Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Nedbemanningen

”Vi springer genom tågen”

Stress, en känsla av otillräcklighet, oro för säkerheten och fler situationer med hot och våld är vardagsmat för de ombordanställda. Det visar den enkät som Sekotidningen skickade ut till skyddsombud och anställda inom tågtrafiken. Åtta av tio anser att de är för få ombord på tågen för att kunna göra ett bra jobb. Och drygt nio av tio upplever att nedbemanningen leder till sämre service för resenärerna. Här har vi samlat en del av de svar vi fått in.

17 oktober 2016 11:37

Upplever du att ni är för få för att utföra ert arbete ombord på ett bra sätt?

forfa

 

”Hur man än prioriterar sviker man nån.”

”Det arbete som arbetsgivaren kräver och den service som kunderna efterfrågar kan inte utföras. Mycket frustrerande, det finns en allmän känsla av uppgivenhet. ’Varför ska JAG bry mig?’”

”Hinner inte med ’finliret’ som sätter ’guldkant’ på resan…”

”Det går bra en eller två eller till och med tre dar med svåra turer. Efter det stänger jag ner och har svårt att motivera mej att göra ett bra jobb på ett tag. Det är inte mitt fel, resenärer begär mer av ombordpersonal än vad mina arbetsuppgifter instruerar mig att göra.”

”Vi är alltid underbemannade.”

”Kan vara över 500 resenärer och en tågvärd. Allt kan hända och resenärerna får klara sig själva i stor utsträckning.”

”Två ombordpersonal klarar inte behovet som 350 resenärer kräver plus de krav SJ ställer.”

”Vid avvikande situationer krävs fokus. Med dåligt underhåll på fordon och järnväg sker avvikelser varje vecka. Förseningar tär på oss mentalt, vi vill göra ett bra jobb. Men får inte rätt förutsättningar.”

”Den service vi levererar till kund är väldigt ojämn. Ibland har vi samma bemanning som tidigare, men för det mesta har vi reducerad bemanning och det innebär att kunderna aldrig vet hur vår serviceleverens blir. Och jag tycker fortfarande det är märkligt att vårt företag konsekvent vägrar att kommunicera externt om de förändringar som gjorts av ombordbemanningen.”

”På vissa tåg finns ingen personal, en tidsfråga innan det leder till katastrofala följder för resenärer och personal…”

”Svårt att hinna med att hjälpa till utöver det som ’måste göras’. Frågor, hjälp vid strul och förseningar och särskilda behov hos resenärerna är svåra att hinna med. Behöver en person avvisas blir det exempelvis svårt att hinna med servering.”

 

Upplever du att servicen blir lidande på grund av för låg bemanning?

 

service”Servicen är obefintlig.”

”Ofta hamnar man i ett evigt ’jag ber om ursäkt’.”

”Personalen blir utarbetad och stressad, vem är trevlig då?”

”Dom bästa på min station söker nytt jobb.”

”Vi får springa igenom tågen mer eller mindre och enbart kolla biljetter istället för att i lugn och ro kunna prata med resenärer, svara på frågor och framför allt få en överblick över resenärerna och kunna se om någon mår dåligt, är orolig eller annat. Personlig service kan inte mätas i pengar, och våra resenärer är medvetna om det och uppskattar oss mycket. Det är synd om vi av tidsbrist ska tvingas bli sämre på det som folk uppskattar oss för.”

”Svårt att hinna med att vara tillmötesgående. Bemanningen är anpassad efter att göra exakt det som planeras. Det ’lilla extra’ är ofta svårt att hinna med.”

”Kunden kan åka en hel resa utan att se skymten av en tågvärd, bistron hålls stängd, varje kundmöte blir mycket kortare för att man måste stressa vidare till nästa.”

”Jag hinner inte igenom tåget för visering och kan då inte ge tid till de som verkligen behöver min hjälp.”

”Vi hinner inte ens alltid till mikrofonen för att ropa ut byten. Eller ta hand om alla.”

”Resenärer som sitter i en obemannad enhet får inte kontakt med ombordpersonal, man kan inte hjälpa resenärer vid försening, man vet inte om man har resenärer med tex syn/hörselnedsättning som är i behov av personlig service.”

”Man har ingen tid att göra allt. Hur ska man hinna sälja fika, servera förstaklassresenärerna samtidigt som man ska visera ett fullt tåg?”

”Ibland är bistron stängd så länge att resenärer inte hinner köpa något. Den som har rätt till gratiskaffe kanske inte får det innan den kliver av. Den som vill ha information eller undrar något kanske inte ens möter en tågvärd under resan! Det händer att resenärer med anslutningsproblem inte upptäcks eller upptäcks för sent för att kunna göra något åt det. Informationen blir lidande.”

 

Upplever du att det finns säkerhetsrisker på grund av för låg bemanning?

 

”Du har bristfällig kontroll över vagnar, resenärer och kollegor.”sakerhet

”Med fulla tåg och en ensam tågvärd så är det omöjligt att vara och se allt som sker ombord. Är det stående och trångt så kommer vi inte ens fram genom tåget om det skulle ha hänt något i andra änden.”

”Man kan inte vara behjälplig till alla. Om en kund får problem med hälsan eller andra kunder i en enhet där personal saknas kan det gå riktigt illa.”

”På alla sätt. Oroliga kunder, gamla äldre slutar åka, olycksfall om någon håller på att kämpa för sitt liv har vi ingen aning om eftersom vi kör ihopkopplade tåg med endast en personal. Vi vet inte om de går nån galning lös.”

”Om det inte finns en tågvärd ombord så har föraren ingen koll på vad som händer i tåget. Eller om föraren råkar ut för en sjukdom, tillbud eller olycka så finns det ingen på tåget som kan hjälpa till.”

”Oj, finns massor! Vi åker ensamma på tåg som är ihopkopplade, vi har ingen aning om vad som händer i andra enheten. Det kan vara brand och att inte brandvarnarna fungerar, sjukdom och att man behöver tillkalla sjukpersonal/ambulans.”

”Min personliga säkerhet. Stress, att jag glömmer något viktigt vid säkerhetsprocessen.”

”Att det tar tid att stanna och gå över i andra delen vid nödlarm. Varje minut räknas om det skulle vara skarpt läge! Samt att jag märkt att nödutgången för förare ofta är blockerad p g a att ingen personal finns som kollar hinderfria gångar ute i tåget.”

”Något kan ske på ställen där vi inte är. Skulle föraren arbeta ensam finns ingen som tar hand om kunderna. Vem tar hand om föraren om något händer hen?”

”Ensam i rusningstrafik och om olyckan är framme säger väl allt. Svårt att ha överblick ensam över ett fullsatt tåg.”

”Vid en eventuell evakuering av dubbeldäckaren, X40, ska lokförare tillsammans med en tågvärd samordna detta. Det kan röra sig om 600–700 personer som ska förflyttas på ett säkert sätt, ofta i otillgänglig terräng. Omöjligt att garantera säkerheten.”

 

Har du själv blivit utsatt för hot eller våld?

 

hotochvald”Attackerad med blod från en hivsmittad man. Man med pistol i sin väska, blivit bussad på med hund. Blivit hotad med att bli slagen, skjuten.”

”Jobbar man ensam och det är hot eller våld så har man ingen annan än den som kör att ta hjälp av. Har blivit omringad av fem stycken killar utan giltig biljett på tåget och föraren var i andra änden. Som tur var kom en resenär till undsättning.”

”Ja, det är för jobbigt för mig att ta upp igen, det finns nerskrivet och dokumenterat. Vidrigt!”

”Har blivit kallad det mesta. Två ville hugga mig och min kollega med bläckpennor, de trodde att sharialagarna skulle införas i Sverige pga såna svartskallar som oss. Vi blev även kallade horor, fittor och allt däremellan för att vi inte ”visade respekt” för män som mår dåligt och ’behöver’ ha sina skitiga skor på sätet.”

”Jag har fått en smäll, blivit både jagad och hotad. Suttit i rättegång.”

”Mordhot och hot om misshandel.”

”Blivit spottad på, slagen efter med tillhyggen och hotad ett par gånger. Bara för man försöker göra sitt jobb…”

”Nej, inte än …”

”Utskälld av resenär på grund av dålig bemanning.”

”I två fall har jag ansett personen så labil att jag backat och ringt polisen som fått komma och ta hand om personen ifråga. Men sånt tar tid och andra resenärer blir sura och ibland lägger sig i det

hela vilket också göra situationen värre.”

”Verbala dödshot.”

”Flera gånger har det varit verbala hot men också fåtal gånger med handgemäng. Senast för en
vecka sedan då det slutade med polisingripande.”

”Dödshot och fysiskt överfall.”

 

Övriga synpunkter

”Tätare bemanning skulle göra jobbet till enbart en fröjd.”

”Pengar är viktigare än säkerhet och service om man får tolka företagens agerande i bemanningsfrågor. Sen skyller de ifrån sig när de konfronteras av media men vi ser tydligt hur de alltid försöker snåla in med det ena eller det andra. De som blir lidande är vi som personal och i slutänden resenärerna. En farlig väg att gå, anser jag.”

”Katastrof. Ingen respekt från arbetsgivaren mot medarbetarna.”

”Personalen lägger snart ner. Flertalet har redan sagt upp sig och er lär det bli. Uppgivenheten är total. Personalen går, än så länge, till jobbet och jobbar av dagen, varken mer eller mindre.”

”Den yrkesstolthet som funnits bland ombordpersonalen är på väg att försvinna.”

”För åtta nio år sedan hade vi mer att göra pga vi sålde nästan alla biljetter ombord. Vi var nästan alltid två och hann göra det vi skulle och kunde hantera alla situationer mycket lättare, hot- och våldssituationerna var sällsynta och det kändes även psykiskt mycket bättre att genomgå svåra situationer tillsammans.”

”Det ger en orolig magkänsla när man vet att man ska jobba på ihopkopplade tåg ensam, jag känner mig otillräcklig både för säkerhet och service, och jag känner mig osäker.”

”Stress då personalen räddar alla situationer för resenärernas bästa.”

”Misstänker att tjuvåkandet kommer öka när resenärerna märker att ingen kollar biljetterna. Jag upplever också att resenären väljer att åka tåg med oss därför att vi har personal ombord vilket upplevs som tryggare.”

”Bättre bemanning = Bättre service, tryggare för både personal och resenärer. Glada resenärer och glad friskare personal.”

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fota ditt jobb

Fota ditt jobb

Visa upp din arbetsplats, delta i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Enda kravet är att bilden på något sätt ska ha anknytning till jobbet och gärna till dina arbetskamrater. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Varnar för smutsigare pendeltåg

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Avtalsdelegation

Fackets förhandlingsgrupp, som biträder förhandlingsavdelningen under de centrala avtalsförhandlingarna. Avtalsdelegationen arbetar bara med det egna avtalsområdet och utses formellt av förbundsstyrelsen.