Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Arbetsmiljön i anläggningsbranschen får godkänt i en ny studie. (Bilden är beskuren) Foto: Micke Lundström
Nyhet

Yngre bättre på säkerhet

Yngre anläggningsarbetare är bättre på att följa säkerhetsrutiner än äldre. Det visar en rapport från Branschrådet för Väg och Ban. Dessutom framkommer att olycksrisken ökar när personalen byts ut.

10 februari 2015 13:10

I 2013 års avtalsrörelse kom parterna inom Väg och Ban överens om att göra en studie av orsakerna till allvarliga arbetsskador. Man har då tittat närmare på fem olika projekt, både drift och underhåll på såväl väg som järnväg, och nybyggnation på väg och järnväg.

Nyligen publicerades resultatet och då visar sig, föga förvånande, att långa entreprenörskedjor är en orsak till att säkerhetsrutiner, utbildning med mera inte når ut till alla. Särskild i kombination med språkliga barriärer då många underentreprenörer kommer från andra länder.

Dessutom byts utländsk arbetskraft ofta ut halvårsvis på grund av skatteregler. Det gör att vissa utbildningsinsatser går förlorade enligt studien.

– De första veckorna någon arbetar på ett projekt är olycksrisken alltid större, innan man lärt sig rutiner och liknande. Då blir det problem om personalen ofta byts ut, säger rapportförfattaren Anders Brännström som arbetar på Favoe projektledning, med en bakgrund på Arbetsmiljöverket.

Trots att det fortfarande finns mycket att göra med arbetsmiljön inom anläggningsbranschen är han positivt överraskad över det engagemang och den kunskap som finns ute på projekten kring dessa frågor. Men han tycker att byggherrar och entreprenörer bör bli bättre på det förebyggande arbetet.

– Redan vid design och upphandling av projekten ska man titta på eventuella risker och ställa krav på arbetsmiljön. Även så inför varje moment innan man börjar bygga. Och då är det viktigt att ta in synpunkter och involvera de anställda.

I de studerade projekten beror olyckorna sällan på tekniska brister. Det är i stället den mänskliga faktorn som är den främsta olycksorsaken. Oftast att man av olika anledningar åsidosätter de säkerhetsinstruktioner som finns. Det kan till exempel handla om att man inte förstått eller bara struntar i att följa reglerna. Ofta är det också missriktad hjälpsamhet, att en person försöker utföra arbetsuppgifter som hen inte har fått utbildning eller instruktioner för.

– När det gäller tekniken har vi nästan nått ända fram. Nu gäller det engagemang och kunskap från alla inblandade för att undvika olyckor.

Något mer förvånande är att det tycks som att yngre personer är bättre på att följa säkerhetsrutiner än äldre.

­ – Det pratas mycket mer om sådant på utbildningarna nu för tiden. När jag började på 70-talet hade ingen hjälm till exempel. Så det finns en större medvetenhet idag, och det gäller samhället i stort. Så vi är helt klart på väg åt rätt håll, även om det tar tid.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Neutralitet

En arbetstagare är inte skyldig att utföra arbete som är uttaget i strejk eller blockad på ett annat avtalsområde. Den som inte deltar i konflikten ska kunna göra sitt vanliga arbete.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer