Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Post i förändring
Håkan Ericsson är vd för Postnord och en inbiten optimist. Foto: Marc Femenia

VD vill inte vara pessimist

Håkan Ericsson, vd och koncernchef för Postnord, vill inte vara pessimist. Trots vikande brevmängder och åratal av nedskärningar tar han inte gärna ordet problem i sin mun.

13 februari 2015 16:32

– Det indikerar att man inte vet vad man ska göra, säger han. Jag säger hellre att vi står inför utmaningar
och förändringar. Vi vet vad vi ska göra och det är viktigt att vi får med oss såväl anställda som andra intressenter i det arbetet.

Håkan Ericsson säger att ledningen hittills inte varit tillräckligt bra på att förklara och berätta för personalen om de förändringar som kommer.

– Vi måste förbättra dialogen och planerar nu en rundresa för att träffa brevbärare, chaufförer och andra medarbetare.
Målet är att Postnord ska vara kommunikations- och logistikföretag. För att nå dit krävs förändring. Det senare handlar om att exempelvis brevbärarna ska arbeta mer ute, att maskinsorteringen av brev ökar, att stora delar av personalen får delvis nya arbetsuppgifter och att arbetstiden bli mer flexibel.

– Vi kanske ska hjälpa kunder att installera tv-boxar som vi levererar, och hjälpa landsting och kommuner med välfärdslogistik. Köra hem mat och medicinsk utrustning.

Den som åtar sig nya, eller som Håkan Ericsson säger, kompletterande arbetsuppgifter, ska få
utbildning för det, lovar han.

Håkan Ericsson lyfter fram att det pågår ett arbete med de fackliga organisationerna om nya arbetssätt
och flexibla arbetstider.

– Om vi lyckas med detta kan vi klara att skapa heltidsjobb och vi kan bemanna mer med egen personal. Det är kostnadsmässigt billigare än att hyra in och ha tillfälligt anställda. Vi har toppar i
produktionen där vi behöver förstärkning som vi kan planera för.

Vi möter Postnords vd på huvudkontoret i Solna. Arken, som det kallas, är ett högst speciellt hus, det ser ut att flyta fram i skogsbacken invid Tomtebodaterminalen. Nästan som Noas berömda ark. I Solna finns inte all världens djur samlade, men gott och väl en god portion framtidstro. Optimism,
om man så vill.

Håkan Ericsson har varit vd och koncernchef sedan oktober 2013. Han säger att jobbet är ungefär som han väntade sig. Kanske att utmaningen är något större än han trodde.

– Men så är det nog alltid när man kommer in i en ny verksamhet, säger han.

Den största förändringen hittills under hans ledning är sammanslagningen av Posten Meddelande och Posten Logistik till ett enda bolag, Postnord Sverige. För personalen har sammanslagningen, enligt Håkan Ericsson, främst inneburit att många fått nya chefer. Och att administratörer sagts upp.

Sammanslagningen ska vara helt klar år 2020 och företagsledningen hoppas att det ska ge stora samordningsvinster. Förutom att det krävs mindre administration, kommer verksamheten att samköras
mer och mer.Det blir terminaler för såväl brev som paket, en och samma bil som hämtar och kör både brev och paket.
Betyder det att det var fel att en gång dela upp bolaget?

– Allt har sin tid, jag vill inte kritisera mina föregångare. I dag är det rätt beslut. Sammanslagningen
av bolagen är en av de 10 punkter över strategiska prioriteringar som ledningen antagit. En annan är kostnadsfokus, vilket bland annat lett till att antalet externa konsulter nästan halverats.

Många anställda oroas över att de fått mer att göra, brevbärarnas distrikt blir större med ökad
stress som följd. Chaufförer ser underentreprenörer ta över uppdrag till misstänkt underpris.
Vad säger du till dem?

– All förändring är svår och alla vill inte ha det nya. Nya arbetssätt är nödvändiga om vi ska ha kvar egen personal. Men vi måste hitta arbetssätt som inte sliter ut personalen.

Håkan Ericsson dementerar uppgifterna att Postnord bidrar till att dumpa villkoren inom
transportsektorn.

– Vi jobbar etiskt och vi följer upp våra underentreprenörer.

Seko Posten har i sitt upprop ställt krav på politikerna att göra om postlagen. Seko anser att
Postnord missgynnas genom sitt samhällsuppdrag. Håkan Ericsson delar fackets uppfattning.
Han vill dock inte att Postnord ska ha ekonomisk ersättning från staten för detta.

– Det räcker om samhällsuppdraget begränsas till att reglera hur vi delar ut brev och paket till allmänheten i hela landet.

I Kanada planerar posten att slopa utdelning till hushållen. Är det en lösning för Sverige?

– Nej, det passar inte oss. Vi ska fortsätta dela ut till alla hushåll.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Förhandlingsdelegation

En grupp som utses av förbundsstyrelsen för att vara med under avtalsförhandlingarna.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer