Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Pontus Berg och Victor Westergren utvecklas på One contact. Foto: David Bergström
Hälsa

Vi växer av utmaningar

En bra arbetsgivare ger de anställda möjligheter att utvecklas i och på jobbet. Det är något som alla vinner på.

11 april 2013 16:35

Fakta

Vi mår bra av att lära nytt

Kan man jobba på samma ställe i många år men ändå utvecklas? Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare inom organisationspsykologi vid Lunds universitet.

– Javisst, men det är lättare att utvecklas genom att byta jobb då och då. Man hamnar i nya situationer, socialt och yrkesmässigt, och växer när man klarar av det. Varför är det bra att utvecklas?

– Man mår bättre av utmaningar och att lära sig nya saker. Det är en myt att människor med ett torftigt arbete har en rik fritid – det är nästan alltid tvärtom. Kan det vara okej att tänka ”jag ska bara jobba här en kort tid så jag gör så lite som möjligt”?

– Den strategin funkar bra om det handlar om max 1–2 år. Men blir man kvar är det en katastrofal inställning. Då lär man sig inget och fastnar på ett ställe som man borde lämnat för längesedan.

Kan man göra något själv för att utvecklas?

– Ja, berätta för chefen att du vill testa nya arbetsuppgifter. Allt nytt utvecklar dig så ta för dig och kom med egna förslag på saker som du ser behöver göras.

Kurser då?

– Man ska vara intresserad av innehållet. Allmänt hållna kurser som ”företagets värdegrund” är meningslösa. Men en kurs som inte har något med jobbet att göra men som man är sugen på kan utveckla dig mer än någon kanske tror.

Varför är en del arbetsplatser mer utvecklande än andra?

– Det handlar om kulturen på arbetsplatsen. En ledning som är mån om de anställda uppmuntrar dem att utvecklas kontinuerligt. Och för att folk ska bli engagerade i sin utveckling måste den vara anpassad till just dem.

Är det ok att sluta utvecklas när man blir äldre?

– Nej, tvärtom. Ny forskning visar att gamla människor kan drabbas av demens när man slutar utmana sig själv.

Tips för dig som vill utvecklas i jobbet

1 Be om nya arbetsuppgifter.

2 Var öppen för förändringar.

3 Be om arbetstid för att kunna utveckla vissa av dina vanliga arbetsuppgifter.

4 Föreslå grejer du vill göra. Det kanske inte alls är omöjligt.

5 Se till att dokumentera det du kan inför lönesamtal och jobbansökningar.

6 Lär av varandra, be dem som nyligen varit på kurs eller liknande att berätta vad de lärt.

Utbildningar, kurser och nya utmaningar. Både Victor Westergren och Pontus Berg är nöjda med vad de lärt sig under åren på callcenterföretaget One contact.

– Jag visste knappt vad en telefon var när jag började här för fem år sedan, säger Pontus Berg.

Då letade han jobb och en kompis tipsade om att callcentret sökte folk – idag är han teamledare för en grupp på 20 personer.

Vi träffas i företagets lokaler mitt i Malmö. Här arbetar runt 100 personer med att sköta olika telefontjänster åt ett 30tal kunder. Headseten på och full koll på dataskärmen.

– Vi har folk i alla åldrar och en massa olika nationaliteter, så det är ett kul gäng att jobba tillsammans med, säger Victor.

Victor är kundtjänstmedarbetare och har hand om tre företag och sköter exempelvis all tidbokning åt ett av dem.

Affärsidén är att alla ska vara ”multiskillade” som Pontus säger – alltså kunna så många saker som möjligt. Ett plus är den stora språkkompetensen som finns här. När företaget tog över en kundtjänst i Dubai kunde tre arabisktalande medarbetare hoppa in direkt.

Vad får man göra som nyanställd?

– Då går man först en grundutbildning och börjar sedan i kundtjänsten och får en kund att arbeta mot.

Sedan kan man gå vidare och lära sig flera olika kundsystem, jobba i helpdesken eller bli expert på ett kundsystem och fungera som stöd för andra. Nästa nivå är att man kan bli teamleader och leda en grupp kundtjänstmedarbetare.

– Ja det är stor skillnad mot mitt förra jobb som var på ett tryckeri. Där lärde man sig en sak och så gjorde man det, säger Pontus.

– Här har jag lärt mig massor: olika kundsystem, försäljning, samtalsteknik och alla tekniska system som vi använder oss av. När man får en ny kund får man alltid en veckas utbildning i företagets system och i hur de arbetar.

– Förra veckan exempelvis gick jag en kurs i registreringsbesiktningar av bilar för att kunna hjälpa mitt team som jobbar med det. Alla ska helst känna till allting på företaget för då blir vi ju så flexibla och effektiva som möjligt.

Vad är det viktigaste ni lärt er?

– Jag har blivit något av en människokännare, säger Victor och skrattar. Jag har lärt mig att hantera väldigt förbannade människor och tvingats bli mer ödmjuk i mötet med dem. Och så har jag lärt mig hantera stress. I början blev man jättestressad när man såg att det var en lång kö på vänt, nu försöker jag bara beta av samtal efter samtal.

Pontus nickar:

– Jag säger nog säljteknik. Förmågan att väcka intresse och vara lyhörd för vad kunden vill och styra samtalet dit. Bra kundservice är ju faktiskt effektiv kundservice.

Är jobbet utvecklande?

– O ja, säger Pontus. Men visst är det lite skrämmande när man ska ta en ny kund. Man kanske kan något väldigt bra och känner sig trygg med arbetsuppgifterna och så ska man ut på hal is, men det gör att man växer. Alla som vill lära sig nya saker hos oss uppmuntras att göra det. Och man kan göra karriär – de allra festa i ledningen har börjat som fotfolk och det ger bra stämning i företaget, säger Pontus.

Birgitta Forssell
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

Seko Stockholm ställer krav inför valet 2018

Knappt ett år före valet 2018 har Seko Stockholm tagit fram en egen valplattform med krav på ökad trygghet på arbetsmarknaden, bibehållen strejkrätt och investeringar i välfärden. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Strandning

När kollektivavtalsförhandlingarna avbryts för att parterna inte längre anser att förhandlingarna leder någonstans. Även medlare kan stranda förhandlingarna om han anser att avståndet mellan parterna är alltför stort för att man ska nå en överenskommelse. Om förhandlingarna strandas brukar det innebära att man varslar om stridsåtgärder.