Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Pontus Berg och Victor Westergren utvecklas på One contact. Foto: David Bergström
Hälsa

Vi växer av utmaningar

En bra arbetsgivare ger de anställda möjligheter att utvecklas i och på jobbet. Det är något som alla vinner på.

11 april 2013 16:35

Fakta

Vi mår bra av att lära nytt

Kan man jobba på samma ställe i många år men ändå utvecklas? Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare inom organisationspsykologi vid Lunds universitet.

– Javisst, men det är lättare att utvecklas genom att byta jobb då och då. Man hamnar i nya situationer, socialt och yrkesmässigt, och växer när man klarar av det. Varför är det bra att utvecklas?

– Man mår bättre av utmaningar och att lära sig nya saker. Det är en myt att människor med ett torftigt arbete har en rik fritid – det är nästan alltid tvärtom. Kan det vara okej att tänka ”jag ska bara jobba här en kort tid så jag gör så lite som möjligt”?

– Den strategin funkar bra om det handlar om max 1–2 år. Men blir man kvar är det en katastrofal inställning. Då lär man sig inget och fastnar på ett ställe som man borde lämnat för längesedan.

Kan man göra något själv för att utvecklas?

– Ja, berätta för chefen att du vill testa nya arbetsuppgifter. Allt nytt utvecklar dig så ta för dig och kom med egna förslag på saker som du ser behöver göras.

Kurser då?

– Man ska vara intresserad av innehållet. Allmänt hållna kurser som ”företagets värdegrund” är meningslösa. Men en kurs som inte har något med jobbet att göra men som man är sugen på kan utveckla dig mer än någon kanske tror.

Varför är en del arbetsplatser mer utvecklande än andra?

– Det handlar om kulturen på arbetsplatsen. En ledning som är mån om de anställda uppmuntrar dem att utvecklas kontinuerligt. Och för att folk ska bli engagerade i sin utveckling måste den vara anpassad till just dem.

Är det ok att sluta utvecklas när man blir äldre?

– Nej, tvärtom. Ny forskning visar att gamla människor kan drabbas av demens när man slutar utmana sig själv.

Tips för dig som vill utvecklas i jobbet

1 Be om nya arbetsuppgifter.

2 Var öppen för förändringar.

3 Be om arbetstid för att kunna utveckla vissa av dina vanliga arbetsuppgifter.

4 Föreslå grejer du vill göra. Det kanske inte alls är omöjligt.

5 Se till att dokumentera det du kan inför lönesamtal och jobbansökningar.

6 Lär av varandra, be dem som nyligen varit på kurs eller liknande att berätta vad de lärt.

Utbildningar, kurser och nya utmaningar. Både Victor Westergren och Pontus Berg är nöjda med vad de lärt sig under åren på callcenterföretaget One contact.

– Jag visste knappt vad en telefon var när jag började här för fem år sedan, säger Pontus Berg.

Då letade han jobb och en kompis tipsade om att callcentret sökte folk – idag är han teamledare för en grupp på 20 personer.

Vi träffas i företagets lokaler mitt i Malmö. Här arbetar runt 100 personer med att sköta olika telefontjänster åt ett 30tal kunder. Headseten på och full koll på dataskärmen.

– Vi har folk i alla åldrar och en massa olika nationaliteter, så det är ett kul gäng att jobba tillsammans med, säger Victor.

Victor är kundtjänstmedarbetare och har hand om tre företag och sköter exempelvis all tidbokning åt ett av dem.

Affärsidén är att alla ska vara ”multiskillade” som Pontus säger – alltså kunna så många saker som möjligt. Ett plus är den stora språkkompetensen som finns här. När företaget tog över en kundtjänst i Dubai kunde tre arabisktalande medarbetare hoppa in direkt.

Vad får man göra som nyanställd?

– Då går man först en grundutbildning och börjar sedan i kundtjänsten och får en kund att arbeta mot.

Sedan kan man gå vidare och lära sig flera olika kundsystem, jobba i helpdesken eller bli expert på ett kundsystem och fungera som stöd för andra. Nästa nivå är att man kan bli teamleader och leda en grupp kundtjänstmedarbetare.

– Ja det är stor skillnad mot mitt förra jobb som var på ett tryckeri. Där lärde man sig en sak och så gjorde man det, säger Pontus.

– Här har jag lärt mig massor: olika kundsystem, försäljning, samtalsteknik och alla tekniska system som vi använder oss av. När man får en ny kund får man alltid en veckas utbildning i företagets system och i hur de arbetar.

– Förra veckan exempelvis gick jag en kurs i registreringsbesiktningar av bilar för att kunna hjälpa mitt team som jobbar med det. Alla ska helst känna till allting på företaget för då blir vi ju så flexibla och effektiva som möjligt.

Vad är det viktigaste ni lärt er?

– Jag har blivit något av en människokännare, säger Victor och skrattar. Jag har lärt mig att hantera väldigt förbannade människor och tvingats bli mer ödmjuk i mötet med dem. Och så har jag lärt mig hantera stress. I början blev man jättestressad när man såg att det var en lång kö på vänt, nu försöker jag bara beta av samtal efter samtal.

Pontus nickar:

– Jag säger nog säljteknik. Förmågan att väcka intresse och vara lyhörd för vad kunden vill och styra samtalet dit. Bra kundservice är ju faktiskt effektiv kundservice.

Är jobbet utvecklande?

– O ja, säger Pontus. Men visst är det lite skrämmande när man ska ta en ny kund. Man kanske kan något väldigt bra och känner sig trygg med arbetsuppgifterna och så ska man ut på hal is, men det gör att man växer. Alla som vill lära sig nya saker hos oss uppmuntras att göra det. Och man kan göra karriär – de allra festa i ledningen har börjat som fotfolk och det ger bra stämning i företaget, säger Pontus.

Birgitta Forssell
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

I-lön

Se Individuell lön.