Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

Veolia går Seko till mötes

Efter tågstrejken, som sågs som en stor seger för Seko, blev stämningen mellan fack och arbetsgivare dålig. Veolia motsatte sig många delar av avtalet. Men nu är man på rätt väg igen.

12 september 2014 11:50

Veolia motsatte sig bland annat att avtalet om att minska andelen timanställda skulle gälla alla affärsområden. Arbetsgivaren ansåg att det bara handlade om Öresundstågen trots att avtalet är en ”Överenskommelse om tågtrafik bedriven av Veolia”.

I onsdags hade man så ett möte, där alla klubbar inom Veolia samt chefer för alla affärsområden deltog.

– Det var ett väldigt bra möte där Veolia var väldigt tydliga med att man tänker hålla ingångna avtal. Så nu kan vi börja blicka framåt, säger Jens Kvist Christensen, ordförande
för Sekos klubb på Veolia Öresundståg.

Arbetsgivaren och Seko kommer nu tillsammans titta på hur man ska lösa bemanningen utan att använda mer än fem procent timanställda på samtliga linjer som körs av Veolia.

– Men mycket återstår. Vi är väldigt tydliga med att vi inte tänker gå med på att man tar in nya timanställda, utan använder de som redan finns, och absolut inte att Veolia ska få ta in bemanningsföretag och annat trams, säger Jens Kvist Christensen.

Veolia presenterade också siffror för hur stor andel timanställda man har på de olika linjerna och det varierade kraftigt. Från 30 procent ner till två. För Öresundstågen låg siffran på tio procent för lokförare och 20 för tågvärdar, men då sammanföll mätperioden med semestrarna.

– Veolia presenterade också effektivitetssiffror som visade att effektiviteten är lägre där man har stor andel timanställda. Så det har de ju insett nu, säger Jens Kvist Christensen.

En annan positiv effekt av onsdagens möte är att alla Sekoklubbar inom Veolia fick en chans att träffas.

– Vi har haft lite sporadisk kontakt tidigare men nu kunde vi sitta ner, ta en kopp kaffe och prata. Det var väldigt bra, säger Jens Kvist Christensen.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Oro för arbetsmiljön efter införande av id-kontroller

Oro för arbetsmiljön efter införande av id-kontroller

Det är första dagen med id-kontroller av passagerare som ska resa från Danmark till Sverige och det är nytt för såväl resenärer som tågpersonal på Öresundstågen. Läs mer

Klubben besviken efter strejken

Förra sommarens tågstrejk på Öresundståg sågs som en stor seger för Seko. Ett år efteråt går åsikterna isär om strejkens effekt. Läs mer

Sekos ordförande på Öresundståg avgår

Ordförande för Seko klubb på Öresundståg, Jens Kvist Christensen, lämnar sitt uppdrag. Läs mer

Veolia transport inte längre till salu

Veolia Transport är inte längre till salu. Det meddelade de franska ägarna i dag. Företaget ska istället återintegreras i ägarkoncernen Transdev. Läs mer

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva fortsätter att köra Östgötapendeln från första juni 2015. Avtalet löper på tio år med möjlighet att förlänga ytterligare fyra år. Läs mer

Veolia går Seko till mötes

Efter tågstrejken, som sågs som en stor seger för Seko, blev stämningen mellan fack och arbetsgivare dålig. Veolia motsatte sig många delar av avtalet. Men nu är man på rätt väg igen. Läs mer

Veolia tvistar om allt i det nya avtalet

En dryg månad efter att tågstrejken avslutades tvistar arbetsgivaren Veolia på nästan alla punkter i det nya avtalet. Inget av det som parterna kom överens om är klart. Läs mer

Dags att ta itu med konflikträtten

ALMEDALEN Hade Gunnar Schön, Veolias vd, fått bestämma själv och utan inblandning från facket hade heltiderna inom Öresundstrafiken varit fler. Denna kommentar till den avslutade strejken fällde han vid ett seminarium om konfliktreglerna som Almega ordnade i Almedalen. Läs mer

”Lockouten redan inledd”

Sekos lokala företrädare och medlemmar får inte komma in i Veolias lokaler på de olika stationeringsorterna. Det verkar som Veolias lockout redan är satt i verket. Läs mer

Politiker känner inget ansvar för konflikten

Den politiska ledningen för Region Skåne, som genom Skånetrafiken varit med och handlat upp Öresundstrafiken, tycker inte att det finns någon koppling mellan anbudsförfarandet och uppsägningarna på Veolia. Läs mer