Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

Veolia tvistar om allt i det nya avtalet

En dryg månad efter att tågstrejken avslutades tvistar arbetsgivaren Veolia på nästan alla punkter i det nya avtalet. Inget av det som parterna kom överens om är klart.

29 juli 2014 13:48

Sommaren har varit en tuff tid för fackklubbarna och personalen på Veolia. Uppsägningar, ensamarbete, låg bemanning och motstånd från arbetsgivaren att följa kollektivavtalet har präglat situationen.

-Det har varit en jobbig tid. Veolia väljer att tvista om allt och kan inte hålla avtal, säger Jens Kvist Christensen, ordförande för Sekos klubb på Öresundståg.

Veolia vill exempelvis inte godta att överenskommelsens skrivning om arvodistråd, som ska bevaka att antalet visstider och deltider inte överskriver 5 procent gäller i hela företaget.

-På Öresundståg har vi ett arvodistråd, men det är en central förhandling för resten av företaget, trots att det uttryckligen står i överenskommelsen att det omfattar hela Veolia, säger Jens Kvist Christensen.

Och så är det på punkt efter punkt. Lönehöjningen till timanställda vill man skjuta på tills det nya avtalet med Öresundståg börjar gälla, liksom regeln att högst fem procent ska vara timanställda eller deltidare.

Samtidigt har företaget beslutat att 95 personer ska sägas upp, varav 22 erbjuds återanställning på deltid, 75 procent. Seko reserverade sig mot beslutet eftersom det hela tiden fattas folk.

Antalet som sögs upp blir i praktiken lägre eftersom ett 20-tal redan sagt upp sig själva för att börja jobba i andra bolag, svenska och danska. Andra har tagit tjänstledigt för studier.

-Veolia upplevs inte som ett bolag man vill stanna på, säger Jens Kvist Christensen. Dessutom är det ingen övertalighet, det fattas folk hela tiden.

Öresundståg har lånat in personal från andra företag under sommaren.

Tillvägagångssättet som Veolia haft vid uppsägningarna i Karlskrona och Kalmar har upprört facket. Företaget har, i strid med kollektivavtalet, använt chefer från andra bolag för att genomföra informationsmöten, som i ett fall skedde på ett hotellrum. Seko har begärt en skriftlig förklaring.

I början av juli lade skyddsombuden inom Öresundståg ett skyddsstopp på Öresundståg när andelen ensamarbetande lokförare ökade dramatiskt. Ensamarbete bland lokförarna är något som skyddsorganisationen arbetar för att helt få bort. Arbetsmiljöverket hävde stoppet omedelbart.

Det finns ett ärende på Arbetsmiljöverket sedan tidigare där skyddsombuden kräver ett stopp för allt ensamarbete för lokförarna. Arbetsmiljöverket har ännu inte fattat något beslut.

Den tuffa sommaren till trots säger Jens Kvist Christensen att strejken var en stor seger och att den överenskommelse som slöts gav bra verktyg att arbeta med.

-Vi trodde kanske inte att Veolia skulle vilja fortsätta att slåss. Det bästa vore om vi kunde arbeta praktiskt i vardagen utifrån kollektivavtalet. Vi är väldigt praktiska här.

Sekos ombudsman Rolf Sjöstrand säger till Sekotidningen att avtalet i det här fallet bara är 10 procent av arbetet. Resten är efterarbete.

-Veolia är en arbetsgivare jag aldrig sett maken till, en arbetsgivare som inte drar sig för att tvista om det avtal man just slutit.

-Vi hade en bra konflikt, stort stöd överallt och vi hittade rätt grej att konflikta om. Men hade vi inte så bra klubbföreträdare på Öresundståg, Krösatåg och Kustpilen hade vi inte klarat det, säger Rolf Sjöstrand.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Veolia transport inte längre till salu

Veolia Transport är inte längre till salu. Det meddelade de franska ägarna i dag. Företaget ska istället återintegreras i ägarkoncernen Transdev. Läs mer

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva fortsätter att köra Östgötapendeln från första juni 2015. Avtalet löper på tio år med möjlighet att förlänga ytterligare fyra år. Läs mer

Veolia går Seko till mötes

Efter tågstrejken, som sågs som en stor seger för Seko, blev stämningen mellan fack och arbetsgivare dålig. Veolia motsatte sig många delar av avtalet. Men nu är man på rätt väg igen. Läs mer

Veolia tvistar om allt i det nya avtalet

En dryg månad efter att tågstrejken avslutades tvistar arbetsgivaren Veolia på nästan alla punkter i det nya avtalet. Inget av det som parterna kom överens om är klart. Läs mer

Dags att ta itu med konflikträtten

ALMEDALEN Hade Gunnar Schön, Veolias vd, fått bestämma själv och utan inblandning från facket hade heltiderna inom Öresundstrafiken varit fler. Denna kommentar till den avslutade strejken fällde han vid ett seminarium om konfliktreglerna som Almega ordnade i Almedalen. Läs mer

”Lockouten redan inledd”

Sekos lokala företrädare och medlemmar får inte komma in i Veolias lokaler på de olika stationeringsorterna. Det verkar som Veolias lockout redan är satt i verket. Läs mer

Politiker känner inget ansvar för konflikten

Den politiska ledningen för Region Skåne, som genom Skånetrafiken varit med och handlat upp Öresundstrafiken, tycker inte att det finns någon koppling mellan anbudsförfarandet och uppsägningarna på Veolia. Läs mer

Strejken är efterlängtad

Det sista Öresundståget från Köpenhamn kommer fram till Malmö två minuter före 03 och Jonas Gadd och hans kollega kan andas ut. Det är måndag morgon, klockan slår 03 och Sekos strejk på Veolia har precis inletts. Läs mer

Otryggt för timanställda på Veolia

Konflikten på Veolia handlar i hög grad om de visstidsanställdas osäkra villkor. Det är i stort sett omöjligt att veta när och hur mycket man får arbeta, säger en tågvärd som Sekotidningen pratat med. Läs mer

Strejken inleds i natt

För en stund sedan blev det klart att Sekos varslade strejk blir av. Klockan 03:00 stannar Öresundstågen. Medlarna la aldrig något bud. Parterna ansågs ligga allt för långt ifrån varandra. Läs mer