Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Arbetsmiljöbrott
Kammaråklagare Christer B Jarlås Foto: Tommy Andersson
Reportage

”Vi kan inte fortsätta ha det så här”

Bara två timmar innan vi träffar kammaråklagare Christer B Jarlås på Fyrvallavägen i Östersund har hovrätten meddelat sin dom i det så kallade Krokommålet. Han är bedrövad, men inte förvånad.

7 april 2015 09:44

De åtalade kommuncheferna frias från ansvar för den mobbning som ledde till att en socialsekreterare tog sitt liv sommaren 2010.

Det är Christer B Jarlås kollega på Riksenheten för miljöoch arbetsmiljömål, Rema, som har drivit fallet. Han är bedrövad över utgången. Men samtidigt inte förvånad.

Han tycker att domen ligger i linje med en ny praxis. Domstolarna finner att fel begåtts, att brister
funnits, men säger samtidigt att ingen har varit ”straffbart oaktsam”. Som det heter i lagen.

– Det illustrerar problemen med arbetsmiljömålen och arbetsmiljölagstiftningen. Hovrätten pekar på att cheferna i Krokom begått flera ”misstag”, men kommer ändå fram till att de inte varit straffbart oaktsamma.
– Vi kan som åklagare gång på gång visa att arbetsgivarna brutit mot arbetsmiljölagens regler om hur de ska handla, men ändå ogillas åtalen.

Han sammanfattar själv läget inom arbetsmiljöområdet så, att ju mer specialiserade och ju duktigare åklagarna på Rema och polisens utredare blivit, desto högre beviskrav ställer domstolarna.
Och desto mer måste polis och åklagare utreda, vilket i sin tur medför längre utredningstider.
Något som till exempel Justitieombudsmannen, JO, kritiserat.

– Vi hade en svår olycka med en gruvhiss i Gällivare där JO kritiserade handläggningstiden.
Det var en komplex utredning eftersom det var flera olika företag inblandade. I sommar blir det
rättegång. Det ironiska är väl att om vi lagt ner utredningen hade vi inte fått kritik, säger Christer
B Jarlås.

Lagen kräver att åklagaren kan visa att ett brott inte hade inträffat om arbetsgivaren vidtagit de åtgärder som arbetsmiljölagen kräver. Men på senare tid har flera domar i hovrätten gått längre
än så och krävt att åklagarna ska visa hur arbetsgivaren skulle ha gjort istället.

Det är fler som fälls för arbetsmiljöbrott i dag än när Rema startade 2009, men samtidigt sjunker
andelen eftersom antalet åtal ökat.

– Det finns inget som motiverar att hälften av våra åtal ogillas, medan det i andra mål bara är mellan 10 och 15 procent. Vi kan inte fortsätta ha det så här, säger Christer B Jarlås.

En förklaring till svårigheterna är bristen på kunskap i domstolarna. Det är för få fall för att det ska bli en rutin, och rådmännen får ingen utbildning på området, enligt Christer B Jarlås.

Arbetsmiljöverket, polis och åklagarmyndigheterna är parter i domstolarna och kan därför inte
stå för utbildningen. Och det fristående Arbetslivsinstitutet finns inte längre.

– Frågan är vem som ska utbilda våra domstolar?, säger han.

En annan förklaring är lagstiftningens konstruktion. Två lagar, arbetsmiljölagen och brottsbalken,
ska kopplas samman så att den som döms för arbetsmiljöbrott
måste ha agerat oaktsamt enligt båda lagarna.
Straffbestämmelserna finns i brottsbalken medan handlingsreglerna finns i arbetsmiljölagen.

– Vi ska som åklagare visa att någon antingen genom oaktsamhet eller med uppsåt har underlåtit att följa arbetsmiljölagens regler om exempelvis systematiskt arbetsmiljöarbete, och att
denna handling lett till att någon
omkommit eller skadat sig.
– Det måste gå till dödsfall eller olycka innan ett arbetsmiljöbrott blir straffbart. Jag tycker att man
kan ha straffbestämmelser i arbetsmiljölagen som ger skyddsombud rätt att polisanmäla brister
direkt utan att gå via Arbetsmiljöverket, som idag har små resurser.

Christer B Jarlås, som arbetat med arbetsmiljömål i 20 år – de senaste 6 åren på heltid – vill ha
en ny lagstiftning på arbetsmiljöområdet, och pekar på miljörätten som en förebild. I slutet av 90-talet ersattes en mängd olika miljölagar med en miljöbalk, vilket förbättrade miljörätten i
grunden, anser han.

– Nu behövs en arbetsmiljöarbetsmiljöbalk, där alla arbetsmiljölagar
samlas på ett ställe.

Han hoppas att regeringen tar upp den här frågan i arbetet med en ny arbetsmiljöstrategi.

– Ylva Johansson har talat om en nollvision när det gäller dödsolyckor och det här är en viktig
åtgärd som jag ser det.

I Östersund, som har ansvar för de sex nordligaste länen, arbetar fem åklagare, varav tre är
stationerade i staden. De två övriga finns i Stockholm respektive Malmö. I dagsläget har var
och en cirka 200 ärenden, varav en fjärdedel är arbetsmiljömål.
I höstas kom enheten fram till att åklagarna i Östersund vardera hade i snitt fyra dödsfall på grund
av arbetsmiljöbrott att utreda.

– Norrbotten har varit särskilt hårt drabbat av dödsolyckor, säger Christer B Jarlås.

Det tar tid att utreda dödsfallen, dels för att domstolarna har berättigade krav på bevis, dels för att såväl polisen som Arbetsmiljöverket har ont om resurser.

Trots det är Christer B Jarlås ganska nöjd för egen del. I de norra länen har det fungerat bra, tycker han, och polisen och Arbetsmiljöverket gör bra utredningar.
Mycket bra till och med. Men det räcker inte alltid.

– Olyckan på Botniabanan där två arbetare omkom när de föll från en gjutform, var en av de bästa utredningar vi gjort i mitt distrikt, vill jag påstå, och ändå förlorade vi i hovrätten. Vi hade allt som behövdes men förlorade ändå.
I tingsrätten dömdes Skanska till företagsbot och accepterade den. Tre åtalade chefer från vardera
tre företag som var inblandade fälldes också i tingsrätten och överklagade.
Samtliga tre friades i hovrätten.

– De skyllde allt på Skanska, som ju inte var på plats. Och det fungerade. Hovrätten trodde på dem. Det betraktas som ett fiasko för oss, säger Christer B Jarlås. Och det var i alla fall ett pedagogiskt magplask. Vi lyckades inte förklara hur det hängde ihop.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Sifferlöst avtal

Se Nollavtal.