Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Debatt

Vi satsar på säkerheten vid vägarbete

Att ha vägen som sin arbetsplats är orimligt riskfyllt, därför måste hastighetsöverträdelser vid vägarbete ge straffskärpning och hårdare påföljd. Det, tillsammans med skärpt övervakning, kräver socialdemokraterna Lawen Redar, justitieutskottet och Teres Lindberg, trafikutskottet.

23 januari 2017 14:18

För den som lägger asfalt, sätter ut skyltar eller fräser bort gammal beläggning mitt bland framrusande trafik finns många tänkbara olycksscenarier. Att ha vägen som sin arbetsplats är orimligt riskfyllt och så får det inte vara. Ingen ska behöva oroas för att råka ut för en olycka eller skadas på sin arbetsplats.

Varje arbetsskada eller liv som spills på grund av brister i arbetsmiljön eller säkerheten på arbetsplatsen är en skam för vårt samhälle. Därför har regeringen presenterat ett antal satsningar på arbetsmiljön för år 2016. En ny strategi för arbetsmiljöpolitiken har tagits fram i nära samråd med arbetsmarknadens parter som omfattar en nollvision för dödsolyckor.

Vi ökar resurserna till Arbetsmiljöverket, det statliga bidraget till regionala skyddsombud, arbetslivsforskningen, företagsvårdens kompetensförsörjning och utbildningssatsningar. Vi tror dock inte att detta räcker. Regeringen måste särskilt adressera frågan om vägarbetares särskilda utsatthet på arbetsplatsen mot bakgrund av miljön.

Vårdslös körning och hastighetsöverträdelser utgör en vardagssyn för vägarbetare och är huvudanledningen till varför vägarbetare känner sig otrygga på sin arbetsplats, enligt Novus Opinions undersökning på uppdrag av Seko från 2016. 82 procent oroar sig ibland eller ofta för att arbeta på vägen på grund av bristande säkerhet och 45 procent uppger att de under det senaste året drabbats av minst en trafikrelaterad incident vid den egna arbetsplatsen. 91 procent av de tillfrågade anger att de inte tycker att trafikanterna tar tillräcklig hänsyn vid vägarbeten.

I syfte att få ner antal olyckor vid vägarbeten och trygga arbetsmiljön för trafikarbetare finns flera åtgärder som kan vidtas. Den säkraste enligt Seko är omledning som innebär att man stänger av trafiken vid vägarbete och leder trafiken via en annan väg. Problem uppstår när detta inte är möjligt. Andra alternativ är att sänka hastigheterna, övervaka i form av kontroller och fartkameror och slutligen att skärpa straffen för hastighetsöverträdelser vid vägarbeten.

Som lagstiftare har vi ansvar att adressera problemet. Detta gör vi genom en aktiv arbetsmarknadspolitik med arbetsmiljökrav, riktade resurser till arbetsmiljöarbetet och forskningen samt en strategi för att adressera särskilt utsatta arbetsplatser. Därutöver kommer vi att verka för att hastighetsövervakningen ska utökas vid vägarbeten, att skärpt lagstiftning ska till vid hastighetsöverträdelser vid vägarbeten samt genom att efterlysa uppföljning vad gäller trafikverkets föreskrifter om Säkerhet vid arbete på väg efterlevs.

Brott och överträdelser i trafiken som bland annat fortkörning, rattfylleri, smitning, vårdslöshet och olovlig körning regleras i brottsbalken och trafikförordningen. Enligt Trafikförordningen döms den förare som begår hastighetsöverträdelse till penningböter. Idag finns inga regler om försvårande omständigheter vid hastighetsöverträdelser på en plats där det pågår trafikarbete.

Vi har föreslagit i Riksdagen att hastighetsöverträdelser vid trafikarbete måste ses som en försvårande omständighet som i sig ska leda till straffskärpning och hårdare påföljd. Idag reglerar trafikförordningen bötesnivån utifrån hastighet. Vi menar att det är hög tid att införa kriterier i förordningen om särskilt försvårande omständigheter för vägtrafikanter som begår hastighetsöverträdelse vid vägarbete.

Lawen Redar (S) justitieutskottet, Teres Lindberg (S) trafikutskottet
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Reallöneökning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallöneökning gör att man kan köpa fler varor och tjänster än tidigare.