Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2017
Nyhet

”Vi har ett gott skäl att strejka”

Nästa vecka kan det bli strejk på telekom. Såväl kundtjänstemedarbetare på One contact som teletekniker på Ericsson LSS är redo att ta strid för högre löner och bättre restidsregler.

10 maj 2017 10:11

På kundtjänstföretaget One contact i Malmö är det få som kommer upp i 20 000, trots att de varit anställda i många år. Sekos krav på minst 20 000 efter två år i yrket har starkt stöd på företaget.

–Vi har ett gott skäl att strejka, säger Anna-Lena Enochsson, klubbordförande på One Contact i Malmö som är en av de utvalda arbetsplatserna i Sekos telekomvarsel.

Anna-Lena Enochsson

Medlemmar hon pratat säger att de är redo för en konflikt.

-Vi har rätt till en dräglig lön att leva på, säger Anna-Lena.

Seko har drygt 30 medlemmar på One contact och flertalet tjänar under 20 000 kronor. Det finns medlemmar som arbetat 6, 8 eller 10 år, som fortfarande ligger på en lön kring 19 000.

Det beror, enligt Anna-Lena Enochsson, på att det centrala avtalet har en låg ingångslön, den är knappt 17 500, och bara ett garanterat steg i lönetrappan. Efter ett år är lönen 18 633.

-Vi får procentuell löneökning varje år och med så låga löner blir potten att fördela liten. Det blir inte många kronor till var och en, säger hon.

Dijana Selava

Dijana Selava är kundtjänstmedarbetare och har jobbat på One contact i 6,5 år. Hon tjänar 19 000 och tycker att det är jättebra att Seko driver kravet på högre löner. Hon säger att alla kolleger tycker likadant.

-Vi kommer ingen vart, åren går men det händer ingenting. Lönerna står stilla. Hoppas att det blir en lösning nu.

Hur klarar du dig på en så låg lön?
-Det går om man har någon att dela ekonomin med. Många unga som är ensamstående byter jobb till slut, säger Dijana.

Själv vill hon stanna. Arbetskamraterna är härliga och hon gillar jobbet.

-Det kan vara stressigt med upp emot 200 samtal per dag, men arbetskamraterna betyder allt, säger Dijana Selava.

Seko kräver att den som arbetat två år i telekombranschen ska tjäna minst 20 000 kronor per månad. Almega IT-&telekomföretagen har hittills sagt nej till kravet. Därför har Seko valt att gå ut i konflikt.

-Om vi får igenom det här blir det både en låglönesatsning och en jämställdhetssatsning, säger Victor Westergren, som arbetar deltid på One contact och arbetat fackligt på företaget i flera år.

Victor Westergren

Han vill att den grupp inom telekombranschen som tjänar minst ska uppmärksammas och är därför jätteglad att Seko ställer just det här kravet, och att förbundet är redo att gå till konflikt.

-Det är framförallt kvinnor som tjänar dåligt och som inte har någon löneutveckling alls, det är konstigt att Almega inte kan se det och vill göra något åt det, säger Victor.

 

Även teleteknikerna på Ericsson LSS är taggade att strejka. Det säger klubbordförande Torbjörn Johansson. Han och klubbstyrelsen förbereder sig för en konflikt nästa vecka. För teleteknikerna är det framför allt restidsfrågan som är den stora frågan. Och den är värd att strejka för, säger Torbjörn.

På Ericsson har flera av de hemgaragerade, som har sin tjänstebil hemma, långa resor varje dag. De ska vara på arbetsplatsen klockan 07 och måste starta hemifrån flera timmar tidigare. För det får de restidsersättning som är kring 70 kronor per timme.

-De flesta vill nog att restiden ska räknas in i arbetstiden, det är svårt att ha ett familjeliv med så långa dagar, säger Torbjörn Johansson.

Seko kräver bättre reglering av restiden, så att den räknas som arbetstid.

Den 18 maj kan One contact och Ericsson LSS tas ut i konflikt tillsammans med flera andra telekomföretag.

Texten är uppdaterad.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Lönekostnad

Löner plus sociala avgifter.