Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

Veolia avvisar Sekos krav

Än är det för tidigt att veta något om konsekvenserna av Sekos strejkvarsel, säger Mikael Danielsson affärsområdeschef för Veolia Öresundståg.

20 maj 2014 16:04

-Vi är inte förvånade över varslet, men behöver några dagar för att gå igenom vad det innebär, säger han.

I ett pressmeddelande hävdar Almega att orsaken till att parterna inte kommit överens är att det lokala avtalet på Öresundståg gör det omöjligt att schemalägga på heltid och att personalen därmed har fått betalt för heltid men arbetat 75 procent.

Seko hävdar dock att det lokala facket har tagit fram förslag som ger heltidsanställda 98-procent schemaläggning utan att det lokala avtalet behöver ändras.

-Det går men Veolia har inte sagt ja, säger Sekos ombudsman PO Fällman.

Mikael Danielsson bekräftar Sekos version.

-Ja det stämmer att facket har ett sådant förslag och det är vi positiva till, men när vi skulle skriva på villkorade Seko det med att vilja ha en begränsning i rätten att anställa på deltid och visstid. Det är vår rätt att bestämma, säger han.

Den begränsningen är ett grundkrav från Seko, som vill motverka att spårbranschen går från att bli en heltidsbransch till en deltidsbransch.

Almega pekar också ut rätten för personalen att vara ledig varannan helg som en svårighet när det gäller schemaläggning och som tvingar fram deltids- och timanställningar. Därför behövs en förändring av det lokala avtalet.

Även när det gäller helgarbete har facket presenterat lösningar inom ramen för det lokala kollektivavtalet. Det handlar om att skapa kvälls- och morgongrupper som kan täcka in behovet av personal.

På samma sätt som när det gäller utnyttjandegraden är Mikael Danielsson positiv till Sekos förslag. Där delar vi uppfattning, säger han. Ändå går det inte för Veolia att skriva under en sådan överenskommelse.

-Det är samma sak som jag sa tidigare. Det hade varit okej om Seko inte villkorat förslaget med krav på en begränsningsregel i det centrala avtalet, säger han.

En viktig punkt för facket har varit att lyfta fram att en förklaring till läget på Veolia är att upphandlingen av Öresundstrafiken är underfinansierad. Veolia har lagt ett för lågt anbud, bara för att få köra trafiken, anser Seko.

Mikael Danielsson håller inte med om att anbudet var för lågt.

-Vi har en övertalighet från början. Den fanns redan när vi tog över trafiken på DSB, säger han. Vi har tagit hänsyn till att avtalet är något dyrare än motsvarande avtal inom branschen.

Almega skriver dock i sitt pressmeddelande att en orsak till att Veolia tvingas spara är att det nya avtalet med Region Skåne kräver färre anställda än vad som finns i Öresundstågsverksamheten idag,

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

3 kommentarer

  1. Ö-tåg

    Arbetat 75%? Skitsnack. Hur många av oss fick övertidsersättning utbetald i slutet på förra året och början på detta året för att Veolia lagt ut FÖR MÅNGA timmar på oss?
    Jag fick både extra fri-dagar och övertidsersättning pga det. Sen kommer Veolia och hävdar att vi jobbat 75%?
    Jag vet många som råkade ut för precis samma sak som jag. Varför har inte SEKO uppmärksammat det?

  2. con xxx

    75% effektivitet? De måste avse kontorspersonalen! Jag som lokförare jobbar 100, minst. Har aldrig känt mig mer utarbetad än hos Veolia.

  3. Veolia bussförare Göteborg

    Det är bra att seko stoppar denna arbetsmiljödumpning som sker i branshen. På buss-sidan är dessa dåliga arbetsmiljö-villkor redan implementerade och i bruk. Här står folk i kö för att få ett arbete, de kör några månader, allt är frid och fröjd. Sen kommer problemen. Vikt och hälso-problem, svårt att ha familjeliv, svårt att få ledigt, osv. Inhumana arbetstider och arbetsscheman sliter ut förarna och gör dem åldrande i förtid. Än en gång, bra Seko att ni reagerar mot dessa dåliga villkor på tågsidan.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Primärkonflikt

En konflikt mellan de två parter som förhandlar om kollektivavtal. En lovlig primärkonflikt kan få stöd av sympatiåtgärder från andra fackföreningar eller arbetsgivarorganisationer. De kallas då sekundärkonflikt.