Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Arbetsmiljöbrott
Kammaråklagare Christer B Jarlås Foto: Tommy Andersson
Reportage

”Vi kan inte fortsätta ha det så här”

Bara två timmar innan vi träffar kammaråklagare Christer B Jarlås på Fyrvallavägen i Östersund har hovrätten meddelat sin dom i det så kallade Krokommålet. Han är bedrövad, men inte förvånad.

7 april 2015 09:44

De åtalade kommuncheferna frias från ansvar för den mobbning som ledde till att en socialsekreterare tog sitt liv sommaren 2010.

Det är Christer B Jarlås kollega på Riksenheten för miljöoch arbetsmiljömål, Rema, som har drivit fallet. Han är bedrövad över utgången. Men samtidigt inte förvånad.

Han tycker att domen ligger i linje med en ny praxis. Domstolarna finner att fel begåtts, att brister
funnits, men säger samtidigt att ingen har varit ”straffbart oaktsam”. Som det heter i lagen.

– Det illustrerar problemen med arbetsmiljömålen och arbetsmiljölagstiftningen. Hovrätten pekar på att cheferna i Krokom begått flera ”misstag”, men kommer ändå fram till att de inte varit straffbart oaktsamma.
– Vi kan som åklagare gång på gång visa att arbetsgivarna brutit mot arbetsmiljölagens regler om hur de ska handla, men ändå ogillas åtalen.

Han sammanfattar själv läget inom arbetsmiljöområdet så, att ju mer specialiserade och ju duktigare åklagarna på Rema och polisens utredare blivit, desto högre beviskrav ställer domstolarna.
Och desto mer måste polis och åklagare utreda, vilket i sin tur medför längre utredningstider.
Något som till exempel Justitieombudsmannen, JO, kritiserat.

– Vi hade en svår olycka med en gruvhiss i Gällivare där JO kritiserade handläggningstiden.
Det var en komplex utredning eftersom det var flera olika företag inblandade. I sommar blir det
rättegång. Det ironiska är väl att om vi lagt ner utredningen hade vi inte fått kritik, säger Christer
B Jarlås.

Lagen kräver att åklagaren kan visa att ett brott inte hade inträffat om arbetsgivaren vidtagit de åtgärder som arbetsmiljölagen kräver. Men på senare tid har flera domar i hovrätten gått längre
än så och krävt att åklagarna ska visa hur arbetsgivaren skulle ha gjort istället.

Det är fler som fälls för arbetsmiljöbrott i dag än när Rema startade 2009, men samtidigt sjunker
andelen eftersom antalet åtal ökat.

– Det finns inget som motiverar att hälften av våra åtal ogillas, medan det i andra mål bara är mellan 10 och 15 procent. Vi kan inte fortsätta ha det så här, säger Christer B Jarlås.

En förklaring till svårigheterna är bristen på kunskap i domstolarna. Det är för få fall för att det ska bli en rutin, och rådmännen får ingen utbildning på området, enligt Christer B Jarlås.

Arbetsmiljöverket, polis och åklagarmyndigheterna är parter i domstolarna och kan därför inte
stå för utbildningen. Och det fristående Arbetslivsinstitutet finns inte längre.

– Frågan är vem som ska utbilda våra domstolar?, säger han.

En annan förklaring är lagstiftningens konstruktion. Två lagar, arbetsmiljölagen och brottsbalken,
ska kopplas samman så att den som döms för arbetsmiljöbrott
måste ha agerat oaktsamt enligt båda lagarna.
Straffbestämmelserna finns i brottsbalken medan handlingsreglerna finns i arbetsmiljölagen.

– Vi ska som åklagare visa att någon antingen genom oaktsamhet eller med uppsåt har underlåtit att följa arbetsmiljölagens regler om exempelvis systematiskt arbetsmiljöarbete, och att
denna handling lett till att någon
omkommit eller skadat sig.
– Det måste gå till dödsfall eller olycka innan ett arbetsmiljöbrott blir straffbart. Jag tycker att man
kan ha straffbestämmelser i arbetsmiljölagen som ger skyddsombud rätt att polisanmäla brister
direkt utan att gå via Arbetsmiljöverket, som idag har små resurser.

Christer B Jarlås, som arbetat med arbetsmiljömål i 20 år – de senaste 6 åren på heltid – vill ha
en ny lagstiftning på arbetsmiljöområdet, och pekar på miljörätten som en förebild. I slutet av 90-talet ersattes en mängd olika miljölagar med en miljöbalk, vilket förbättrade miljörätten i
grunden, anser han.

– Nu behövs en arbetsmiljöarbetsmiljöbalk, där alla arbetsmiljölagar
samlas på ett ställe.

Han hoppas att regeringen tar upp den här frågan i arbetet med en ny arbetsmiljöstrategi.

– Ylva Johansson har talat om en nollvision när det gäller dödsolyckor och det här är en viktig
åtgärd som jag ser det.

I Östersund, som har ansvar för de sex nordligaste länen, arbetar fem åklagare, varav tre är
stationerade i staden. De två övriga finns i Stockholm respektive Malmö. I dagsläget har var
och en cirka 200 ärenden, varav en fjärdedel är arbetsmiljömål.
I höstas kom enheten fram till att åklagarna i Östersund vardera hade i snitt fyra dödsfall på grund
av arbetsmiljöbrott att utreda.

– Norrbotten har varit särskilt hårt drabbat av dödsolyckor, säger Christer B Jarlås.

Det tar tid att utreda dödsfallen, dels för att domstolarna har berättigade krav på bevis, dels för att såväl polisen som Arbetsmiljöverket har ont om resurser.

Trots det är Christer B Jarlås ganska nöjd för egen del. I de norra länen har det fungerat bra, tycker han, och polisen och Arbetsmiljöverket gör bra utredningar.
Mycket bra till och med. Men det räcker inte alltid.

– Olyckan på Botniabanan där två arbetare omkom när de föll från en gjutform, var en av de bästa utredningar vi gjort i mitt distrikt, vill jag påstå, och ändå förlorade vi i hovrätten. Vi hade allt som behövdes men förlorade ändå.
I tingsrätten dömdes Skanska till företagsbot och accepterade den. Tre åtalade chefer från vardera
tre företag som var inblandade fälldes också i tingsrätten och överklagade.
Samtliga tre friades i hovrätten.

– De skyllde allt på Skanska, som ju inte var på plats. Och det fungerade. Hovrätten trodde på dem. Det betraktas som ett fiasko för oss, säger Christer B Jarlås. Och det var i alla fall ett pedagogiskt magplask. Vi lyckades inte förklara hur det hängde ihop.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Likalönskonventionen

En internationell ILO-konvention från år 1951, som kräver lika lön för arbete av lika värde för kvinnor och män. Konventionen ratificerades, antogs, av Sverige år 1962.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer