Mats Andersson är planeringschef på Stockholmståg.

-Vi har inga timanställda på tågen. På stationerna däremot har vi en hel del studenter som vi inte skulle klara oss utan. De sitter i spärrarna bland annat. Sommartid har vi en del vikarier, säger han. Vi har ett fåtal deltider, men det är frivilligt.

Ett av Veolias och Almegas argument i den pågående konflikten med Seko är att timanställda och deltidare är nödvändiga för att få ut arbetstiden för personalen. Sekos lokala klubb har dock visat att det går, om schemat ritas på rätt sätt.

På Stockholmståg kan det också variera från vecka till vecka hur mycket arbetstid företaget får ut av personalen, men det är inget problem för trafiken, enligt Mats Andersson.

-Vi kanske inte får ut full tid på alla varje vecka under en schemaperiod. Det beror på trafikens struktur och på avtalets regler att arbetstiden nollställs efter periodens slut, som är sex veckor, säger Mats Andersson

Som kompensation får företaget lägga ut fler tidiga pass på de förare som som inte får ihop full tid, enligt Mats Andersson.

Han tycker att det fungerar bra med schemaläggningen, men vill gärna ha en modernisering.

-Jag vill gärna ha ett system med önskescheman eller liknande. Däremot vill vi inte ha den förhatliga bussmodellen, med delade turer.

Ludvig Eriksson, ordförande för lokförarklubben på Stockholmståg, bekräftar att det inte finns timmisar och att deltidarna på företaget är få.

Det finns en tvingande skrivning om heltid i det lokala lokföraravtalet.

-Sen är det upp till arbetsgivaren att hitta ett schema som gör att föraren arbetar sina timmar per vecka, säger Ludvig Eriksson.

Pendeltrafiken i Västsverige sköts av SJ Götalandståg. Där finns såväl deltidare som timanställda, särskilt på tågstationen i Göteborg. Enligt Monica Danielsson, klubbordförande, finns det inget tryck från arbetsgivaren på att öka antalet timanställda. Däremot vill SJ anställa deltidare.

Klubben har stridit för att få upp deltider till heltid, men mött ett starkt motstånd.

-Vi har en hel del frivilliga timanställda, de hoppas på större variation på åkningen än de får som deltidare. Vi uppmanar ändå medlemmar att ta fasta deltidsjobb, säger Monica Danielsson.

Enligt Ludvig Eriksson så är frågan om att få ut 100 procent arbetstid ett ”problem” som järnvägstrafiken haft i alla tider. Det beror på att arbetstiden styrs av tågtidtabellen.

-Arbetstiden är minutstyrd. På ett kontor har du fast arbetstid, 8 – 17. Hos oss varierar det med tågen.

-Den planerare som vill göra det lätt för sig är det enklare att ta in timanställda som kan fylla upp tiden.

På Veolia är personalen missnöjd med planeringen. Det saknas kompetens och det schemaläggningssystem som används, Hastus, klarar inte tågtrafiken, anser många.

Götalandståg övergav Hastus när SJ tog över trafiken. Då blev schemaläggningen betydligt bättre, enligt Monica Danielsson.

-Hastus är ett statiskt system, vi behöver system där man även kan rita för hand, säger hon.