Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

”Vi har inga timanställda på tågen”

Det som inte går enligt Veolia Öresundståg är fullt möjligt på Stockholmståg, som kör pendeltågstrafik i Stockholm. Bland lokförare och tågvärdar finns inga timanställda och endast ett mindre antal, självvalda, deltider.

10 juni 2014 12:25

Mats Andersson är planeringschef på Stockholmståg.

-Vi har inga timanställda på tågen. På stationerna däremot har vi en hel del studenter som vi inte skulle klara oss utan. De sitter i spärrarna bland annat. Sommartid har vi en del vikarier, säger han. Vi har ett fåtal deltider, men det är frivilligt.

Ett av Veolias och Almegas argument i den pågående konflikten med Seko är att timanställda och deltidare är nödvändiga för att få ut arbetstiden för personalen. Sekos lokala klubb har dock visat att det går, om schemat ritas på rätt sätt.

På Stockholmståg kan det också variera från vecka till vecka hur mycket arbetstid företaget får ut av personalen, men det är inget problem för trafiken, enligt Mats Andersson.

-Vi kanske inte får ut full tid på alla varje vecka under en schemaperiod. Det beror på trafikens struktur och på avtalets regler att arbetstiden nollställs efter periodens slut, som är sex veckor, säger Mats Andersson

Som kompensation får företaget lägga ut fler tidiga pass på de förare som som inte får ihop full tid, enligt Mats Andersson.

Han tycker att det fungerar bra med schemaläggningen, men vill gärna ha en modernisering.

-Jag vill gärna ha ett system med önskescheman eller liknande. Däremot vill vi inte ha den förhatliga bussmodellen, med delade turer.

Ludvig Eriksson, ordförande för lokförarklubben på Stockholmståg, bekräftar att det inte finns timmisar och att deltidarna på företaget är få.

Det finns en tvingande skrivning om heltid i det lokala lokföraravtalet.

-Sen är det upp till arbetsgivaren att hitta ett schema som gör att föraren arbetar sina timmar per vecka, säger Ludvig Eriksson.

Pendeltrafiken i Västsverige sköts av SJ Götalandståg. Där finns såväl deltidare som timanställda, särskilt på tågstationen i Göteborg. Enligt Monica Danielsson, klubbordförande, finns det inget tryck från arbetsgivaren på att öka antalet timanställda. Däremot vill SJ anställa deltidare.

Klubben har stridit för att få upp deltider till heltid, men mött ett starkt motstånd.

-Vi har en hel del frivilliga timanställda, de hoppas på större variation på åkningen än de får som deltidare. Vi uppmanar ändå medlemmar att ta fasta deltidsjobb, säger Monica Danielsson.

Enligt Ludvig Eriksson så är frågan om att få ut 100 procent arbetstid ett ”problem” som järnvägstrafiken haft i alla tider. Det beror på att arbetstiden styrs av tågtidtabellen.

-Arbetstiden är minutstyrd. På ett kontor har du fast arbetstid, 8 – 17. Hos oss varierar det med tågen.

-Den planerare som vill göra det lätt för sig är det enklare att ta in timanställda som kan fylla upp tiden.

På Veolia är personalen missnöjd med planeringen. Det saknas kompetens och det schemaläggningssystem som används, Hastus, klarar inte tågtrafiken, anser många.

Götalandståg övergav Hastus när SJ tog över trafiken. Då blev schemaläggningen betydligt bättre, enligt Monica Danielsson.

-Hastus är ett statiskt system, vi behöver system där man även kan rita för hand, säger hon.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Information om SEKO:s strejk | Socialistiska Partiet

    […] ”Vi har inga timanställda på tågen” Sekotidningen: Kampviljan växer i […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Huvudorganisationer

Arbetstagarsidans huvudorganisationer är Landsorganisationen, LO, Tjänstemännens centralorganisation, TCO och Sveriges akademikers centralorganisation, Saco. Seko är en del av LO.

Arbetsgivarsidans huvudorganisation är Svenskt Näringsliv.