Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

”Vi har inga timanställda på tågen”

Det som inte går enligt Veolia Öresundståg är fullt möjligt på Stockholmståg, som kör pendeltågstrafik i Stockholm. Bland lokförare och tågvärdar finns inga timanställda och endast ett mindre antal, självvalda, deltider.

10 juni 2014 12:25

Mats Andersson är planeringschef på Stockholmståg.

-Vi har inga timanställda på tågen. På stationerna däremot har vi en hel del studenter som vi inte skulle klara oss utan. De sitter i spärrarna bland annat. Sommartid har vi en del vikarier, säger han. Vi har ett fåtal deltider, men det är frivilligt.

Ett av Veolias och Almegas argument i den pågående konflikten med Seko är att timanställda och deltidare är nödvändiga för att få ut arbetstiden för personalen. Sekos lokala klubb har dock visat att det går, om schemat ritas på rätt sätt.

På Stockholmståg kan det också variera från vecka till vecka hur mycket arbetstid företaget får ut av personalen, men det är inget problem för trafiken, enligt Mats Andersson.

-Vi kanske inte får ut full tid på alla varje vecka under en schemaperiod. Det beror på trafikens struktur och på avtalets regler att arbetstiden nollställs efter periodens slut, som är sex veckor, säger Mats Andersson

Som kompensation får företaget lägga ut fler tidiga pass på de förare som som inte får ihop full tid, enligt Mats Andersson.

Han tycker att det fungerar bra med schemaläggningen, men vill gärna ha en modernisering.

-Jag vill gärna ha ett system med önskescheman eller liknande. Däremot vill vi inte ha den förhatliga bussmodellen, med delade turer.

Ludvig Eriksson, ordförande för lokförarklubben på Stockholmståg, bekräftar att det inte finns timmisar och att deltidarna på företaget är få.

Det finns en tvingande skrivning om heltid i det lokala lokföraravtalet.

-Sen är det upp till arbetsgivaren att hitta ett schema som gör att föraren arbetar sina timmar per vecka, säger Ludvig Eriksson.

Pendeltrafiken i Västsverige sköts av SJ Götalandståg. Där finns såväl deltidare som timanställda, särskilt på tågstationen i Göteborg. Enligt Monica Danielsson, klubbordförande, finns det inget tryck från arbetsgivaren på att öka antalet timanställda. Däremot vill SJ anställa deltidare.

Klubben har stridit för att få upp deltider till heltid, men mött ett starkt motstånd.

-Vi har en hel del frivilliga timanställda, de hoppas på större variation på åkningen än de får som deltidare. Vi uppmanar ändå medlemmar att ta fasta deltidsjobb, säger Monica Danielsson.

Enligt Ludvig Eriksson så är frågan om att få ut 100 procent arbetstid ett ”problem” som järnvägstrafiken haft i alla tider. Det beror på att arbetstiden styrs av tågtidtabellen.

-Arbetstiden är minutstyrd. På ett kontor har du fast arbetstid, 8 – 17. Hos oss varierar det med tågen.

-Den planerare som vill göra det lätt för sig är det enklare att ta in timanställda som kan fylla upp tiden.

På Veolia är personalen missnöjd med planeringen. Det saknas kompetens och det schemaläggningssystem som används, Hastus, klarar inte tågtrafiken, anser många.

Götalandståg övergav Hastus när SJ tog över trafiken. Då blev schemaläggningen betydligt bättre, enligt Monica Danielsson.

-Hastus är ett statiskt system, vi behöver system där man även kan rita för hand, säger hon.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Information om SEKO:s strejk | Socialistiska Partiet

    […] ”Vi har inga timanställda på tågen” Sekotidningen: Kampviljan växer i […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Ajournera

Att göra ett tillfälligt uppehåll i förhandlingar, till exempel för enskilda överläggningar.