Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

”Vi har inga timanställda på tågen”

Det som inte går enligt Veolia Öresundståg är fullt möjligt på Stockholmståg, som kör pendeltågstrafik i Stockholm. Bland lokförare och tågvärdar finns inga timanställda och endast ett mindre antal, självvalda, deltider.

10 juni 2014 12:25

Mats Andersson är planeringschef på Stockholmståg.

-Vi har inga timanställda på tågen. På stationerna däremot har vi en hel del studenter som vi inte skulle klara oss utan. De sitter i spärrarna bland annat. Sommartid har vi en del vikarier, säger han. Vi har ett fåtal deltider, men det är frivilligt.

Ett av Veolias och Almegas argument i den pågående konflikten med Seko är att timanställda och deltidare är nödvändiga för att få ut arbetstiden för personalen. Sekos lokala klubb har dock visat att det går, om schemat ritas på rätt sätt.

På Stockholmståg kan det också variera från vecka till vecka hur mycket arbetstid företaget får ut av personalen, men det är inget problem för trafiken, enligt Mats Andersson.

-Vi kanske inte får ut full tid på alla varje vecka under en schemaperiod. Det beror på trafikens struktur och på avtalets regler att arbetstiden nollställs efter periodens slut, som är sex veckor, säger Mats Andersson

Som kompensation får företaget lägga ut fler tidiga pass på de förare som som inte får ihop full tid, enligt Mats Andersson.

Han tycker att det fungerar bra med schemaläggningen, men vill gärna ha en modernisering.

-Jag vill gärna ha ett system med önskescheman eller liknande. Däremot vill vi inte ha den förhatliga bussmodellen, med delade turer.

Ludvig Eriksson, ordförande för lokförarklubben på Stockholmståg, bekräftar att det inte finns timmisar och att deltidarna på företaget är få.

Det finns en tvingande skrivning om heltid i det lokala lokföraravtalet.

-Sen är det upp till arbetsgivaren att hitta ett schema som gör att föraren arbetar sina timmar per vecka, säger Ludvig Eriksson.

Pendeltrafiken i Västsverige sköts av SJ Götalandståg. Där finns såväl deltidare som timanställda, särskilt på tågstationen i Göteborg. Enligt Monica Danielsson, klubbordförande, finns det inget tryck från arbetsgivaren på att öka antalet timanställda. Däremot vill SJ anställa deltidare.

Klubben har stridit för att få upp deltider till heltid, men mött ett starkt motstånd.

-Vi har en hel del frivilliga timanställda, de hoppas på större variation på åkningen än de får som deltidare. Vi uppmanar ändå medlemmar att ta fasta deltidsjobb, säger Monica Danielsson.

Enligt Ludvig Eriksson så är frågan om att få ut 100 procent arbetstid ett ”problem” som järnvägstrafiken haft i alla tider. Det beror på att arbetstiden styrs av tågtidtabellen.

-Arbetstiden är minutstyrd. På ett kontor har du fast arbetstid, 8 – 17. Hos oss varierar det med tågen.

-Den planerare som vill göra det lätt för sig är det enklare att ta in timanställda som kan fylla upp tiden.

På Veolia är personalen missnöjd med planeringen. Det saknas kompetens och det schemaläggningssystem som används, Hastus, klarar inte tågtrafiken, anser många.

Götalandståg övergav Hastus när SJ tog över trafiken. Då blev schemaläggningen betydligt bättre, enligt Monica Danielsson.

-Hastus är ett statiskt system, vi behöver system där man även kan rita för hand, säger hon.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Information om SEKO:s strejk | Socialistiska Partiet

    […] ”Vi har inga timanställda på tågen” Sekotidningen: Kampviljan växer i […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Danmark och Sverige har kommit överens om att ge det krisande Postnord ett tillskott på 2,2 miljarder svenska kronor. Den danska staten skjuter till 1,8 miljarder och Sverige står för resterande 400 miljoner. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Omställningsavtal

Ett kollektivavtal om olika åtgärder vid uppsägningar på grund av övertalighet.