Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nära hälften av städarna på stockholmspendeln är varlade. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Nyhet

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna.

29 juni 2017 11:16

Fakta

Resenärerna kommer att klaga

Seko har haft möten med de anställda för att diskutera varslet och svara på frågor. Inför det första mötet träffade Sekotidningen flera av städarna på Reneriet. Ingen vill ställa upp med namn i tidningen av rädsla för att hamna i dålig dager inför eventuella uppsägningar. Men här följer några röster.

 

Jag förstod redan från början att det här inte skulle gå. Nu förstör de vår arbetsplats, våra liv.

Resenärerna kommer att klaga när de ser hur smutsigt det blir.

Facket borde inte acceptera att de gör så här mot oss.

Det är även politikernas fel att det går så här. De vill ju handla upp allt.

Vi ska vara sex personer i Älvsjödepån, men de händer att vi är två, senast igår. Det finns ingen planering.

Jag har bara fått ett par byxor och en T-shirt. Ska jag jobba i kalsongerna när de är på tvätten?

Man stressar, kan inte sova.

De tar in folk från andra ställen, samtidigt som de varslar. Det är helt ologiskt.

Varför kan de inte bara lämna kontraktet och låta någon annan ta över.

Vi har bara gamla grejer fån ISS att jobba med. Jag tror inte att de köpt något nytt överhuvudtaget.

Varje dag är en katastrof.

Efter tio år här ska man plötsligt sitta hemma, vad kan jag få för jobb…

De tvingar människor att ta semester, ta mer säger de, ta fyra veckor, ta fem.

Reneriet har varslat nära hälften av städarna som håller rent på Stockholms pendeltåg och pendeltågsstationer, det berättade vi om i måndags. 90 städare av 196 förlorar sina arbeten om arbetsgivaren får sin vilja igenom.

Många av dem som riskerar sina jobb undrar hur det kunde gå så här, visste inte Reneriet vad de gav sig in på? Att de i praktiken skulle behöva betala 3 miljoner kronor i månaden för att städa, det vill säga skillnaden mellan ersättningen från MTR på cirka 5,5 miljoner och kostnaderna på 8,5 miljoner kronor?

Enligt Josephine Johansson, HR-chef på Reneriet, tog de över den organisation som ISS haft och som var anpassad efter kraven som Stockholmståg ställde. När MTR tog över pendeln och anlitade Reneriet istället, ändrade de samtidigt kraven.

– Jag kan inte uttala mig om vad anbud och avtal innehåller, men resultatet är ett avtal som inte stämmer med vår organisation. Innan övergången hade vi inte heller någon insyn i hur ISS hade lagt upp arbetet. Vi lade vårt anbud efter förutsättningarna i underlaget som MTR skickade ut.

När Reneriet lade sitt bud insåg de inte att de var tvungna att ta över de anställda från ISS och kom alltså till ett dukat bord de inte ville ha. Enligt uppgifter hade Reneriet räknat med att anställa 122 personer för uppdraget, nu fick de med sig 196. Och de hade räknat med lägre löner än de cirka 22 800 kronor som städarna tjänade.

Det tycks alltså vara ett omöjligt uppdrag som Reneriet tagit på sig, varför reagerar ni först nu?

– Redan i december hade vi identifierat en övertalighet men vi ville ta tid på oss att analysera innan vi gjorde något. Och även om det är jättetråkigt att behöva varsla om uppsägning så fanns inget annat alternativ.

Ni kan begära att få omförhandla avtalet med MTR.

– Vi har en pågående dialog med dem och de känner till vår situation. Vi förklarar vad vi gör och hur ofta.

Eller försökt att komma ur det?

– Nej, vi är proffs på städning och fixar det här.

Men blir det inte sämre städat om nästan halva arbetsstyrkan får sluta?

­– Med utbildning och effektivisering kommer vi att kunna följa avtalet.

I morgon, fredag inleds förhandlingarna om varslet.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Eva

    En skam hur man behandlar städpersonalen på pendeln. MTR och reneriet bör skämmas!

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Individuell lön

Lönen sätts för den enskilde anställde. I den bästa av världar sker detta genom att den anställdes erfarenheter och kunskaper värderas.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer