Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

Veolia avvisar Sekos krav

Än är det för tidigt att veta något om konsekvenserna av Sekos strejkvarsel, säger Mikael Danielsson affärsområdeschef för Veolia Öresundståg.

20 maj 2014 16:04

-Vi är inte förvånade över varslet, men behöver några dagar för att gå igenom vad det innebär, säger han.

I ett pressmeddelande hävdar Almega att orsaken till att parterna inte kommit överens är att det lokala avtalet på Öresundståg gör det omöjligt att schemalägga på heltid och att personalen därmed har fått betalt för heltid men arbetat 75 procent.

Seko hävdar dock att det lokala facket har tagit fram förslag som ger heltidsanställda 98-procent schemaläggning utan att det lokala avtalet behöver ändras.

-Det går men Veolia har inte sagt ja, säger Sekos ombudsman PO Fällman.

Mikael Danielsson bekräftar Sekos version.

-Ja det stämmer att facket har ett sådant förslag och det är vi positiva till, men när vi skulle skriva på villkorade Seko det med att vilja ha en begränsning i rätten att anställa på deltid och visstid. Det är vår rätt att bestämma, säger han.

Den begränsningen är ett grundkrav från Seko, som vill motverka att spårbranschen går från att bli en heltidsbransch till en deltidsbransch.

Almega pekar också ut rätten för personalen att vara ledig varannan helg som en svårighet när det gäller schemaläggning och som tvingar fram deltids- och timanställningar. Därför behövs en förändring av det lokala avtalet.

Även när det gäller helgarbete har facket presenterat lösningar inom ramen för det lokala kollektivavtalet. Det handlar om att skapa kvälls- och morgongrupper som kan täcka in behovet av personal.

På samma sätt som när det gäller utnyttjandegraden är Mikael Danielsson positiv till Sekos förslag. Där delar vi uppfattning, säger han. Ändå går det inte för Veolia att skriva under en sådan överenskommelse.

-Det är samma sak som jag sa tidigare. Det hade varit okej om Seko inte villkorat förslaget med krav på en begränsningsregel i det centrala avtalet, säger han.

En viktig punkt för facket har varit att lyfta fram att en förklaring till läget på Veolia är att upphandlingen av Öresundstrafiken är underfinansierad. Veolia har lagt ett för lågt anbud, bara för att få köra trafiken, anser Seko.

Mikael Danielsson håller inte med om att anbudet var för lågt.

-Vi har en övertalighet från början. Den fanns redan när vi tog över trafiken på DSB, säger han. Vi har tagit hänsyn till att avtalet är något dyrare än motsvarande avtal inom branschen.

Almega skriver dock i sitt pressmeddelande att en orsak till att Veolia tvingas spara är att det nya avtalet med Region Skåne kräver färre anställda än vad som finns i Öresundstågsverksamheten idag,

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

3 kommentarer

  1. Ö-tåg

    Arbetat 75%? Skitsnack. Hur många av oss fick övertidsersättning utbetald i slutet på förra året och början på detta året för att Veolia lagt ut FÖR MÅNGA timmar på oss?
    Jag fick både extra fri-dagar och övertidsersättning pga det. Sen kommer Veolia och hävdar att vi jobbat 75%?
    Jag vet många som råkade ut för precis samma sak som jag. Varför har inte SEKO uppmärksammat det?

  2. con xxx

    75% effektivitet? De måste avse kontorspersonalen! Jag som lokförare jobbar 100, minst. Har aldrig känt mig mer utarbetad än hos Veolia.

  3. Veolia bussförare Göteborg

    Det är bra att seko stoppar denna arbetsmiljödumpning som sker i branshen. På buss-sidan är dessa dåliga arbetsmiljö-villkor redan implementerade och i bruk. Här står folk i kö för att få ett arbete, de kör några månader, allt är frid och fröjd. Sen kommer problemen. Vikt och hälso-problem, svårt att ha familjeliv, svårt att få ledigt, osv. Inhumana arbetstider och arbetsscheman sliter ut förarna och gör dem åldrande i förtid. Än en gång, bra Seko att ni reagerar mot dessa dåliga villkor på tågsidan.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Konfliktåtgärder

Stridsåtgärder i samband med kollektivavtalsförhandlingar. För arbetstagarsidan: strejk, mertids-, nyanställnings- och övertidsblockad. För arbetsgivarsidan: lock out.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer