Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Vill bli av med personalen – går i konkurs

Entreprenören och dokusåpapersonen Leif-Ivan Karlsson gillar inte personalen på M/S Birger Jarl och är irriterad på att de ”skyddas av facket”. Därför sätter han bolaget i konkurs för att bli av med dem.

9 mars 2017 16:03

Leif-Ivan Karlsson köpte Birger Jarl förra sommaren och skulle skapa ett maritimt nöjescentrum, enligt tidningen Stockholm Direkt. Men det blev inte som han tänkt och nu väljer han att sätta driftbolaget, där personalen är anställd, i konkurs. Han tänker sedan driva verksamheten vidare, men utan egen personal utan bara inhyrd.

– Det går inte att få någon styrsel på personalen. De sjukskriver sig hela tiden. Och de är skyddade av facket. Det som hände var att jag fick ha dubbel personal. Sedan i somras har jag gått minus tre miljoner kronor på verksamheten, säger han till Stockholm Direkt.

Chang Strömberg på Seko sjöfolk är upprörd över planerna.

– Vi blev kallade till ett mbl-möte i januari. Där framförde de att de ville bli av med personalen och ta in en entreprenör för att sköta verksamheten. När vi förklarade att det i så fall skulle bli övergång av verksamhet och att personalen då skulle få följa med sa de rakt ut att de skulle sätta bolaget i konkurs, för då gäller inte de reglerna.

Det handlar om cirka 15 tillsvidareanställda och ett stort antal visstidsanställda som nu blir av med jobbet. Konkursförvaltaren säger till Stockholm Direkt att man ordnat statlig lönegaranti åt ett 50-tal personer.

Men enligt Chang Strömberg täcker inte lönegarantin de uteblivna lönerna för de tillsvidareanställda.

– De flesta har sex månaders uppsägningstid, dessutom har de sparad semester och komp- och övertid. Då räcker inte maxbeloppet på 170 000 kronor i garantin långt.

Han menar därför att staten eller konkursförvaltaren bör utnyttja sjölagens paragraf om sjöpantsrätt. Då tas fartyget i pant för uteblivna löner.

– Det är galet om staten ska stå för lönerna bara för att han vill bli av med personalen. Jag har pratat med kronofogden och de är positiva till att använda sjöpantsrätten, men det är lite osäkert vem som ska göra det. Men vem som helst kan begära sjöpantsrätt så i värsta fall får vi göra det för att säkra lönerna. Men då blir vi ägare till ett fartyg och det vill vi helst inte.

På måndag (13/3) läggs verksamheten ner. Men enligt Leif-Ivan Karlsson dröjer det högst någon månad innan den är igång igen, men då utan egen personal.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Lokala löneförhandlingar

Förhandlingar om nya löner som sker lokalt; för ett företag eller för en arbetsplats.