Enligt SVT.s granskning av Trafikverket är personalen så pressad av arbetssituationen att de knappt har tid att gå på toaletten eller äta lunch, än mindre ta en promenad och vila hjärnan från de blinkande skärmarna med sitt enorma myller av tågspår. När de äntligen fick semester i somras var de ”genomskinliga” av utmattning.

Gång på gång har Trafikverket brutit mot sina egna säkerhetsrutiner och låtit tåg köra trots larm om hinder. Efter att en flicka dött på spåren har hennes pappa nu polisanmält Trafikverket.

Det är uppenbart för alla, utom för Trafikverkets ledning som envist upprepar att de ständiga nedskärningarna och uppstyckningen inom järnvägen inte skulle ha inneburit några risker för säkerheten, att det är just det: stora risker för säkerheten.

Tecknen har funnits länge. Tågen kommer eller går sällan i tid längre, decenniers brister i underhållet tar ut sin rätt i nerfallna elledningar och skador på spåren. Passagerarare får sitta i timmar i utkylda eller överhettade vagnar eller stå på en perrong och spana efter extratåg, eller extrabussar, som när de äntligen kommer är överfulla så att man inte får sittplats. Häromveckan var det hundratals passagerare som fick stå i gångarna hela vägen mellan Stockholm och Göteborg.

Övertidsuttaget bland Trafikverkets personal har ökat 30 procent på ett år. Trafikverket har även brutit mot sina egna regler på ett livsfarligt sätt vid minst sju tillfällen sedan årsskiftet. Bland annat låg en person påkörd på spåret utan att tågtrafiken stoppades. Det är oacceptabelt att säkerhetsrutinerna på detta sätt brister gång på gång. Uppenbarligen saknas rutiner som garanterar att trafik inte släpps på när man lovat att stoppa trafiken. Grunden till dessa allvarliga problem är att det idag saknas ordning och reda på Trafikverket.

Järnvägskompetensen måste stärkas på myndigheten. Trafikledningen måste införa ett ledningssystem som säkrar en spårbarhet värd namnet. Transportstyrelsens tillsyn av Trafikverkets trafikledning visade redan i mars på avvikelser. Det vilar därför ett stort ansvar på Trafikverkets ledning för de allvarliga händelserna och för att ett fungerande och dokumenterat system finns för trafiksäkerheten. Jag utgår även från att Transportstyrelsen följer upp de avvikelser som tidigare noterats i Trafikverkets trafikledning.

Lägg därtill att avregleringen av den svenska järnvägen också ger negativa effekter för säkerheten. Ansvaret har spritts ut på ett stort antal aktörer vilket skapar ett bristande helhetsansvar. För att stärka trafiksäkerheten på järnvägar krävs därför även ett återreglerat underhåll och ökade resurser framöver, istället för kortsiktigt lönsamhetstänkande. Då ges förutsättningar för pålitliga och klimatsmarta resor som vi såväl behöver.