länstrafikbolagen fick rätt att köra tåg över länsgränserna.

Crister Fritzson håller inte med Ulf Adelsohn om att mattan försvunnit under SJ:s fötter i och med det. Han bedyrar att konkurrens på lika villkor inte är några problem, men när han berättar om hur skattefinansierade pendeltåg tränger undan SJ:s kommersiella trafik drar en markant skugga av irritation för första gången över ansiktet.

 

Christer Fritzson

Sträckan Umeå–Sundsvall–Stockholm är lönsam tack vare dem som går av och på vid mellanstationerna. När skattefinansierad lokaltrafik tar över resenärer, då drabbas SJ:s lönsamhet.

Resultatet, enligt Fritzson, är två olönsamma tågoperatörer istället för en lönsam, och dessutom större trängsel på en redan trång bana. Ungefär samma sak händer på sträckan Uppsala–Stockholm och på Västkustbanan.

– Är det verkligen rätt, är detta samhällsekonomiskt vettigt?

Dessutom ska nu sex landsting i Mälardalen köpa egna tåg och köra såväl olönsamma som lönsamma sträckor i länen med skattesubventionerade biljetter.

SJ hade erbjudit ett upplägg som landstingspolitikerna nobbat, och istället för att handla upp den olönsamma trafiken och låta kommersiella tågbolag ta hand om den lönsamma, köper politikerna egna tåg för över 6 miljarder kronor.

– Ambitionen är rätt med regionaltrafik över länsgränserna, men överlåt trafiken åt de konkurrensutsatta bolagen, det behöver inte vara SJ. Situationen vi har nu leder till ökade kostnader men inte till ökad produktivitet.

– Jag vill inte prata om att förbjuda det som sker. Men bromsa och fundera. Det blir svårt att backa.

I framtiden blir det alltså allt viktigare att måna om resenärerna. Christer Fritzson säger att SJ måste ”möta kunderna”. Är det då vettigt att lägga ner alla resebutiker, att strypa den konkurrensfördel som närvaron allra närmast kunderna innebär?

Svaret blir en redogörelse för den anmärkningsvärda utvecklingen av mobil- och dataanvändning i alla kontakter med SJ. Christer Fritzson säger att det har exploderat.

Hot och våld är ett tilltagande problem för tågpersonalen. Vilka strategier har ni för att motverka detta?

– Det är en viktig fråga för oss, och vi utbildar kontinuerligt våra medarbetare för att förebygga hotfulla situationer. Vi har också tagit fram ett personlarm till var och en, så att de kan larma vid hot och våldsituationer som uppstår.

SJ gör vinst och samtidigt säger ni upp anställda och ska spara en miljard kronor. Borde staten sänka avkastningskravet, som finansmarknadsminister Peter Norman antytt att man ska?

– SJ ska som alla statligt ägda bolag leva upp till ägarnas finansiella krav. SJ måste vara lönsamt för att kunna fortsätta utveckla och investera i vår verksamhet, våra tåg och därigenom öka vår konkurrenskraft. Vi behåller två tredjedelar av vår vinst som vi återinvesterar.

När intervjun gjordes var det ännu oklart om det skulle bli någon strejk på Veolia. I skrivande stund pågår strejken för fullt, och den handlar till stor del om osäkra anställningar, en fråga som i högsta grad berör även SJ.

– Strejk är inte någon framgångsrik väg. Det är alltid bättre med samförstånd, svarar Crister Fritzson och ser bekymrad ut för andra gången under intervjun.