-Vi är inte förvånade över varslet, men behöver några dagar för att gå igenom vad det innebär, säger han.

I ett pressmeddelande hävdar Almega att orsaken till att parterna inte kommit överens är att det lokala avtalet på Öresundståg gör det omöjligt att schemalägga på heltid och att personalen därmed har fått betalt för heltid men arbetat 75 procent.

Seko hävdar dock att det lokala facket har tagit fram förslag som ger heltidsanställda 98-procent schemaläggning utan att det lokala avtalet behöver ändras.

-Det går men Veolia har inte sagt ja, säger Sekos ombudsman PO Fällman.

Mikael Danielsson bekräftar Sekos version.

-Ja det stämmer att facket har ett sådant förslag och det är vi positiva till, men när vi skulle skriva på villkorade Seko det med att vilja ha en begränsning i rätten att anställa på deltid och visstid. Det är vår rätt att bestämma, säger han.

Den begränsningen är ett grundkrav från Seko, som vill motverka att spårbranschen går från att bli en heltidsbransch till en deltidsbransch.

Almega pekar också ut rätten för personalen att vara ledig varannan helg som en svårighet när det gäller schemaläggning och som tvingar fram deltids- och timanställningar. Därför behövs en förändring av det lokala avtalet.

Även när det gäller helgarbete har facket presenterat lösningar inom ramen för det lokala kollektivavtalet. Det handlar om att skapa kvälls- och morgongrupper som kan täcka in behovet av personal.

På samma sätt som när det gäller utnyttjandegraden är Mikael Danielsson positiv till Sekos förslag. Där delar vi uppfattning, säger han. Ändå går det inte för Veolia att skriva under en sådan överenskommelse.

-Det är samma sak som jag sa tidigare. Det hade varit okej om Seko inte villkorat förslaget med krav på en begränsningsregel i det centrala avtalet, säger han.

En viktig punkt för facket har varit att lyfta fram att en förklaring till läget på Veolia är att upphandlingen av Öresundstrafiken är underfinansierad. Veolia har lagt ett för lågt anbud, bara för att få köra trafiken, anser Seko.

Mikael Danielsson håller inte med om att anbudet var för lågt.

-Vi har en övertalighet från början. Den fanns redan när vi tog över trafiken på DSB, säger han. Vi har tagit hänsyn till att avtalet är något dyrare än motsvarande avtal inom branschen.

Almega skriver dock i sitt pressmeddelande att en orsak till att Veolia tvingas spara är att det nya avtalet med Region Skåne kräver färre anställda än vad som finns i Öresundstågsverksamheten idag,