Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Veolia vill inte ta över personal på Östgötapendeln

Ett 20-tal tågvärdar och lokförare som i dag arbetar på Östgötapendeln mellan Jönköping och Tranås riskerar att förlora sina jobb när Arriva lämnar över sträckan till en ny operatör i juni 2015. Av allt att döma blir det Veolia som tar över.

23 april 2014 09:58

Veolia anser inte att förändringen ska hanteras som övergång av verksamhet enligt lagen om anställningsskydd, Las, 6 b). Därmed skulle personalen som hittills arbetat på Arriva inte ha rätt att följa med till den nya arbetsgivaren.

-Vi har gjort en framställan hos Almega för att få deras bedömning. Almega anser inte att det här omfattas av Las 6 b). Vi tar över en begränsad del av trafiken och från en annan beställare, vilket gör att det inte finns stöd för övergång av verksamhet, säger Anders Ekman, affärschef för Krösatåg, som körs av Veolia sedan mars i år.

Anders Ekman understryker att Veolia ännu inte fått någon beställning på att köra den berörda trafiken och att företaget därför ännu inte kontaktat de fackliga organisationerna. Veolia räknar dock med att få ta över trafiken.

-När beslutet är fattat ska vi inleda förhandlingar med facken, säger han.

Är det ett mål i sig att inte ta över personalen?

-Vi vet ännu inte hur trafikplanen ser ut för 2015, säger Anders Ekman, och därmed vet vi inte hur mycket personal vi behöver. Men Arrivas anställda är välkomna att söka jobb hos oss.

Seko har ännu inte fått någon information om förändringen. Ombudsman Rolf Sjöstrand ska träffa det lokala facket i början av maj. Därefter väntar förhandlingar med det företag som tar över trafiken, vilket sannolikt blir Veolia, enligt Rolf Sjöstrand. 

-Jag kan ännu inte ta ställning till vad det här innebär för personalen, säger han.

De lokala fackliga företrädarna vill att Seko ska hävda övergång av verksamhet. Deras tolkning av reglerna är att det inte spelar någon roll att Veolia bara tar över en delsträcka av ett större område.

Hela Östgötapendeln är upphandlad av Jönköpings länstrafik och Östgötatrafiken gemensamt. Arriva sköter trafiken, men avtalet löper ut i juni nästa år.

I samband med att avtalet sägs upp med Arriva har trafikhuvudmännen beslutat att sträckan Jönköping-Tranås istället ska vara en del av Krösatågstrafiken.  Det betyder att Jönköpings länstrafik ensamma sköter upphandlingen av delsträckan. Eftersom Veolia redan tagit över Krösatågen är det naturligt att företaget tar över den nya delsträckan.  

Trafiken mellan Jönköping och Tranås har en gång tidigare gått över från dåvarande Merresor till Östgötatrafiken. Den gången ansågs det inte vara övergång av verksamhet. 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Individuell lön

Lönen sätts för den enskilde anställde. I den bästa av världar sker detta genom att den anställdes erfarenheter och kunskaper värderas.