Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Arbetsmiljöbrott
Kammaråklagare Christer B Jarlås Foto: Tommy Andersson
Reportage

”Vi kan inte fortsätta ha det så här”

Bara två timmar innan vi träffar kammaråklagare Christer B Jarlås på Fyrvallavägen i Östersund har hovrätten meddelat sin dom i det så kallade Krokommålet. Han är bedrövad, men inte förvånad.

7 april 2015 09:44

De åtalade kommuncheferna frias från ansvar för den mobbning som ledde till att en socialsekreterare tog sitt liv sommaren 2010.

Det är Christer B Jarlås kollega på Riksenheten för miljöoch arbetsmiljömål, Rema, som har drivit fallet. Han är bedrövad över utgången. Men samtidigt inte förvånad.

Han tycker att domen ligger i linje med en ny praxis. Domstolarna finner att fel begåtts, att brister
funnits, men säger samtidigt att ingen har varit ”straffbart oaktsam”. Som det heter i lagen.

– Det illustrerar problemen med arbetsmiljömålen och arbetsmiljölagstiftningen. Hovrätten pekar på att cheferna i Krokom begått flera ”misstag”, men kommer ändå fram till att de inte varit straffbart oaktsamma.
– Vi kan som åklagare gång på gång visa att arbetsgivarna brutit mot arbetsmiljölagens regler om hur de ska handla, men ändå ogillas åtalen.

Han sammanfattar själv läget inom arbetsmiljöområdet så, att ju mer specialiserade och ju duktigare åklagarna på Rema och polisens utredare blivit, desto högre beviskrav ställer domstolarna.
Och desto mer måste polis och åklagare utreda, vilket i sin tur medför längre utredningstider.
Något som till exempel Justitieombudsmannen, JO, kritiserat.

– Vi hade en svår olycka med en gruvhiss i Gällivare där JO kritiserade handläggningstiden.
Det var en komplex utredning eftersom det var flera olika företag inblandade. I sommar blir det
rättegång. Det ironiska är väl att om vi lagt ner utredningen hade vi inte fått kritik, säger Christer
B Jarlås.

Lagen kräver att åklagaren kan visa att ett brott inte hade inträffat om arbetsgivaren vidtagit de åtgärder som arbetsmiljölagen kräver. Men på senare tid har flera domar i hovrätten gått längre
än så och krävt att åklagarna ska visa hur arbetsgivaren skulle ha gjort istället.

Det är fler som fälls för arbetsmiljöbrott i dag än när Rema startade 2009, men samtidigt sjunker
andelen eftersom antalet åtal ökat.

– Det finns inget som motiverar att hälften av våra åtal ogillas, medan det i andra mål bara är mellan 10 och 15 procent. Vi kan inte fortsätta ha det så här, säger Christer B Jarlås.

En förklaring till svårigheterna är bristen på kunskap i domstolarna. Det är för få fall för att det ska bli en rutin, och rådmännen får ingen utbildning på området, enligt Christer B Jarlås.

Arbetsmiljöverket, polis och åklagarmyndigheterna är parter i domstolarna och kan därför inte
stå för utbildningen. Och det fristående Arbetslivsinstitutet finns inte längre.

– Frågan är vem som ska utbilda våra domstolar?, säger han.

En annan förklaring är lagstiftningens konstruktion. Två lagar, arbetsmiljölagen och brottsbalken,
ska kopplas samman så att den som döms för arbetsmiljöbrott
måste ha agerat oaktsamt enligt båda lagarna.
Straffbestämmelserna finns i brottsbalken medan handlingsreglerna finns i arbetsmiljölagen.

– Vi ska som åklagare visa att någon antingen genom oaktsamhet eller med uppsåt har underlåtit att följa arbetsmiljölagens regler om exempelvis systematiskt arbetsmiljöarbete, och att
denna handling lett till att någon
omkommit eller skadat sig.
– Det måste gå till dödsfall eller olycka innan ett arbetsmiljöbrott blir straffbart. Jag tycker att man
kan ha straffbestämmelser i arbetsmiljölagen som ger skyddsombud rätt att polisanmäla brister
direkt utan att gå via Arbetsmiljöverket, som idag har små resurser.

Christer B Jarlås, som arbetat med arbetsmiljömål i 20 år – de senaste 6 åren på heltid – vill ha
en ny lagstiftning på arbetsmiljöområdet, och pekar på miljörätten som en förebild. I slutet av 90-talet ersattes en mängd olika miljölagar med en miljöbalk, vilket förbättrade miljörätten i
grunden, anser han.

– Nu behövs en arbetsmiljöarbetsmiljöbalk, där alla arbetsmiljölagar
samlas på ett ställe.

Han hoppas att regeringen tar upp den här frågan i arbetet med en ny arbetsmiljöstrategi.

– Ylva Johansson har talat om en nollvision när det gäller dödsolyckor och det här är en viktig
åtgärd som jag ser det.

I Östersund, som har ansvar för de sex nordligaste länen, arbetar fem åklagare, varav tre är
stationerade i staden. De två övriga finns i Stockholm respektive Malmö. I dagsläget har var
och en cirka 200 ärenden, varav en fjärdedel är arbetsmiljömål.
I höstas kom enheten fram till att åklagarna i Östersund vardera hade i snitt fyra dödsfall på grund
av arbetsmiljöbrott att utreda.

– Norrbotten har varit särskilt hårt drabbat av dödsolyckor, säger Christer B Jarlås.

Det tar tid att utreda dödsfallen, dels för att domstolarna har berättigade krav på bevis, dels för att såväl polisen som Arbetsmiljöverket har ont om resurser.

Trots det är Christer B Jarlås ganska nöjd för egen del. I de norra länen har det fungerat bra, tycker han, och polisen och Arbetsmiljöverket gör bra utredningar.
Mycket bra till och med. Men det räcker inte alltid.

– Olyckan på Botniabanan där två arbetare omkom när de föll från en gjutform, var en av de bästa utredningar vi gjort i mitt distrikt, vill jag påstå, och ändå förlorade vi i hovrätten. Vi hade allt som behövdes men förlorade ändå.
I tingsrätten dömdes Skanska till företagsbot och accepterade den. Tre åtalade chefer från vardera
tre företag som var inblandade fälldes också i tingsrätten och överklagade.
Samtliga tre friades i hovrätten.

– De skyllde allt på Skanska, som ju inte var på plats. Och det fungerade. Hovrätten trodde på dem. Det betraktas som ett fiasko för oss, säger Christer B Jarlås. Och det var i alla fall ett pedagogiskt magplask. Vi lyckades inte förklara hur det hängde ihop.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Lokal pott

De pengar som avsatts i de centrala kollektivavtalsförhandlingarna för att de ska fördelas lokalt, i företaget eller på arbetsplatsen.