Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

”Vi har inga timanställda på tågen”

Det som inte går enligt Veolia Öresundståg är fullt möjligt på Stockholmståg, som kör pendeltågstrafik i Stockholm. Bland lokförare och tågvärdar finns inga timanställda och endast ett mindre antal, självvalda, deltider.

10 juni 2014 12:25

Mats Andersson är planeringschef på Stockholmståg.

-Vi har inga timanställda på tågen. På stationerna däremot har vi en hel del studenter som vi inte skulle klara oss utan. De sitter i spärrarna bland annat. Sommartid har vi en del vikarier, säger han. Vi har ett fåtal deltider, men det är frivilligt.

Ett av Veolias och Almegas argument i den pågående konflikten med Seko är att timanställda och deltidare är nödvändiga för att få ut arbetstiden för personalen. Sekos lokala klubb har dock visat att det går, om schemat ritas på rätt sätt.

På Stockholmståg kan det också variera från vecka till vecka hur mycket arbetstid företaget får ut av personalen, men det är inget problem för trafiken, enligt Mats Andersson.

-Vi kanske inte får ut full tid på alla varje vecka under en schemaperiod. Det beror på trafikens struktur och på avtalets regler att arbetstiden nollställs efter periodens slut, som är sex veckor, säger Mats Andersson

Som kompensation får företaget lägga ut fler tidiga pass på de förare som som inte får ihop full tid, enligt Mats Andersson.

Han tycker att det fungerar bra med schemaläggningen, men vill gärna ha en modernisering.

-Jag vill gärna ha ett system med önskescheman eller liknande. Däremot vill vi inte ha den förhatliga bussmodellen, med delade turer.

Ludvig Eriksson, ordförande för lokförarklubben på Stockholmståg, bekräftar att det inte finns timmisar och att deltidarna på företaget är få.

Det finns en tvingande skrivning om heltid i det lokala lokföraravtalet.

-Sen är det upp till arbetsgivaren att hitta ett schema som gör att föraren arbetar sina timmar per vecka, säger Ludvig Eriksson.

Pendeltrafiken i Västsverige sköts av SJ Götalandståg. Där finns såväl deltidare som timanställda, särskilt på tågstationen i Göteborg. Enligt Monica Danielsson, klubbordförande, finns det inget tryck från arbetsgivaren på att öka antalet timanställda. Däremot vill SJ anställa deltidare.

Klubben har stridit för att få upp deltider till heltid, men mött ett starkt motstånd.

-Vi har en hel del frivilliga timanställda, de hoppas på större variation på åkningen än de får som deltidare. Vi uppmanar ändå medlemmar att ta fasta deltidsjobb, säger Monica Danielsson.

Enligt Ludvig Eriksson så är frågan om att få ut 100 procent arbetstid ett ”problem” som järnvägstrafiken haft i alla tider. Det beror på att arbetstiden styrs av tågtidtabellen.

-Arbetstiden är minutstyrd. På ett kontor har du fast arbetstid, 8 – 17. Hos oss varierar det med tågen.

-Den planerare som vill göra det lätt för sig är det enklare att ta in timanställda som kan fylla upp tiden.

På Veolia är personalen missnöjd med planeringen. Det saknas kompetens och det schemaläggningssystem som används, Hastus, klarar inte tågtrafiken, anser många.

Götalandståg övergav Hastus när SJ tog över trafiken. Då blev schemaläggningen betydligt bättre, enligt Monica Danielsson.

-Hastus är ett statiskt system, vi behöver system där man även kan rita för hand, säger hon.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Information om SEKO:s strejk | Socialistiska Partiet

    […] ”Vi har inga timanställda på tågen” Sekotidningen: Kampviljan växer i […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

170 personer varslas när Crane AB flyttar sedeltryckeriet från Tumba pappersbruk till Malta. Dessutom berörs ett 60-tal bemanningsanställda av flyttbeskedet. Läs mer

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

”Vi har den lägsta ungdomsarbetslösheten på 15 år.” Så skrev Socialdemokraternas partiledare och Sveriges statsminister Stefan Löfven på DN debatt den 26 februari i år. Vi kollar om det stämmer. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Sveriges akademikers centralorganisation / Saco

Se Huvudorganisationer