Texten har uppdaterats

Det sa Karin Åkersten, ordförande för Seko Stockholm idag, under en manifestation till stöd för de pendeltågsstädare som sagts upp från Reneriet.

Protestens hölls utanför SL:s huvudkontor medan landstingets trafiknämnd hade sitt sammanträde. Kravet var att städarna ska få behålla sina jobb.

Flera av de städare som drabbas av nedskärningarna var på plats. En av dem är Nadim Hossein, som efter neddragningarna får hälften så mycket tid för att städa sina stationer, Märsta och Rosersberg.

-Jag förstår inte ur det ska gå till, säger han.

Frågan ställde han även till Talla Alkurdi, socialdemokrat och oppositionstrafiklandstingsråd. Hon höll med om att situationen är svår.

Under nämndmötet lämnade socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet var sina skrivelser med frågor till trafikförvaltningen om städningen. Det handlar bland annat om vilka krav som ställs på städningen och vilka följder neddragningen av städpersonal får.

-Det fanns ingen punkt på dagordningen om pendeltågen, därför valde vi att ställa frågor, sa Talla Alkurdi.

Flera av de protesterande vill att kollektivtrafiken ska återgå till offentlig regi, eftersom de menar att det efter varje upphandling blir allt sämre för personalen.

Några sådana löften gav dock inte Talla Alkurdi. Socialdemokraternas linje i frågan är att säkerställa personalens villkor genom krav i upphandlingen. Inte att ta över all verksamhet i egen regi.

Flera politiker kom ut och pratade med demonstranterna, bland annat trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons, som träffade Seko redan igår måndag och då lovade fortsatt dialog.

MTR:s presschef Claes Nyberg säger i en kommentar till protesten mot uppsägningarna att MTR och Reneriet är överens om att en ny organisation kommer att förbättra verksamheten.

Det vite på 5 miljoner som Trafikförvaltningen gett MTR för brister i städningen beror inte på att städningen är dålig utan på att målet är högt ställt och att det tar tid att nå ända fram.

På frågan om MTR betalat vitet svarar han att det stäms av på årsbasis. I avtalet för att driva pendeltågstrafiken finns också en möjlighet att få bonus.

I en tidigare version av artikeln framstod det som att vite och bonus kvittas mot varandra, men så är det inte, enligt Claes Nyberg.