Jonas Pincini är klubbordförande för Seko på Öresundstågen. Han är varken glad eller ledsen över beskedet. Det är positivt att slippa byta arbetsgivare när relationerna redan är upparbetade.

-Det negativa är att det blir besparingar, men det hade det blivit oavsett vem som fått uppdraget. Skånetrafiken har tyckt att det varit för dyrt med nuvarande avtal, säger han.

Skillnaden är att med Veolia kvar som entreprenör kommer besparingarna att ske omedelbart. Medan den nya hade fått vänta ett och ett halvt år, konstaterar Jonas Pincini. Det nuvarande avtalet löper inte ut förrän om ett år.

Anbuden ligger, enligt uppgift mellan 15 och 25 procent lägre är det nuvarande avtalet mellan Skånetrafiken och Veolia.

-Jag räknar med att mellan 75 och 135 kan försvinna, säger Jonas Pincini.

Totalt arbetar 550 personer på Öresundstågen.

Samtidigt som beskedet kom skickade Sekos huvudskyddsombud in en så kallad 6:6 a) till Arbetsmiljöverket med en begäran om föreläggande eller förbud. Veolia följer inte en överenskommelse med facket om att korta de långa tjänstgöringsturer som arbetsgivaren planerar för tågvärdar och lokförare. Därmed riskerar personalen att drabbas av ohälsa, enligt huvudskyddsombudet Jonas Gadd.