Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Tågstrejk
Nyhet

Veolia avvisar Sekos krav

Än är det för tidigt att veta något om konsekvenserna av Sekos strejkvarsel, säger Mikael Danielsson affärsområdeschef för Veolia Öresundståg.

20 maj 2014 16:04

-Vi är inte förvånade över varslet, men behöver några dagar för att gå igenom vad det innebär, säger han.

I ett pressmeddelande hävdar Almega att orsaken till att parterna inte kommit överens är att det lokala avtalet på Öresundståg gör det omöjligt att schemalägga på heltid och att personalen därmed har fått betalt för heltid men arbetat 75 procent.

Seko hävdar dock att det lokala facket har tagit fram förslag som ger heltidsanställda 98-procent schemaläggning utan att det lokala avtalet behöver ändras.

-Det går men Veolia har inte sagt ja, säger Sekos ombudsman PO Fällman.

Mikael Danielsson bekräftar Sekos version.

-Ja det stämmer att facket har ett sådant förslag och det är vi positiva till, men när vi skulle skriva på villkorade Seko det med att vilja ha en begränsning i rätten att anställa på deltid och visstid. Det är vår rätt att bestämma, säger han.

Den begränsningen är ett grundkrav från Seko, som vill motverka att spårbranschen går från att bli en heltidsbransch till en deltidsbransch.

Almega pekar också ut rätten för personalen att vara ledig varannan helg som en svårighet när det gäller schemaläggning och som tvingar fram deltids- och timanställningar. Därför behövs en förändring av det lokala avtalet.

Även när det gäller helgarbete har facket presenterat lösningar inom ramen för det lokala kollektivavtalet. Det handlar om att skapa kvälls- och morgongrupper som kan täcka in behovet av personal.

På samma sätt som när det gäller utnyttjandegraden är Mikael Danielsson positiv till Sekos förslag. Där delar vi uppfattning, säger han. Ändå går det inte för Veolia att skriva under en sådan överenskommelse.

-Det är samma sak som jag sa tidigare. Det hade varit okej om Seko inte villkorat förslaget med krav på en begränsningsregel i det centrala avtalet, säger han.

En viktig punkt för facket har varit att lyfta fram att en förklaring till läget på Veolia är att upphandlingen av Öresundstrafiken är underfinansierad. Veolia har lagt ett för lågt anbud, bara för att få köra trafiken, anser Seko.

Mikael Danielsson håller inte med om att anbudet var för lågt.

-Vi har en övertalighet från början. Den fanns redan när vi tog över trafiken på DSB, säger han. Vi har tagit hänsyn till att avtalet är något dyrare än motsvarande avtal inom branschen.

Almega skriver dock i sitt pressmeddelande att en orsak till att Veolia tvingas spara är att det nya avtalet med Region Skåne kräver färre anställda än vad som finns i Öresundstågsverksamheten idag,

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

3 kommentarer

  1. Ö-tåg

    Arbetat 75%? Skitsnack. Hur många av oss fick övertidsersättning utbetald i slutet på förra året och början på detta året för att Veolia lagt ut FÖR MÅNGA timmar på oss?
    Jag fick både extra fri-dagar och övertidsersättning pga det. Sen kommer Veolia och hävdar att vi jobbat 75%?
    Jag vet många som råkade ut för precis samma sak som jag. Varför har inte SEKO uppmärksammat det?

  2. con xxx

    75% effektivitet? De måste avse kontorspersonalen! Jag som lokförare jobbar 100, minst. Har aldrig känt mig mer utarbetad än hos Veolia.

  3. Veolia bussförare Göteborg

    Det är bra att seko stoppar denna arbetsmiljödumpning som sker i branshen. På buss-sidan är dessa dåliga arbetsmiljö-villkor redan implementerade och i bruk. Här står folk i kö för att få ett arbete, de kör några månader, allt är frid och fröjd. Sen kommer problemen. Vikt och hälso-problem, svårt att ha familjeliv, svårt att få ledigt, osv. Inhumana arbetstider och arbetsscheman sliter ut förarna och gör dem åldrande i förtid. Än en gång, bra Seko att ni reagerar mot dessa dåliga villkor på tågsidan.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Individuell lön

Lönen sätts för den enskilde anställde. I den bästa av världar sker detta genom att den anställdes erfarenheter och kunskaper värderas.