Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Åsikter

Vi har Europas sämsta järnväg

14 juni 2012 11:11

Brev till riksdagsmän i Sossepartiet och Vänsterpartiet med flera, angående järnvägen. Jag såg på TV på en nyhetssändning att sossarna och vänstern äntligen har fångat sitt förnuft angående järnvägen.

Själv har jag jobbat vid järn­ vägen i 30 år. Jag började vid järnvägen i början av 80-­talet, då hade vi Europas bästa järnväg avseende tåg i rätt tid, städning av fordon, underhåll av fordon, standard på rälen (s­et saknas inte, det heter räl, inte räls) standard på signalanläggningar och standard på kontaktledning.

Vi hade översyn på samtliga anläggningar fyra gånger per år. Vi Banverksanställda hade yr­kesstolthet.

Idag är allt förstört, Banverket finns inte mer. Ingen yrkesstolt­het finns kvar. Inget underhåll förekommer. Det enda mina kol­legor tänker på är att få gå i pension så snart som möjligt. Många har slutat för att syssla med and­ra saker.

Högern sa på TV att skulle man återmonopolisera järnvägen så skulle man förlora kunnig personal. Dumheter, det är ju det man redan gjort genom avreg­eringen.

Idag är kunskap inte intressant, det enda våra chefer talar om idag är vinst, vinst och åter vinst. Man säger att man ska återinvestera vinsten i verksamheten. Fel, eftersom skattefinansierad verksamhet inte ska göra vinst så finns det inte någon vinst att återinvestera.

Nu äger ju staten vårt bolag (Infranord, fd Banverket), men får högern hållas så blir det väl sålt. Därför är det viktigt att sos­sarna åter blir ett socialistiskt parti. Så att väljarna känner sig hemma igen. Och att Löfven förstår att INGET som är skattefinansierat ska gå med vinst. Han måste ändra sig därvidlag. Det gäller inte bara järnvägen utan också vård, skola, omsorg mm,mm.

Idag har vi Europas sämsta järnväg enligt Europeiska järn­vägsunionen med säte i Paris (som inte har med EU att göra).

Vi har också Europas sämsta a­-kassa och den sämsta rätten till sjukersättning. Vi järnvägsanställda inser ju att det tar lång tid att återställa allt som är förstört, men det är tid att börja nu. Det är inte värdigt ett land som Sverige att ha det på detta sätt, varken när det gäller järnväg men inte heller inom vård, skola och omsorg. Vi måste sluta att berika pri­vata kapitalister med våra skatte­pengar.

 

Klas Jacobsson, f d järnvägsanställd
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Svartfot

Ett nedsättande namn för blockad- eller strejkbrytare.