Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Varsel sista utväg

Lägre löner och sämre arbetstider, det blir resultatet när SJ lägger ner sitt dotterbolag Götalandståg. Enligt Seko kan det bli aktuellt med varsel om inte SJ ändrar sig.

2 april 2013 16:10

Vid 15-tiden skärtorsdagen fick de anställda på SJ Götalandståg besked att bolaget läggs ner, att verksamheten blir ett affärsområde inom SJ och att ett nytt avtal ska tillämpas, Spåra SJ, som är SJs kollektivavtal. Det innebär lägre löner och sämre arbetstider än nuvarande avtal.

Facken på Götalandståg reserverade sig och den 4 april börjar centrala förhandlingar, som ska vara slutförda den 17 april.

– Vi måste alltid försvara värdet på ett avtal, säger PO Fällman, ombudsman på Seko, som nu ska försöka få till stånd ett lokalt avtal som bygger på avtalet med DSB.

 – Lyckas vi inte i förhandlingarna tvingas vi att varsla om konflikt.

Sedan sommaren har irritationen stadigt växt hos de anställda på Götalandståg, bolaget som tog över pendel- och regionaltrafiken i Västsverige sedan DSB lämnat uppdraget mitt under avtalsperioden.

Monica Danielsson, klubbordförande, säger att de har suttit i förhandlingar sedan snart ett år för att hitta ett nytt avtal som skulle ersätta det man hade med DSB.

– Det har varit märkliga förhandlingar med långt mellan träffarna. Vi har varit väldigt långt från varandra och arbetsgivaren har kastat in saker som de borde begripa att vi inte skulle acceptera, som årsarbetstid.

Samtidigt som de tidigare anställda arbetat vidare under avtalet som träffades med DSB, har de nyanställda fått villkor som inneburit flera tusen kronor i lägre lön

– Folk är jätteupprörda, det en irritation som byggts upp på grund av att anställda haft helt olika villkor, och att man vetat att det pågått förhandlingar utan att något hänt.

Visserligen lämnade SJ förslag på ett kollektivavtal, men det var så dåligt enligt Monica Danielsson att man inte kunde annat än att säga nej.

Nu har de anställda hamnat i situationen att SJ vill tillämpa ett avtal som varken Monica Danielsson, PO Fällman eller de anställda vill ha, eftersom de inte anser att det passar för pendeltrafik.

– Pendeltågen måste ha andra arbetstidsregler med bland annat en begränsning tidig tjänst, säger Monica Danielsson

– Fjärrtågen, godstågen, pendeltåg, tunnelbana, underhåll. Alla har anpassade avtal. Nu ställs det på ända. Det är ingen ordning, suckar PO Fällman.

Han säger också att det finns en oro på Stockholmståg att SJ ska göra samma sak där, skrota dotterbolaget, säga upp det lokala avtalet och istället tillämpa Spåra SJ med de försämringar som följer.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

16 kommentarer

  1. Wiljart Karlsson

    HEJ !! VI är flera hundra på ”Gamla SJ Götalandståg” som välkomnar extraordinära åtgärder fr. SEKO … VI känner oss som boskap som man föser framför sig……..
    MVH // Wiljart Karlsson lokf.. Uddevalla

  2. Petra Lidstrom

    Ja hur tänker dem driva ett företag med så många missnöjda och arga medarbetare. Hur ska vi kunna ge det lilla extra med sämre lön och villkor, det kommer till slut bli resenärerna som får lida av detta.

  3. Christer Jakobsson

    Jag hoppas verkligen SEKO sätter ner foten hårt & bestämt i detta fall. En anställd år 2013 som mer eller mindre upplever sin anställning hos SJ AB som varandes livegen.
    Nej, tillsammans står vi starka och jobbar med långsiktiga perspektiv för att skapa en attraktiv arbetsplats. Tack för ordet!
    Christer Jakobsson, lokf SJ AB Uddevalla

  4. Mats

    Nja, det har mullrat förut men SEKO brukar vika ner sig när det väl bränner till. Föreningens förtroende har stadigt sjunkit med åren. Man lär inte ta i med hårdhandskarna nu heller…

  5. Sören Björklund Lokis

    Medlemmarna i SEKO Götalandståg ställer upp till 100% på beslutet. Jag är stolt över att vara medlem i SEKO.

  6. Nick

    Det framkommer tyvärr inte i artikeln anledningen till varför dom lade ner Götalandståg som ett bolag och tog in verksamheten som ett affärsområde i SJAB.

    Detta är av yttersta vikt för att man ska kunna förstå allvaret i detta som ”utomstående”!

    Detta berodde bl.a. på att dotterbolaget SJ Götalandståg inte kunde komma överens om ett lokalt kollektivavtal med facket, de trodde att om de genom att ta in det i moderbolaget SJAB som ett affärsområde så skulle de slippa förhandla om ett lokalt kollektivavtal. Samt att de var rädda för var varsel.

  7. Håkan Jonsson

    Jag förutsätter att Seko gör det medlemmarna vill, och viljan hos oss på före detta Götalandståg är tydlig och klar: Hårt mot hårt!

  8. Lokis

    Det ska vara likvärdiga villkor när man jobbar inom lokaltrafik oavsett om det är i Skåne, Västsverige eller Stockholm och oavsett vilket företag som bedriver trafiken. SJ ska inte kunna räkna med lägre lönekostnader än tex Arriva eller Veolia när dom räknar på upphandlingar. Då kommer det sluta med att alla går på SJ Spåra till slut. Blir det inget lokalt avtal för Götalandståg måste Spåra sägas upp för omförhandling och villkoren inarbetas där. Lika villkor för alla operatörer.

  9. Jonas

    Vore ju roligt om även vi på ordinarie SJ kunde få ungefär samma avtal då. Känns ju väldigt skumt att man kan hota med att använda ett avtal som vi på ordinarie SJ har. Är det så dåligt alltså?

  10. Kjell Holmblad

    Vore det inte dags att höja SJs villor till de övrigas. Då tjänar inte SJ något på sitt agerande.

  11. Christian Stugfors

    Jag är fullständigt inne på samma linje som en kommentar här nedan; man skall ha lika lön och avtal oavsett vilket bolag man arbetar på och oavsett i vilken del av landet man är verksam.

    Ingen skall kunna dumpa löner till förmån för upphandlingsbudgetering!

    Det är hög tid för en rad arbetsgivare att rätta in sig i ledet och höja lönerna till samma nivåer som de ledande bolagen betalar ut. Tågpersonalen runtom i landet har lidit tillräckligt redan av omstruktureringar och omorganisationer!

    Min erfarenhet av kollegorna i Uddevalla, Göteborg och Falköping är att de allesammans är fina och bra människor och de förtjänar att bli varmt uppskattade och behandlade väl.

    Christian Stugfors, lokf DSB Uppland

  12. Anders Martinson

    Ser med glädje fram emot konflikt.

    Götalandstågs/SJ ABs djupa förakt för oss anställda vid Västtågen inga gränser. Detta har varit uppenbart länge och under 2013 första månader kulminerat.

    Anders Martinson, lokförare Uddevalla

  13. Pia

    Det är pinsamt att stora företag år 2013 ska sänka löner och försämra arbetsvillkor! Människor är faktiskt inte robotar, man måste kunna ha ett liv utanför sitt jobb. Och allvarligt, hur 2013 är det att sänka löner? Företag får storhetsvansinne och ska spara pengar och väljer det genom att göra det på sin mest värdefulla resurs. För vad vore sj utan lokförare och tågvärdar??? Det enda bra de har gjort den senaste tiden är att skapa en otroligt bra sammanhållning bland personalen även om det inte var det som var meningen. Det är dags att visa att det gamla klassiska citatet ”tillsammans är vi starka” inte är en myt! Företag verkar tro att de kan göra precis hur som helst så nu är det dags för facken med sina medlemmar i ryggen att visa vart skåpet ska stå!!

  14. Marie Regestedt

    Upp till kamp!!! Det ligger i allas vårt intresse att stötta och sympatisera med de anställda på f d Götalandståg. Här ska inte sänkas några löner! Övriga operatörer ska i stället höja sina anställdas löner till samma nivå som t ex Arriva och Veolia! Bra lön=god arbetsmoral!

    Veoliaanställd tågvärd och blivande lokförare

  15. Fd SEKO-aktiv

    Det verkar inte vara nåt större fel på medlemmarnas kampvilja. Frågan är hur den kommer att förvaltas.

    Tittar man på de senaste åren har inga större kamper tagits för åkandekollektivet. Man har inte ens, troligen pga av rädsla för medlemstapp, rätta till villkoren på Norrlandståg.

    Att ta en lönekonflikt är i princip meningslöst då det är omöjligt att skapa opinion för högre lön bland de det drabbar. Att lyfta lönen till 34-35 000 är inget som skapar förståelse hos dem som kommer att få cykla till jobbet under en konflikt. Tråkigt , men sant.

    Vad det handlar om är att strama upp arbetsgivarens möjligheter att använda oss som polska lastbilchaufförer där man sover i hytten, kör tills man stupar och är borta flera dagar i sträck. Samt att få bort de mindre seriösa företagen vars personal lastar upp madrasser på loken dör att kunna få sig lite sömn.

    Jag är fortfarande med i Seko men funderar över vad som är det bästa alternativet utanför då jag kommer att avsluta mitt medlemskap där. Varför ?

    För att man är fullständigt genomusla på att lyssna på sina medlemmar. Dessutom sitter man på vissa håll alldeles för nära arbetsgivaren och i en grabbig anda gör upp med AG om hur man ska göra. Utan att förankra det det minsta bland sina medlemmar.

    Duktiga förtroendevalda med rätt anda som vill förändra detta motarbetas eller kuppas bort när de börjar att bli farliga för de som suttit bekvämt i många år. Därmed kommer det aldrig att bli någon förändring.

    Vad gäller frågan om Götalandståg har Seko målat in sig i ett hörn pga av många år av handlingsförlamning när det gäller gäller att sätta hårt mot hårt. Jag gissar att det slutar med att man i stället kommer att acceptera detta till sist med hänvisning till de vanliga flossklerna ” Tyvärr, vi kunde inte göra nåt denna gång ( heller )…” osv.

    För mig handlar en konflikt mer om att få tillbaka parterna till bordet än att uppnå resultatet med själva konflikten.

    Seko är inte till för dig utan du är till för Seko. Så länge detta fortsätter att råda kommer du fortsätta att bli klappad på huvudet och informerad om vilken åsikt du ska ha.

    Sorgkigt men sant…

  16. CLA

    Tro inte att någon på SJ kan få samma lönenivå som, typ Götalandståg, då dåvarande Tågtrafikchefen Björn Nilsson, numera VD på SJ´s affärsområde Norrlandståg, på ett arbetsledarmöte sa citat: ”VI kommer att se till att aldrig bli marknadsledande då det gäller lokförarlöner, blir det ont om lokförare startar vi bara en utbildning för att täcka behovet” slut citat.
    Men kanske dags NU att vidta åtgärder, SEKO, och inte bara alltid reservera sig mot besluten i SJ AB ledning.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko har lämnat förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal

Seko har lämnat förhandlingarna om ett nytt arbetstidsavtal på Nationella transportenheten, NTE. Därmed fortsätter Sekos medlemmar att arbeta under det befintliga avtalet. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Danmark och Sverige har kommit överens om att ge det krisande Postnord ett tillskott på 2,2 miljarder svenska kronor. Den danska staten skjuter till 1,8 miljarder och Sverige står för resterande 400 miljoner. Läs mer

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Varsel

Se Konfliktvarsel.