Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

”Vi kidnappades på internationellt vatten”

När 100 tungt beväpnade israeliska soldater på internationellt vatten bordade den finskflaggade segelskutan Estelle var matrosen Charlie Andreasson den förste som soldaterna stötte på.

7 november 2012 10:31

Charlie, som till vardags jobbar som däcksman på Styrsöbolaget i Göteborg, ingick i besättningen på Ship to Gazas båt Estelle. Båten försökte bryta Israels mångåriga blockad mot drygt två miljoner palestinier i Gazaremsan.

– Att bli skjuten med elpistoler av soldaterna med rånarluvor var ingen trevlig upplevelse, säger Seko-medlemmen Charlie när vi träffas på ett kafé vid Järntorget i Göteborg.

– Det kändes som spasmer i kroppen, musklerna fungerade inte. Men på något sätt hann jag aldrig bli riktigt rädd och jag hade hjälp av den icke våldsutbildning vi hade fått.

Charlie Andersson tillhörde som matros den sjöutbildade besättningen på Estelle. Totalt 30 personer, bland annat författaren och debattören Maria-Pia Boëthius och S-riksdagsmannen Sven Britton, var på Estelle när israelerna stormade.

– Som sjöman upplevde jag det som otroligt upprörande att staten Israel på internationellt vatten bordade ett fartyg med finsk flagg, framhåller Charlie Andreasson.

– Det bryter mot allt vad sjörätt och internationell rätt heter och kan inte klassas som något annat än ett grovt piratdåd av en stat som kallar sig demokratisk. Hur skulle världssamfundet reagera om ett annat land som exempelvis Iran agerade på samma sätt mot ett fartyg på internationellt vatten?

De senaste sex månaderna har 47-årige Charlie Andreasson levt med Ship to Gazaprojektet. Han har varit tjänstledig utan lön och varit med ombord från det att Estelle lämnade Finland.

– Jag mönstrade på fredagen den 13 april vilket kanske inte låter som den lämpligaste dagen, säger Charlie som till vardags bor på Styrsö i Göteborgs södra skärgård. Han är precis hemkommen efter att suttit isolerad och fängslad och ha förhörts av den israeliska säkerhetstjänsten Mossad i flera dygn.

– Vi som var ombord anklagades för att olagligt ha försökt ta oss in Israel, en absurd anklagelse, när vi istället hade kidnappats på internationellt vatten. Vårt mål var Gaza och inget annat. Estelles last bestod bland annat av 600 fotbollar till Gazas barn, rullstolar, kryckor och byggnadsmaterial.

Varför har du engagerat sig i Ship to Gazaprojektet?

– Mitt internationella intresse och politiska uppvaknande föddes i ungdomen då jag luffade runt i världen, bland annat i Sydostasien och Australien. När jag för några år sedan läste internationella relationer vid Göteborgs universitet fördjupades mitt engagemang. Jag engagerade mig i Ship to Gaza som då precis hade startats.

– Gaza är idag världens största fångläger med ett par miljoner människor isolerade. Många lever under fruktansvärt svåra villkor. Därför är det viktigt att bilda opinion för att försöka få Israel att bryta sin olagliga blockad av Gaza.

Är du inte orolig att bli anklagad för att gå Gazas styrande organisation Hamas ärenden när du aktivt är med och försöker bryta Israels blockad?

– Vi får ofta den frågan och svaret är enkelt. Ship to Gaza har ingen koppling till Hamas och därför är anklagelsen absurd. Ship to Gazas mål utgår från mänskliga rättigheter, att försöka förbättra situationen för Gazas hårt drabbade civilbefolkning.

Charlie har haft fullt upp sedan hemkomsten. Han och övriga ombord på Estelle fick mobiltelefoner, kameror och andra personliga ägodelar beslagtagna så det har varit mycket praktiskt att göra.

– Vi kroppsvisiterades minutiöst när vi hade fängslats. De letade till och med igenom skägget efter datachips. Från mig stal man bland annat ett dokument med texten till FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna, Jag sa åt soldaterna att noga läsa texten,

Om ett par dagar är det dags för Charlie att mönstra på igen på Styrsöbolagets båt Ärlan. Bolaget har varit hans arbetsgivare i över 15 år. Han har seglat större delen av tiden sedan han gick ut sjömansgymnasiet i Göteborg.

Charlie är nyfiken på hur arbetskamraterna ska reagera när han kommer tillbaka. Även om inte alla delar hans uppfattning i Palestina-Israelkonflikten är han övertygad om att de tar avstånd från Israels agerande att borda ett fartyg på internationellt vatten.

– För sjöfolk är bordningen oförsvarlig, ett piratdåd av värsta sorten.

Ångrar du att du mönstrade på Estelle?

– Absolut inte, svarar Charlie Andreasson. Uppmärksamheten vi har fått och allt stöd vi har mött i hamnar runt i Europa som i Spanien och Italien har varit enastående. Ju mer som Israels övergrepp mot Gazaborna uppmärksammas desto större tror jag möjligheten är att blockaden kommer att upphöra.

Charlie berättar att han har fått betala ett högt pris i och med att han var utan lön i drygt sex månader och genom en sprucken relation.

– Men det var ett pris värt at betala. Jag kommer att fortsätta jobba för Ship to Gaza så länge blockaden pågår, avslutar Charlie Andreasson.

Lennart Johnsson
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

8 kommentarer

  1. Bo Norberg, red, rondellen.net

    Mellan aktivister i Gaza och Israel pågår ett lågintensivt krig. Sedan ett år har civilbefolkningen i israel utsats för så gott som daglig missilbeskjutning (jfr Noomi Berlinger-Stahl: svenska medier – vinklad bild av Mellanöstern, 2012). Det klassas som krig och krigsförbrytelser i internationell lag. Därför har FN och en rad enskilda stater accepterat Israels blockad till lands och sjöss och vädjat till Ship to Gaza att inte försöka bryta blockaden av symboliska skäl och med marginell hjälp till invånarna i Gaza. Det är med lättnad jag noterar att det dumdristiga tilltaget inte medförde större personskador.

  2. Josef Macznik

    Ship to gaza har lärt sig läxa att köra små enheter där man kar koll på vilka som är med och vilka motiv dom har, detta är väldigt bra.

    Detta är nog den största anledningen till att ingen blev skadad

  3. Björn Jonasson

    Det slår aldrig fel att vid minsta lilla kritik i artiklar mot Israels högerregerings apartheidpolitik mot palestinier, både inne i Israel och i Gazaremsan, dyker genast Israels så kallade försvarare upp. De gör det med hjälp av lögnaktiga argument som exempelvis om att FN skulle stå bakom Israels blockad till lands och sjöss mot Gazas drygt två miljoner invånare. Sanningen är den att FN gång på gång i resolutioner kritiserat Israels agerande mot palestinier och mot de alltfler illegala bosättningarna på palestinsk mark.
    FN har lyckligtvis heller aldrig försvarat eller godkänt piratdåd på internationellt vatten, vilket är vad Israels aktion mot Ship to Gazas fartyg Estelle var. För att som Israel borda ett fartyg på internationellt vatten bryter både mot internationell sjörätt och internationell rätt.

    Sveriges utrikesminister Carl Bildt skrev i sin blogg direkt efter bordningen av Estelle, att den svenska regeringen har samma uppfattning om Israels olagliga blockad av Gaza som de som står bakom Ship to Gaza.

    Att läsa Bo Norbergs avslutande kommentar att han med lättnat noterar att ”det dumdristiga tilltaget inte medförde större personskador” känns minst sagt olustigt och cyniskt. Norberg visar med detta tydligt att han helt bortser situationen från civilbefolkningenpå ca 1,7 miljoner personer i Gaza. Deras humanitära situation blir genom blockanden värre dag för dag.
    Ship to Gazas fredliga aktion genomfördes för att med Estelle försöka bryta Israels både olagliga och omoraliska blockad mot Gaza. Den fråga vi måste ställa oss är om också palestinier är människor och om vi svarar ja på den frågan måste vi självklart på olika skapa en opinion för att Israels folrkättsvidriga blockad upphör!

    Med sådana ”vänner” som Bo Norberg behöver Israel i sanning inte några fiender.
    Björn Jonasson
    Klubbordförande
    SEKOsjöfolk

  4. Ralph Haglund, red. http://israelisverige.info

    Kolla Blockade på engelska Wikin:

    ”This inspection can occur inside the blockaded area or in international waters” Det normala är alltså att man stoppar illegal blockadbrytning på internationellt vatten, enligt internationella regler..

    Båten innehöll mindre än 1% av en normal dagsleverans från Israel. De skröt om att de plockade upp 41 ton cement på vägen – samma storleksordning cement levereras var vecka från Israel, med något lägre transportkostnad……….. http://israelisverige.info/?p=14272

    Ingen blev skadad eftersom de kunde följa sina egna regler. Första gången när flera terrorister förolyckades hade Obama tvingat Israel att använda andra metoder, http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/138006#.UJulRcXfE-E

    De facto MÅSTE Israel enligt lag stoppa blockadbrytare!

  5. Anonym

    Jag undrar om Björn och Charlie varit i Gaza och upplevt de fruktansvärda villkoren eller om de upprepar det som någon sagt vara sanningen. Någon brist på mat är det knappast fråga om eftersom Gazas befolkning tillhör de mest överviktiga i världen. Levnadsstandarden är skyhögt över den som en majoritet av världens befolkning har.
    Tveklöst har Israel en partiell blockad riktad mot Gaza. Egypten däremot har och har alltid haft en total blockad. Inget land i Mellanöstern har fri trafik över sina gränser så Israel är inget undantag. Om Egypten skulle tillåta fri passage till Gaza så skulle Israel kunna stänga sina gränsövergångar och ship to Gaza skulle kunna leverera sin fotbollar via Egypten eller kanske per post.
    Nikodemus, universitetsadjunkt.

  6. Mats Andersson

    Några kommentarer till inlägget från ”Nikodemus, unviversitetsadjunkt” här nedan. Han undrar om Charlie, som intervjuats i artikeln, och Björn Jonasson själva varit i Gaza och upplevt situationen, eller om de ”upprepar det som någon sagt vara sanningen”. Underförstått att det man inte har sett med egna ögon skall man inte uttala sig om. Det förhållningssättet gör det omöjligt att kritisera totalitära regimer var helst de finns, för hur många har varit i Syrien, i Vitryssland eller i Saudiarabien?
    ”Nikodemus” påstår också att det knappast råder brist på mat i Gaza. Det har inte någon hävdat och Ship to Gaza seglade inte för att rädda befolkningen från svält. Som grund för sitt påstående hänvisar han till övervikt bland befolkningen och att innevånarna i Gaza har en levnadsstandrad ”skyhögt” över en majoritet av världens befolkning. Men som nästan alla vet, så handlar inte övervikt bara om för mycket mat, Framför allt handlar det om skräpmat, som är billig och lätt att få tag på men som man blir fet av. Alltså precis tvärt emot vad ”Nikodemus” antyder. Utrikesdepartementet har följande att säga om levnadsstandarden. (och betydligt fler skildringar finns för den som är intresserad.)
    ”Israel har benämnt Gaza som ”fientligt territorium” och isolerar Gaza från omvärlden. Levnadsstandarden var redan innan Hamas maktövertagande låg och har sedan dess ytterligare försämrats. Cirka 80 procent av befolkningen (som till nästan hälften består av barn under 15 år) lever på humanitär hjälp och rörelsefriheten är kraftigt begränsad.”

    Mats Andersson
    Chefredaktör Sekotidningen

  7. Annonym2

    Jag blir lätt irriterad när jag läser sådana artiklar.
    Charlie är en hjälte. I en dels ögon iaf… En en mycket blåögd/ judehatare i andras… Eller både och. Syftet med Ship to Gaza främsta mål är att svartmåla Israels blockad mot Gaza. Ingen tvekan om att Gaza borna har det tufft. Men det folk inte förstår är att det inte händer pga att Israel bara känner för att vara elak mot dem. Det är en pågånde krig, och det skjuts tusentals raketer under de senaste år från Gaza mot Israel. Ja, Israel skjuter mot Gaza och folk dör. Men det går inte att jämföra moralen mellan sidorna. Medan Israel spenderar miljoner på smarta missiler för att inte oskyldiga ska dö, så skiktet palestinierna enkla raketer mot städer i hopp om att de ska träffa oskyldiga! Ni pratar om att blockaden är olagligt, ok. Jag skulle vilja ställa fråga om ni hade tyckt att det är helt fel att Sverige skulle agera mot nån som skjuter tusentals raketer på svenska städer?
    Återigen om att det är olagligt med blockaden. Om ens egen familj utsätts för hot, och det enda du kan göra för att skydda de är att bryta en internationell lag vad skulle du välja??? Och med all respekt till internationell lag så är det inte längre värd någonting! Det är bara att titta på vad som händer i Syrien som bevis. Det dör betydligt mer folk där och jag har inte ens hört om någon Ship to Syrien!!! Så ska jag dra slutsatsen att det som driver er är inte att hjälpa människor utan judehat och hat mot Israel? Jag upplever att de som driver Ship to Gaza tycker att judars liv är mindre värda samt att Israel har mindre rätt att existera än en Palestinskt stat. Det är sorligt och faktum är att Israel behandlar Palestinierna bättre än vad de behandlar sigsjälva! Och innan ni kommer att tänka att jag är bara en advokat åt Israel så fundera på det jag skrev. Jag tycker att det är bra med att folk engagerar sig med att hjälpa andra, men i just det här fallet ifrågasätter jag motivet med tanke på allt jag skrev. Och kanske lite Offtopic men det finns väl tillräckligt med problem i Sverige som kräver engagemang, varför inte lägga sin energi i dessa problem innan man lägger sig i andras?

  8. Dan

    Var finns ”befrielse” engagemanget när det kommer till andra länder? Hanlar det om en PR kupp på säker mark? Varför inte göra något liknande för Syriens befolkning? Somalia, Mali, etc. etc. Gaza får allt det dom behöver och dom skulle få ett paradis om dom slutade med sin terror. Men dom kan inte sluta och kommer aldrig att göra det. Har man en regelbok som Quran då finns det ingen annan väg. Vägen har tre steg. När man är i underläge då är man ett ”offer”. Är man överlägsen då går man på Offensive. När man har erövrat då avlägsnar man de som inte vill följa Islam. Vem Icke muslim får åka till Mecca? Eller vara i Saudi en längre tid? Islam handlar om Underkastelse av Islam och inte tålamod, fred, förståelse, rättvisa mellan Islam och icke Islam. Det är dock sant beror på vilket steg man befinner sig i. Underläge eller överläge?
    Vad gjorde inte Palestinierna med Italienaren som var PRO Palestinier? Dom avrättade honom. Goa gubbar..

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Landsorganisationen / LO

Se Huvudorganisationer