Utbildningar, kurser och nya utmaningar. Både Victor Westergren och Pontus Berg är nöjda med vad de lärt sig under åren på callcenterföretaget One contact.

– Jag visste knappt vad en telefon var när jag började här för fem år sedan, säger Pontus Berg.

Då letade han jobb och en kompis tipsade om att callcentret sökte folk – idag är han teamledare för en grupp på 20 personer.

Vi träffas i företagets lokaler mitt i Malmö. Här arbetar runt 100 personer med att sköta olika telefontjänster åt ett 30tal kunder. Headseten på och full koll på dataskärmen.

– Vi har folk i alla åldrar och en massa olika nationaliteter, så det är ett kul gäng att jobba tillsammans med, säger Victor.

Victor är kundtjänstmedarbetare och har hand om tre företag och sköter exempelvis all tidbokning åt ett av dem.

Affärsidén är att alla ska vara ”multiskillade” som Pontus säger – alltså kunna så många saker som möjligt. Ett plus är den stora språkkompetensen som finns här. När företaget tog över en kundtjänst i Dubai kunde tre arabisktalande medarbetare hoppa in direkt.

Vad får man göra som nyanställd?

– Då går man först en grundutbildning och börjar sedan i kundtjänsten och får en kund att arbeta mot.

Sedan kan man gå vidare och lära sig flera olika kundsystem, jobba i helpdesken eller bli expert på ett kundsystem och fungera som stöd för andra. Nästa nivå är att man kan bli teamleader och leda en grupp kundtjänstmedarbetare.

– Ja det är stor skillnad mot mitt förra jobb som var på ett tryckeri. Där lärde man sig en sak och så gjorde man det, säger Pontus.

– Här har jag lärt mig massor: olika kundsystem, försäljning, samtalsteknik och alla tekniska system som vi använder oss av. När man får en ny kund får man alltid en veckas utbildning i företagets system och i hur de arbetar.

– Förra veckan exempelvis gick jag en kurs i registreringsbesiktningar av bilar för att kunna hjälpa mitt team som jobbar med det. Alla ska helst känna till allting på företaget för då blir vi ju så flexibla och effektiva som möjligt.

Vad är det viktigaste ni lärt er?

– Jag har blivit något av en människokännare, säger Victor och skrattar. Jag har lärt mig att hantera väldigt förbannade människor och tvingats bli mer ödmjuk i mötet med dem. Och så har jag lärt mig hantera stress. I början blev man jättestressad när man såg att det var en lång kö på vänt, nu försöker jag bara beta av samtal efter samtal.

Pontus nickar:

– Jag säger nog säljteknik. Förmågan att väcka intresse och vara lyhörd för vad kunden vill och styra samtalet dit. Bra kundservice är ju faktiskt effektiv kundservice.

Är jobbet utvecklande?

– O ja, säger Pontus. Men visst är det lite skrämmande när man ska ta en ny kund. Man kanske kan något väldigt bra och känner sig trygg med arbetsuppgifterna och så ska man ut på hal is, men det gör att man växer. Alla som vill lära sig nya saker hos oss uppmuntras att göra det. Och man kan göra karriär – de allra festa i ledningen har börjat som fotfolk och det ger bra stämning i företaget, säger Pontus.

Vi mår bra av att lära nytt

Kan man jobba på samma ställe i många år men ändå utvecklas? Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare inom organisationspsykologi vid Lunds universitet. – Javisst, men det är lättare att utvecklas genom att byta jobb då och då. Man hamnar i nya situationer, socialt och yrkesmässigt, och växer när man klarar av det. Varför är det bra att utvecklas? – Man mår bättre av utmaningar och att lära sig nya saker. Det är en myt att människor med ett torftigt arbete har en rik fritid – det är nästan alltid tvärtom. Kan det vara okej att tänka ”jag ska bara jobba här en kort tid så jag gör så lite som möjligt”? – Den strategin funkar bra om det handlar om max 1–2 år. Men blir man kvar är det en katastrofal inställning. Då lär man sig inget och fastnar på ett ställe som man borde lämnat för längesedan. Kan man göra något själv för att utvecklas? – Ja, berätta för chefen att du vill testa nya arbetsuppgifter. Allt nytt utvecklar dig så ta för dig och kom med egna förslag på saker som du ser behöver göras. Kurser då? – Man ska vara intresserad av innehållet. Allmänt hållna kurser som ”företagets värdegrund” är meningslösa. Men en kurs som inte har något med jobbet att göra men som man är sugen på kan utveckla dig mer än någon kanske tror. Varför är en del arbetsplatser mer utvecklande än andra? – Det handlar om kulturen på arbetsplatsen. En ledning som är mån om de anställda uppmuntrar dem att utvecklas kontinuerligt. Och för att folk ska bli engagerade i sin utveckling måste den vara anpassad till just dem. Är det ok att sluta utvecklas när man blir äldre? – Nej, tvärtom. Ny forskning visar att gamla människor kan drabbas av demens när man slutar utmana sig själv.

Tips för dig som vill utvecklas i jobbet

1 Be om nya arbetsuppgifter. 2 Var öppen för förändringar. 3 Be om arbetstid för att kunna utveckla vissa av dina vanliga arbetsuppgifter. 4 Föreslå grejer du vill göra. Det kanske inte alls är omöjligt. 5 Se till att dokumentera det du kan inför lönesamtal och jobbansökningar. 6 Lär av varandra, be dem som nyligen varit på kurs eller liknande att berätta vad de lärt.