Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nära hälften av städarna på stockholmspendeln är varlade. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Nyhet

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna.

29 juni 2017 11:16

Fakta

Resenärerna kommer att klaga

Seko har haft möten med de anställda för att diskutera varslet och svara på frågor. Inför det första mötet träffade Sekotidningen flera av städarna på Reneriet. Ingen vill ställa upp med namn i tidningen av rädsla för att hamna i dålig dager inför eventuella uppsägningar. Men här följer några röster.

 

Jag förstod redan från början att det här inte skulle gå. Nu förstör de vår arbetsplats, våra liv.

Resenärerna kommer att klaga när de ser hur smutsigt det blir.

Facket borde inte acceptera att de gör så här mot oss.

Det är även politikernas fel att det går så här. De vill ju handla upp allt.

Vi ska vara sex personer i Älvsjödepån, men de händer att vi är två, senast igår. Det finns ingen planering.

Jag har bara fått ett par byxor och en T-shirt. Ska jag jobba i kalsongerna när de är på tvätten?

Man stressar, kan inte sova.

De tar in folk från andra ställen, samtidigt som de varslar. Det är helt ologiskt.

Varför kan de inte bara lämna kontraktet och låta någon annan ta över.

Vi har bara gamla grejer fån ISS att jobba med. Jag tror inte att de köpt något nytt överhuvudtaget.

Varje dag är en katastrof.

Efter tio år här ska man plötsligt sitta hemma, vad kan jag få för jobb…

De tvingar människor att ta semester, ta mer säger de, ta fyra veckor, ta fem.

Reneriet har varslat nära hälften av städarna som håller rent på Stockholms pendeltåg och pendeltågsstationer, det berättade vi om i måndags. 90 städare av 196 förlorar sina arbeten om arbetsgivaren får sin vilja igenom.

Många av dem som riskerar sina jobb undrar hur det kunde gå så här, visste inte Reneriet vad de gav sig in på? Att de i praktiken skulle behöva betala 3 miljoner kronor i månaden för att städa, det vill säga skillnaden mellan ersättningen från MTR på cirka 5,5 miljoner och kostnaderna på 8,5 miljoner kronor?

Enligt Josephine Johansson, HR-chef på Reneriet, tog de över den organisation som ISS haft och som var anpassad efter kraven som Stockholmståg ställde. När MTR tog över pendeln och anlitade Reneriet istället, ändrade de samtidigt kraven.

– Jag kan inte uttala mig om vad anbud och avtal innehåller, men resultatet är ett avtal som inte stämmer med vår organisation. Innan övergången hade vi inte heller någon insyn i hur ISS hade lagt upp arbetet. Vi lade vårt anbud efter förutsättningarna i underlaget som MTR skickade ut.

När Reneriet lade sitt bud insåg de inte att de var tvungna att ta över de anställda från ISS och kom alltså till ett dukat bord de inte ville ha. Enligt uppgifter hade Reneriet räknat med att anställa 122 personer för uppdraget, nu fick de med sig 196. Och de hade räknat med lägre löner än de cirka 22 800 kronor som städarna tjänade.

Det tycks alltså vara ett omöjligt uppdrag som Reneriet tagit på sig, varför reagerar ni först nu?

– Redan i december hade vi identifierat en övertalighet men vi ville ta tid på oss att analysera innan vi gjorde något. Och även om det är jättetråkigt att behöva varsla om uppsägning så fanns inget annat alternativ.

Ni kan begära att få omförhandla avtalet med MTR.

– Vi har en pågående dialog med dem och de känner till vår situation. Vi förklarar vad vi gör och hur ofta.

Eller försökt att komma ur det?

– Nej, vi är proffs på städning och fixar det här.

Men blir det inte sämre städat om nästan halva arbetsstyrkan får sluta?

­– Med utbildning och effektivisering kommer vi att kunna följa avtalet.

I morgon, fredag inleds förhandlingarna om varslet.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Eva

    En skam hur man behandlar städpersonalen på pendeln. MTR och reneriet bör skämmas!

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Fredsplikt

När ett kollektivavtal är undertecknat råder fredsplikt, då får varken arbetstagar- eller arbetsgivarorganisationer vidta stridsåtgärder.