Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Fresnes, fängelset byggt fölr 1700 interner, nu är de 2800. Foto: Christophe Ena, TT Nyhetsbyrån
Nyhet

Vi jobbar i en krutdurk

Överfulla fängelser ger en ohållbar situation för intagna och kriminalvårdare. De franska kriminalvårdarna protesterar och oroas också över specialavdelningar för interner med terroristbakgrund.

3 oktober 2016 11:34

Fakta

Fängelsefakta

Frankrike har nästan 67 miljoner invånare, och 188 fängelser.

Antalet interner är 69 000, trots att antalet platser bara är drygt 58 000. Situationen är värst på de anstalter som fungerar som häkten, och på korttidsfängelser.

Det är vanligt att interner delar cell. Enligt Justitiedepartementet sover över 1600 interner på madrasser på golvet.

Det finns nu fem avdelningar fördelade på fyra institutioner med sammanlagt hundra platser för så kallade ”radikala islamister”. Men det totala antalet ”radikala” har svällt oväntat och uppgår till omkring 1400 personer.

Det finns 27 000 kriminalvårdare som arbetar på franska fängelser.

De kan organisera sig i flera olika ”konkurrerande fackförbund”, däribland CGT Penitentière som ingår i en av landets största fackliga centralorganisationer CGT.

Ett sextiotal interner vägrar att gå tillbaka till sina celler efter promenaden. Ungefär samtidigt, på en institution i en annan del av Frankrike, skadas två vakter av en intern beväpnad med ett hemsnickrat vapen.

Några dagar senare är det myteri vid en annan stor anstalt. En man har förvägrats permission. Medfångarna protesterar och sätter eld på flera byggnader.

Det här är exempel på ”incidenter” under den senaste tiden. Häromdagen protesterade vakter genom maskningsaktioner utanför entréerna.

– Situationen är explosiv. Jag är orolig för att någonting riktigt allvarligt inträffar snart, säger Ahmed El Hoummass, ombud för facket CGT på fängelset i Fresnes, söder om Paris. Anstalten har häkte och fängelse för personer som har straff på högst två år.

Den är byggt för 1700 interner, men rymmer 2800. Fackombudet säger att arbetet är hopplöst.

– Målet är att förhindra att de intagna begår återfall när de kommer ut. Men en enda vakt tvingas nu övervaka 120 personer.

Läget är ungefär likadant på andra anstalter. Enligt lagen ska varje fängslad ha en egen cell. Men på vissa anstalter är överbefolkningen så svår att personer får sova på golvet.

Samtidigt är vakterna oroliga för koncentrationen av en ny typ av interner. Fransk lag tillåter att man låser in personer som har stridit för terroristorganisationer i andra länder, som IS i Syrien, och idag stämplas 1400 fångar som ”radikala islamister”.

På några fängelser, som Fresnes, finns särskilda avdelningar, där det är meningen att internerna ska omges av ett team som gör att de kan ”avradikaliseras”.

Facken hävdar att systemet inte fungerar. Istället bidrar det till att stärka samhörigheten mellan de ”radikala”.

Exakt vad man ska göra är facken sinsemellan oense om. Vissa tycker att man bör isolera alla radikala. Ahmed El Hoummass anser att det är bättre att de beblandas med andra fångar, och att det akutaste problemet är överbefolkningen.

– En tredjedel av internerna sitter inne för mildare brott, som att de har kört utan körkort eller inte betalat underhåll för sina barn. De kunde vara hemma med fotboja istället, säger han.

I dagarna har den franska staten stämts för situationen i fängelset Fresnes . Enligt ”Det internationella fängelseobservatoriet” är de sanitära förhållandena på anstalten ohållbara. Internerna tvingas trängas med råttor, vägglöss, kackerlackor och loppor.

Justitieministern Jean-Jacques Urvoas har lovat nya fängelseplatser. Men de kan vara klara… år 2025.

Anna Trenning-Himmelsbach, frilansjournalist Frankrike
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Minimilön

Den lägsta lön som arbetsgivaren enligt gällande kollektivavtal får betala ut.