Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

Veolia avvisar Sekos krav

Än är det för tidigt att veta något om konsekvenserna av Sekos strejkvarsel, säger Mikael Danielsson affärsområdeschef för Veolia Öresundståg.

20 maj 2014 16:04

-Vi är inte förvånade över varslet, men behöver några dagar för att gå igenom vad det innebär, säger han.

I ett pressmeddelande hävdar Almega att orsaken till att parterna inte kommit överens är att det lokala avtalet på Öresundståg gör det omöjligt att schemalägga på heltid och att personalen därmed har fått betalt för heltid men arbetat 75 procent.

Seko hävdar dock att det lokala facket har tagit fram förslag som ger heltidsanställda 98-procent schemaläggning utan att det lokala avtalet behöver ändras.

-Det går men Veolia har inte sagt ja, säger Sekos ombudsman PO Fällman.

Mikael Danielsson bekräftar Sekos version.

-Ja det stämmer att facket har ett sådant förslag och det är vi positiva till, men när vi skulle skriva på villkorade Seko det med att vilja ha en begränsning i rätten att anställa på deltid och visstid. Det är vår rätt att bestämma, säger han.

Den begränsningen är ett grundkrav från Seko, som vill motverka att spårbranschen går från att bli en heltidsbransch till en deltidsbransch.

Almega pekar också ut rätten för personalen att vara ledig varannan helg som en svårighet när det gäller schemaläggning och som tvingar fram deltids- och timanställningar. Därför behövs en förändring av det lokala avtalet.

Även när det gäller helgarbete har facket presenterat lösningar inom ramen för det lokala kollektivavtalet. Det handlar om att skapa kvälls- och morgongrupper som kan täcka in behovet av personal.

På samma sätt som när det gäller utnyttjandegraden är Mikael Danielsson positiv till Sekos förslag. Där delar vi uppfattning, säger han. Ändå går det inte för Veolia att skriva under en sådan överenskommelse.

-Det är samma sak som jag sa tidigare. Det hade varit okej om Seko inte villkorat förslaget med krav på en begränsningsregel i det centrala avtalet, säger han.

En viktig punkt för facket har varit att lyfta fram att en förklaring till läget på Veolia är att upphandlingen av Öresundstrafiken är underfinansierad. Veolia har lagt ett för lågt anbud, bara för att få köra trafiken, anser Seko.

Mikael Danielsson håller inte med om att anbudet var för lågt.

-Vi har en övertalighet från början. Den fanns redan när vi tog över trafiken på DSB, säger han. Vi har tagit hänsyn till att avtalet är något dyrare än motsvarande avtal inom branschen.

Almega skriver dock i sitt pressmeddelande att en orsak till att Veolia tvingas spara är att det nya avtalet med Region Skåne kräver färre anställda än vad som finns i Öresundstågsverksamheten idag,

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

3 kommentarer

  1. Ö-tåg

    Arbetat 75%? Skitsnack. Hur många av oss fick övertidsersättning utbetald i slutet på förra året och början på detta året för att Veolia lagt ut FÖR MÅNGA timmar på oss?
    Jag fick både extra fri-dagar och övertidsersättning pga det. Sen kommer Veolia och hävdar att vi jobbat 75%?
    Jag vet många som råkade ut för precis samma sak som jag. Varför har inte SEKO uppmärksammat det?

  2. con xxx

    75% effektivitet? De måste avse kontorspersonalen! Jag som lokförare jobbar 100, minst. Har aldrig känt mig mer utarbetad än hos Veolia.

  3. Veolia bussförare Göteborg

    Det är bra att seko stoppar denna arbetsmiljödumpning som sker i branshen. På buss-sidan är dessa dåliga arbetsmiljö-villkor redan implementerade och i bruk. Här står folk i kö för att få ett arbete, de kör några månader, allt är frid och fröjd. Sen kommer problemen. Vikt och hälso-problem, svårt att ha familjeliv, svårt att få ledigt, osv. Inhumana arbetstider och arbetsscheman sliter ut förarna och gör dem åldrande i förtid. Än en gång, bra Seko att ni reagerar mot dessa dåliga villkor på tågsidan.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Omställningsavtal

Ett kollektivavtal om olika åtgärder vid uppsägningar på grund av övertalighet.