Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Vi satsar på säkerheten vid vägarbete

Att ha vägen som sin arbetsplats är orimligt riskfyllt, därför måste hastighetsöverträdelser vid vägarbete ge straffskärpning och hårdare påföljd. Det, tillsammans med skärpt övervakning, kräver socialdemokraterna Lawen Redar, justitieutskottet och Teres Lindberg, trafikutskottet.

23 januari 2017 14:18

För den som lägger asfalt, sätter ut skyltar eller fräser bort gammal beläggning mitt bland framrusande trafik finns många tänkbara olycksscenarier. Att ha vägen som sin arbetsplats är orimligt riskfyllt och så får det inte vara. Ingen ska behöva oroas för att råka ut för en olycka eller skadas på sin arbetsplats.

Varje arbetsskada eller liv som spills på grund av brister i arbetsmiljön eller säkerheten på arbetsplatsen är en skam för vårt samhälle. Därför har regeringen presenterat ett antal satsningar på arbetsmiljön för år 2016. En ny strategi för arbetsmiljöpolitiken har tagits fram i nära samråd med arbetsmarknadens parter som omfattar en nollvision för dödsolyckor.

Vi ökar resurserna till Arbetsmiljöverket, det statliga bidraget till regionala skyddsombud, arbetslivsforskningen, företagsvårdens kompetensförsörjning och utbildningssatsningar. Vi tror dock inte att detta räcker. Regeringen måste särskilt adressera frågan om vägarbetares särskilda utsatthet på arbetsplatsen mot bakgrund av miljön.

Vårdslös körning och hastighetsöverträdelser utgör en vardagssyn för vägarbetare och är huvudanledningen till varför vägarbetare känner sig otrygga på sin arbetsplats, enligt Novus Opinions undersökning på uppdrag av Seko från 2016. 82 procent oroar sig ibland eller ofta för att arbeta på vägen på grund av bristande säkerhet och 45 procent uppger att de under det senaste året drabbats av minst en trafikrelaterad incident vid den egna arbetsplatsen. 91 procent av de tillfrågade anger att de inte tycker att trafikanterna tar tillräcklig hänsyn vid vägarbeten.

I syfte att få ner antal olyckor vid vägarbeten och trygga arbetsmiljön för trafikarbetare finns flera åtgärder som kan vidtas. Den säkraste enligt Seko är omledning som innebär att man stänger av trafiken vid vägarbete och leder trafiken via en annan väg. Problem uppstår när detta inte är möjligt. Andra alternativ är att sänka hastigheterna, övervaka i form av kontroller och fartkameror och slutligen att skärpa straffen för hastighetsöverträdelser vid vägarbeten.

Som lagstiftare har vi ansvar att adressera problemet. Detta gör vi genom en aktiv arbetsmarknadspolitik med arbetsmiljökrav, riktade resurser till arbetsmiljöarbetet och forskningen samt en strategi för att adressera särskilt utsatta arbetsplatser. Därutöver kommer vi att verka för att hastighetsövervakningen ska utökas vid vägarbeten, att skärpt lagstiftning ska till vid hastighetsöverträdelser vid vägarbeten samt genom att efterlysa uppföljning vad gäller trafikverkets föreskrifter om Säkerhet vid arbete på väg efterlevs.

Brott och överträdelser i trafiken som bland annat fortkörning, rattfylleri, smitning, vårdslöshet och olovlig körning regleras i brottsbalken och trafikförordningen. Enligt Trafikförordningen döms den förare som begår hastighetsöverträdelse till penningböter. Idag finns inga regler om försvårande omständigheter vid hastighetsöverträdelser på en plats där det pågår trafikarbete.

Vi har föreslagit i Riksdagen att hastighetsöverträdelser vid trafikarbete måste ses som en försvårande omständighet som i sig ska leda till straffskärpning och hårdare påföljd. Idag reglerar trafikförordningen bötesnivån utifrån hastighet. Vi menar att det är hög tid att införa kriterier i förordningen om särskilt försvårande omständigheter för vägtrafikanter som begår hastighetsöverträdelse vid vägarbete.

Lawen Redar (S) justitieutskottet, Teres Lindberg (S) trafikutskottet
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Lönebildning

Den process som styr hur lönerna bestäms.