Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Vi satsar på säkerheten vid vägarbete

Att ha vägen som sin arbetsplats är orimligt riskfyllt, därför måste hastighetsöverträdelser vid vägarbete ge straffskärpning och hårdare påföljd. Det, tillsammans med skärpt övervakning, kräver socialdemokraterna Lawen Redar, justitieutskottet och Teres Lindberg, trafikutskottet.

23 januari 2017 14:18

För den som lägger asfalt, sätter ut skyltar eller fräser bort gammal beläggning mitt bland framrusande trafik finns många tänkbara olycksscenarier. Att ha vägen som sin arbetsplats är orimligt riskfyllt och så får det inte vara. Ingen ska behöva oroas för att råka ut för en olycka eller skadas på sin arbetsplats.

Varje arbetsskada eller liv som spills på grund av brister i arbetsmiljön eller säkerheten på arbetsplatsen är en skam för vårt samhälle. Därför har regeringen presenterat ett antal satsningar på arbetsmiljön för år 2016. En ny strategi för arbetsmiljöpolitiken har tagits fram i nära samråd med arbetsmarknadens parter som omfattar en nollvision för dödsolyckor.

Vi ökar resurserna till Arbetsmiljöverket, det statliga bidraget till regionala skyddsombud, arbetslivsforskningen, företagsvårdens kompetensförsörjning och utbildningssatsningar. Vi tror dock inte att detta räcker. Regeringen måste särskilt adressera frågan om vägarbetares särskilda utsatthet på arbetsplatsen mot bakgrund av miljön.

Vårdslös körning och hastighetsöverträdelser utgör en vardagssyn för vägarbetare och är huvudanledningen till varför vägarbetare känner sig otrygga på sin arbetsplats, enligt Novus Opinions undersökning på uppdrag av Seko från 2016. 82 procent oroar sig ibland eller ofta för att arbeta på vägen på grund av bristande säkerhet och 45 procent uppger att de under det senaste året drabbats av minst en trafikrelaterad incident vid den egna arbetsplatsen. 91 procent av de tillfrågade anger att de inte tycker att trafikanterna tar tillräcklig hänsyn vid vägarbeten.

I syfte att få ner antal olyckor vid vägarbeten och trygga arbetsmiljön för trafikarbetare finns flera åtgärder som kan vidtas. Den säkraste enligt Seko är omledning som innebär att man stänger av trafiken vid vägarbete och leder trafiken via en annan väg. Problem uppstår när detta inte är möjligt. Andra alternativ är att sänka hastigheterna, övervaka i form av kontroller och fartkameror och slutligen att skärpa straffen för hastighetsöverträdelser vid vägarbeten.

Som lagstiftare har vi ansvar att adressera problemet. Detta gör vi genom en aktiv arbetsmarknadspolitik med arbetsmiljökrav, riktade resurser till arbetsmiljöarbetet och forskningen samt en strategi för att adressera särskilt utsatta arbetsplatser. Därutöver kommer vi att verka för att hastighetsövervakningen ska utökas vid vägarbeten, att skärpt lagstiftning ska till vid hastighetsöverträdelser vid vägarbeten samt genom att efterlysa uppföljning vad gäller trafikverkets föreskrifter om Säkerhet vid arbete på väg efterlevs.

Brott och överträdelser i trafiken som bland annat fortkörning, rattfylleri, smitning, vårdslöshet och olovlig körning regleras i brottsbalken och trafikförordningen. Enligt Trafikförordningen döms den förare som begår hastighetsöverträdelse till penningböter. Idag finns inga regler om försvårande omständigheter vid hastighetsöverträdelser på en plats där det pågår trafikarbete.

Vi har föreslagit i Riksdagen att hastighetsöverträdelser vid trafikarbete måste ses som en försvårande omständighet som i sig ska leda till straffskärpning och hårdare påföljd. Idag reglerar trafikförordningen bötesnivån utifrån hastighet. Vi menar att det är hög tid att införa kriterier i förordningen om särskilt försvårande omständigheter för vägtrafikanter som begår hastighetsöverträdelse vid vägarbete.

Lawen Redar (S) justitieutskottet, Teres Lindberg (S) trafikutskottet
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Avtalskrav

Inför avtalsförhandlingarna gör facket en kravlista till arbetsgivarorganisationen på saker man vill ha i det nya avtalet. Det kan vara höjda reallöner, kortare arbetstid, regler om jour och beredskap med mera. Inget krav blir verkligt förrän bägge parter har kommit överens om att genomföra det.