För den som lägger asfalt, sätter ut skyltar eller fräser bort gammal beläggning mitt bland framrusande trafik finns många tänkbara olycksscenarier. Att ha vägen som sin arbetsplats är orimligt riskfyllt och så får det inte vara. Ingen ska behöva oroas för att råka ut för en olycka eller skadas på sin arbetsplats.

Varje arbetsskada eller liv som spills på grund av brister i arbetsmiljön eller säkerheten på arbetsplatsen är en skam för vårt samhälle. Därför har regeringen presenterat ett antal satsningar på arbetsmiljön för år 2016. En ny strategi för arbetsmiljöpolitiken har tagits fram i nära samråd med arbetsmarknadens parter som omfattar en nollvision för dödsolyckor.

Vi ökar resurserna till Arbetsmiljöverket, det statliga bidraget till regionala skyddsombud, arbetslivsforskningen, företagsvårdens kompetensförsörjning och utbildningssatsningar. Vi tror dock inte att detta räcker. Regeringen måste särskilt adressera frågan om vägarbetares särskilda utsatthet på arbetsplatsen mot bakgrund av miljön.

Vårdslös körning och hastighetsöverträdelser utgör en vardagssyn för vägarbetare och är huvudanledningen till varför vägarbetare känner sig otrygga på sin arbetsplats, enligt Novus Opinions undersökning på uppdrag av Seko från 2016. 82 procent oroar sig ibland eller ofta för att arbeta på vägen på grund av bristande säkerhet och 45 procent uppger att de under det senaste året drabbats av minst en trafikrelaterad incident vid den egna arbetsplatsen. 91 procent av de tillfrågade anger att de inte tycker att trafikanterna tar tillräcklig hänsyn vid vägarbeten.

I syfte att få ner antal olyckor vid vägarbeten och trygga arbetsmiljön för trafikarbetare finns flera åtgärder som kan vidtas. Den säkraste enligt Seko är omledning som innebär att man stänger av trafiken vid vägarbete och leder trafiken via en annan väg. Problem uppstår när detta inte är möjligt. Andra alternativ är att sänka hastigheterna, övervaka i form av kontroller och fartkameror och slutligen att skärpa straffen för hastighetsöverträdelser vid vägarbeten.

Som lagstiftare har vi ansvar att adressera problemet. Detta gör vi genom en aktiv arbetsmarknadspolitik med arbetsmiljökrav, riktade resurser till arbetsmiljöarbetet och forskningen samt en strategi för att adressera särskilt utsatta arbetsplatser. Därutöver kommer vi att verka för att hastighetsövervakningen ska utökas vid vägarbeten, att skärpt lagstiftning ska till vid hastighetsöverträdelser vid vägarbeten samt genom att efterlysa uppföljning vad gäller trafikverkets föreskrifter om Säkerhet vid arbete på väg efterlevs.

Brott och överträdelser i trafiken som bland annat fortkörning, rattfylleri, smitning, vårdslöshet och olovlig körning regleras i brottsbalken och trafikförordningen. Enligt Trafikförordningen döms den förare som begår hastighetsöverträdelse till penningböter. Idag finns inga regler om försvårande omständigheter vid hastighetsöverträdelser på en plats där det pågår trafikarbete.

Vi har föreslagit i Riksdagen att hastighetsöverträdelser vid trafikarbete måste ses som en försvårande omständighet som i sig ska leda till straffskärpning och hårdare påföljd. Idag reglerar trafikförordningen bötesnivån utifrån hastighet. Vi menar att det är hög tid att införa kriterier i förordningen om särskilt försvårande omständigheter för vägtrafikanter som begår hastighetsöverträdelse vid vägarbete.