Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Veolia vill inte ta över personal på Östgötapendeln

Ett 20-tal tågvärdar och lokförare som i dag arbetar på Östgötapendeln mellan Jönköping och Tranås riskerar att förlora sina jobb när Arriva lämnar över sträckan till en ny operatör i juni 2015. Av allt att döma blir det Veolia som tar över.

23 april 2014 09:58

Veolia anser inte att förändringen ska hanteras som övergång av verksamhet enligt lagen om anställningsskydd, Las, 6 b). Därmed skulle personalen som hittills arbetat på Arriva inte ha rätt att följa med till den nya arbetsgivaren.

-Vi har gjort en framställan hos Almega för att få deras bedömning. Almega anser inte att det här omfattas av Las 6 b). Vi tar över en begränsad del av trafiken och från en annan beställare, vilket gör att det inte finns stöd för övergång av verksamhet, säger Anders Ekman, affärschef för Krösatåg, som körs av Veolia sedan mars i år.

Anders Ekman understryker att Veolia ännu inte fått någon beställning på att köra den berörda trafiken och att företaget därför ännu inte kontaktat de fackliga organisationerna. Veolia räknar dock med att få ta över trafiken.

-När beslutet är fattat ska vi inleda förhandlingar med facken, säger han.

Är det ett mål i sig att inte ta över personalen?

-Vi vet ännu inte hur trafikplanen ser ut för 2015, säger Anders Ekman, och därmed vet vi inte hur mycket personal vi behöver. Men Arrivas anställda är välkomna att söka jobb hos oss.

Seko har ännu inte fått någon information om förändringen. Ombudsman Rolf Sjöstrand ska träffa det lokala facket i början av maj. Därefter väntar förhandlingar med det företag som tar över trafiken, vilket sannolikt blir Veolia, enligt Rolf Sjöstrand. 

-Jag kan ännu inte ta ställning till vad det här innebär för personalen, säger han.

De lokala fackliga företrädarna vill att Seko ska hävda övergång av verksamhet. Deras tolkning av reglerna är att det inte spelar någon roll att Veolia bara tar över en delsträcka av ett större område.

Hela Östgötapendeln är upphandlad av Jönköpings länstrafik och Östgötatrafiken gemensamt. Arriva sköter trafiken, men avtalet löper ut i juni nästa år.

I samband med att avtalet sägs upp med Arriva har trafikhuvudmännen beslutat att sträckan Jönköping-Tranås istället ska vara en del av Krösatågstrafiken.  Det betyder att Jönköpings länstrafik ensamma sköter upphandlingen av delsträckan. Eftersom Veolia redan tagit över Krösatågen är det naturligt att företaget tar över den nya delsträckan.  

Trafiken mellan Jönköping och Tranås har en gång tidigare gått över från dåvarande Merresor till Östgötatrafiken. Den gången ansågs det inte vara övergång av verksamhet. 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Löneutvecklingsgaranti

Se Förtjänstutvecklingsgaranti.