Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nära hälften av städarna på stockholmspendeln är varlade. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Nyhet

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna.

29 juni 2017 11:16

Fakta

Resenärerna kommer att klaga

Seko har haft möten med de anställda för att diskutera varslet och svara på frågor. Inför det första mötet träffade Sekotidningen flera av städarna på Reneriet. Ingen vill ställa upp med namn i tidningen av rädsla för att hamna i dålig dager inför eventuella uppsägningar. Men här följer några röster.

 

Jag förstod redan från början att det här inte skulle gå. Nu förstör de vår arbetsplats, våra liv.

Resenärerna kommer att klaga när de ser hur smutsigt det blir.

Facket borde inte acceptera att de gör så här mot oss.

Det är även politikernas fel att det går så här. De vill ju handla upp allt.

Vi ska vara sex personer i Älvsjödepån, men de händer att vi är två, senast igår. Det finns ingen planering.

Jag har bara fått ett par byxor och en T-shirt. Ska jag jobba i kalsongerna när de är på tvätten?

Man stressar, kan inte sova.

De tar in folk från andra ställen, samtidigt som de varslar. Det är helt ologiskt.

Varför kan de inte bara lämna kontraktet och låta någon annan ta över.

Vi har bara gamla grejer fån ISS att jobba med. Jag tror inte att de köpt något nytt överhuvudtaget.

Varje dag är en katastrof.

Efter tio år här ska man plötsligt sitta hemma, vad kan jag få för jobb…

De tvingar människor att ta semester, ta mer säger de, ta fyra veckor, ta fem.

Reneriet har varslat nära hälften av städarna som håller rent på Stockholms pendeltåg och pendeltågsstationer, det berättade vi om i måndags. 90 städare av 196 förlorar sina arbeten om arbetsgivaren får sin vilja igenom.

Många av dem som riskerar sina jobb undrar hur det kunde gå så här, visste inte Reneriet vad de gav sig in på? Att de i praktiken skulle behöva betala 3 miljoner kronor i månaden för att städa, det vill säga skillnaden mellan ersättningen från MTR på cirka 5,5 miljoner och kostnaderna på 8,5 miljoner kronor?

Enligt Josephine Johansson, HR-chef på Reneriet, tog de över den organisation som ISS haft och som var anpassad efter kraven som Stockholmståg ställde. När MTR tog över pendeln och anlitade Reneriet istället, ändrade de samtidigt kraven.

– Jag kan inte uttala mig om vad anbud och avtal innehåller, men resultatet är ett avtal som inte stämmer med vår organisation. Innan övergången hade vi inte heller någon insyn i hur ISS hade lagt upp arbetet. Vi lade vårt anbud efter förutsättningarna i underlaget som MTR skickade ut.

När Reneriet lade sitt bud insåg de inte att de var tvungna att ta över de anställda från ISS och kom alltså till ett dukat bord de inte ville ha. Enligt uppgifter hade Reneriet räknat med att anställa 122 personer för uppdraget, nu fick de med sig 196. Och de hade räknat med lägre löner än de cirka 22 800 kronor som städarna tjänade.

Det tycks alltså vara ett omöjligt uppdrag som Reneriet tagit på sig, varför reagerar ni först nu?

– Redan i december hade vi identifierat en övertalighet men vi ville ta tid på oss att analysera innan vi gjorde något. Och även om det är jättetråkigt att behöva varsla om uppsägning så fanns inget annat alternativ.

Ni kan begära att få omförhandla avtalet med MTR.

– Vi har en pågående dialog med dem och de känner till vår situation. Vi förklarar vad vi gör och hur ofta.

Eller försökt att komma ur det?

– Nej, vi är proffs på städning och fixar det här.

Men blir det inte sämre städat om nästan halva arbetsstyrkan får sluta?

­– Med utbildning och effektivisering kommer vi att kunna följa avtalet.

I morgon, fredag inleds förhandlingarna om varslet.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Eva

    En skam hur man behandlar städpersonalen på pendeln. MTR och reneriet bör skämmas!

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Reallönesänkning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallönesänkning gör att man kan köpa färre varor och tjänster än tidigare.