”Kan inte förstöra miljön för att skapa arbetstillfällen”
Vi kan inte förstöra miljön och låta brevbärare göra onödigt jobb bara för att skapa arbetstillfällen. Det anser postanställda Eddie Berntsson som vänder sig mot Peter Holkkos uppmaning om att ta ned ”nej till reklam”-skyltar.
Du verkar ha ont av att folk har ”nej till reklam”-skyltar. Jag gjorde ett test våren 2019 och tog ner skylten under en månad. Det resulterade i två fulla bärkassar med oadresserad reklam vägandes 30 kilo.
Om du nu är så förtjust i reklam kan ju du komma hem och slänga dem åt mig. Det mesta var totalt ointressant och kastades direkt.
Tänk hur många träd som har gått åt till detta och allt onödigt bärande av sådant som ändå ska slängas.
Menar du att vi ska ägna oss åt naturskövling och meningslöst arbete bara för jobbens skull?
Jag får själv en kvarts bärkasse med adresserad reklam varje månad bara för att jag näthandlar och skapar jobb åt Posten. Inget av det jag handlar på nätet går i retur, om någon undrar. Denna reklam kan jag tydligen inte slippa utan ansträngning.
Tänk på arbetsmiljön
Jag är själv postanställd och stolt över min ”nej till reklam”-skylt. Jag har ingen e-brevlåda, utan vill ha fysisk post som ger bättre koll över viss finansiell verksamhet.
Och jag skickar jul- och vykort, ibland även ett brev. Jag behöver ej heller få post varje dag.
Man kan inte behålla arbetstillfällen bara för saken skull. Man får tänka på miljön och även arbetsmiljön. Ingen skogsarbetare vill såga ner träden eller odla jorden för hand bara för att skapa arbeten.
Kolgruvor är inget att satsa på heller bara för att skapa arbetstillfällen.
Eddie Berntsson, postanställd