Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Varsel sista utväg

Lägre löner och sämre arbetstider, det blir resultatet när SJ lägger ner sitt dotterbolag Götalandståg. Enligt Seko kan det bli aktuellt med varsel om inte SJ ändrar sig.

2 april 2013 16:10

Vid 15-tiden skärtorsdagen fick de anställda på SJ Götalandståg besked att bolaget läggs ner, att verksamheten blir ett affärsområde inom SJ och att ett nytt avtal ska tillämpas, Spåra SJ, som är SJs kollektivavtal. Det innebär lägre löner och sämre arbetstider än nuvarande avtal.

Facken på Götalandståg reserverade sig och den 4 april börjar centrala förhandlingar, som ska vara slutförda den 17 april.

– Vi måste alltid försvara värdet på ett avtal, säger PO Fällman, ombudsman på Seko, som nu ska försöka få till stånd ett lokalt avtal som bygger på avtalet med DSB.

 – Lyckas vi inte i förhandlingarna tvingas vi att varsla om konflikt.

Sedan sommaren har irritationen stadigt växt hos de anställda på Götalandståg, bolaget som tog över pendel- och regionaltrafiken i Västsverige sedan DSB lämnat uppdraget mitt under avtalsperioden.

Monica Danielsson, klubbordförande, säger att de har suttit i förhandlingar sedan snart ett år för att hitta ett nytt avtal som skulle ersätta det man hade med DSB.

– Det har varit märkliga förhandlingar med långt mellan träffarna. Vi har varit väldigt långt från varandra och arbetsgivaren har kastat in saker som de borde begripa att vi inte skulle acceptera, som årsarbetstid.

Samtidigt som de tidigare anställda arbetat vidare under avtalet som träffades med DSB, har de nyanställda fått villkor som inneburit flera tusen kronor i lägre lön

– Folk är jätteupprörda, det en irritation som byggts upp på grund av att anställda haft helt olika villkor, och att man vetat att det pågått förhandlingar utan att något hänt.

Visserligen lämnade SJ förslag på ett kollektivavtal, men det var så dåligt enligt Monica Danielsson att man inte kunde annat än att säga nej.

Nu har de anställda hamnat i situationen att SJ vill tillämpa ett avtal som varken Monica Danielsson, PO Fällman eller de anställda vill ha, eftersom de inte anser att det passar för pendeltrafik.

– Pendeltågen måste ha andra arbetstidsregler med bland annat en begränsning tidig tjänst, säger Monica Danielsson

– Fjärrtågen, godstågen, pendeltåg, tunnelbana, underhåll. Alla har anpassade avtal. Nu ställs det på ända. Det är ingen ordning, suckar PO Fällman.

Han säger också att det finns en oro på Stockholmståg att SJ ska göra samma sak där, skrota dotterbolaget, säga upp det lokala avtalet och istället tillämpa Spåra SJ med de försämringar som följer.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

16 kommentarer

  1. Wiljart Karlsson

    HEJ !! VI är flera hundra på ”Gamla SJ Götalandståg” som välkomnar extraordinära åtgärder fr. SEKO … VI känner oss som boskap som man föser framför sig……..
    MVH // Wiljart Karlsson lokf.. Uddevalla

  2. Petra Lidstrom

    Ja hur tänker dem driva ett företag med så många missnöjda och arga medarbetare. Hur ska vi kunna ge det lilla extra med sämre lön och villkor, det kommer till slut bli resenärerna som får lida av detta.

  3. Christer Jakobsson

    Jag hoppas verkligen SEKO sätter ner foten hårt & bestämt i detta fall. En anställd år 2013 som mer eller mindre upplever sin anställning hos SJ AB som varandes livegen.
    Nej, tillsammans står vi starka och jobbar med långsiktiga perspektiv för att skapa en attraktiv arbetsplats. Tack för ordet!
    Christer Jakobsson, lokf SJ AB Uddevalla

  4. Mats

    Nja, det har mullrat förut men SEKO brukar vika ner sig när det väl bränner till. Föreningens förtroende har stadigt sjunkit med åren. Man lär inte ta i med hårdhandskarna nu heller…

  5. Sören Björklund Lokis

    Medlemmarna i SEKO Götalandståg ställer upp till 100% på beslutet. Jag är stolt över att vara medlem i SEKO.

  6. Nick

    Det framkommer tyvärr inte i artikeln anledningen till varför dom lade ner Götalandståg som ett bolag och tog in verksamheten som ett affärsområde i SJAB.

    Detta är av yttersta vikt för att man ska kunna förstå allvaret i detta som ”utomstående”!

    Detta berodde bl.a. på att dotterbolaget SJ Götalandståg inte kunde komma överens om ett lokalt kollektivavtal med facket, de trodde att om de genom att ta in det i moderbolaget SJAB som ett affärsområde så skulle de slippa förhandla om ett lokalt kollektivavtal. Samt att de var rädda för var varsel.

  7. Håkan Jonsson

    Jag förutsätter att Seko gör det medlemmarna vill, och viljan hos oss på före detta Götalandståg är tydlig och klar: Hårt mot hårt!

  8. Lokis

    Det ska vara likvärdiga villkor när man jobbar inom lokaltrafik oavsett om det är i Skåne, Västsverige eller Stockholm och oavsett vilket företag som bedriver trafiken. SJ ska inte kunna räkna med lägre lönekostnader än tex Arriva eller Veolia när dom räknar på upphandlingar. Då kommer det sluta med att alla går på SJ Spåra till slut. Blir det inget lokalt avtal för Götalandståg måste Spåra sägas upp för omförhandling och villkoren inarbetas där. Lika villkor för alla operatörer.

  9. Jonas

    Vore ju roligt om även vi på ordinarie SJ kunde få ungefär samma avtal då. Känns ju väldigt skumt att man kan hota med att använda ett avtal som vi på ordinarie SJ har. Är det så dåligt alltså?

  10. Kjell Holmblad

    Vore det inte dags att höja SJs villor till de övrigas. Då tjänar inte SJ något på sitt agerande.

  11. Christian Stugfors

    Jag är fullständigt inne på samma linje som en kommentar här nedan; man skall ha lika lön och avtal oavsett vilket bolag man arbetar på och oavsett i vilken del av landet man är verksam.

    Ingen skall kunna dumpa löner till förmån för upphandlingsbudgetering!

    Det är hög tid för en rad arbetsgivare att rätta in sig i ledet och höja lönerna till samma nivåer som de ledande bolagen betalar ut. Tågpersonalen runtom i landet har lidit tillräckligt redan av omstruktureringar och omorganisationer!

    Min erfarenhet av kollegorna i Uddevalla, Göteborg och Falköping är att de allesammans är fina och bra människor och de förtjänar att bli varmt uppskattade och behandlade väl.

    Christian Stugfors, lokf DSB Uppland

  12. Anders Martinson

    Ser med glädje fram emot konflikt.

    Götalandstågs/SJ ABs djupa förakt för oss anställda vid Västtågen inga gränser. Detta har varit uppenbart länge och under 2013 första månader kulminerat.

    Anders Martinson, lokförare Uddevalla

  13. Pia

    Det är pinsamt att stora företag år 2013 ska sänka löner och försämra arbetsvillkor! Människor är faktiskt inte robotar, man måste kunna ha ett liv utanför sitt jobb. Och allvarligt, hur 2013 är det att sänka löner? Företag får storhetsvansinne och ska spara pengar och väljer det genom att göra det på sin mest värdefulla resurs. För vad vore sj utan lokförare och tågvärdar??? Det enda bra de har gjort den senaste tiden är att skapa en otroligt bra sammanhållning bland personalen även om det inte var det som var meningen. Det är dags att visa att det gamla klassiska citatet ”tillsammans är vi starka” inte är en myt! Företag verkar tro att de kan göra precis hur som helst så nu är det dags för facken med sina medlemmar i ryggen att visa vart skåpet ska stå!!

  14. Marie Regestedt

    Upp till kamp!!! Det ligger i allas vårt intresse att stötta och sympatisera med de anställda på f d Götalandståg. Här ska inte sänkas några löner! Övriga operatörer ska i stället höja sina anställdas löner till samma nivå som t ex Arriva och Veolia! Bra lön=god arbetsmoral!

    Veoliaanställd tågvärd och blivande lokförare

  15. Fd SEKO-aktiv

    Det verkar inte vara nåt större fel på medlemmarnas kampvilja. Frågan är hur den kommer att förvaltas.

    Tittar man på de senaste åren har inga större kamper tagits för åkandekollektivet. Man har inte ens, troligen pga av rädsla för medlemstapp, rätta till villkoren på Norrlandståg.

    Att ta en lönekonflikt är i princip meningslöst då det är omöjligt att skapa opinion för högre lön bland de det drabbar. Att lyfta lönen till 34-35 000 är inget som skapar förståelse hos dem som kommer att få cykla till jobbet under en konflikt. Tråkigt , men sant.

    Vad det handlar om är att strama upp arbetsgivarens möjligheter att använda oss som polska lastbilchaufförer där man sover i hytten, kör tills man stupar och är borta flera dagar i sträck. Samt att få bort de mindre seriösa företagen vars personal lastar upp madrasser på loken dör att kunna få sig lite sömn.

    Jag är fortfarande med i Seko men funderar över vad som är det bästa alternativet utanför då jag kommer att avsluta mitt medlemskap där. Varför ?

    För att man är fullständigt genomusla på att lyssna på sina medlemmar. Dessutom sitter man på vissa håll alldeles för nära arbetsgivaren och i en grabbig anda gör upp med AG om hur man ska göra. Utan att förankra det det minsta bland sina medlemmar.

    Duktiga förtroendevalda med rätt anda som vill förändra detta motarbetas eller kuppas bort när de börjar att bli farliga för de som suttit bekvämt i många år. Därmed kommer det aldrig att bli någon förändring.

    Vad gäller frågan om Götalandståg har Seko målat in sig i ett hörn pga av många år av handlingsförlamning när det gäller gäller att sätta hårt mot hårt. Jag gissar att det slutar med att man i stället kommer att acceptera detta till sist med hänvisning till de vanliga flossklerna ” Tyvärr, vi kunde inte göra nåt denna gång ( heller )…” osv.

    För mig handlar en konflikt mer om att få tillbaka parterna till bordet än att uppnå resultatet med själva konflikten.

    Seko är inte till för dig utan du är till för Seko. Så länge detta fortsätter att råda kommer du fortsätta att bli klappad på huvudet och informerad om vilken åsikt du ska ha.

    Sorgkigt men sant…

  16. CLA

    Tro inte att någon på SJ kan få samma lönenivå som, typ Götalandståg, då dåvarande Tågtrafikchefen Björn Nilsson, numera VD på SJ´s affärsområde Norrlandståg, på ett arbetsledarmöte sa citat: ”VI kommer att se till att aldrig bli marknadsledande då det gäller lokförarlöner, blir det ont om lokförare startar vi bara en utbildning för att täcka behovet” slut citat.
    Men kanske dags NU att vidta åtgärder, SEKO, och inte bara alltid reservera sig mot besluten i SJ AB ledning.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Reallöneökning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallöneökning gör att man kan köpa fler varor och tjänster än tidigare.