Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Arbetsplatsen
Matrosen Joakim Olsson trivs på jobbet Foto: Anna-Lena Lundqvist
Reportage

Varje dag på jobbet en njutning

Oavsett väder och vind ska färjan fram. Upp till 10 000 fordon per dygn nyttjar vattenvägen mellan fastlandet och Hönö i Göteborgs skärgård. Och det är en trivsam väg, tycker de som jobbar ombord.

22 oktober 2015 10:31

En frisk sydlig vind blåser in från Kattegatt och skapar en viss sjögång. Vågorna slår mot fören på Trafikverkets vägfärja Göta. Bilar som står längst fram blir översköljda av vatten.

Uppe på kommandobryggan är det lugnare. Där sitter befälhavaren Roger Larsson och styr den närmare 100 meter långa färjan med hjälp av två joysticks, en för varje motor.

I 27 år har han jobbat i Färjerederiet, som tillhör Trafikverket, och åtminstone 25 av dem här på Hönöleden.

gota6

– De som åker med färjan tycker synd om oss som måste harva fram och tillbaka här. Men jag är väl lite sjuk på det sättet att jag njuter hela tiden på den här leden och trivs fantastiskt bra.

Matrosen Joakim Olsson, som dessutom är maskinist och däcksman, är inte fullt så gam­mal på fjorden. Ett år har han jobbat heltid och tidigare hade han det som sommarjobb. Nu väntar han på att bli fast anställd, vilket kräver minst 3 000 timmar i tjänst.

– Jag får fast ungefär samtidigt som jag blir pappa för första gången så det passar väldigt bra, säger Joakim Olsson.

Det är framförallt arbetstiderna som pas­sar bra. Personalen jobbar sex dagar och är sedan lediga fem.

– Och så får man komma hem varje dag till skillnad från dem som jobbar till sjöss ”på riktigt”.

Och det har han gjort – på lastfartyg både över Atlanten och i Europa. Sedan blev det en kandidatexamen i neurovetenskap, men han har inte sökt några jobb inom det området.

– Det är väldigt spännande, men det är ju så gôtt att vara till sjöss. Så jag blir nog kvar åtminstone några år till.

gota3

Men när de jobbar är det komprimerat. Sju pass på sex dagar, där varje pass är mellan sju och elva timmar långa.

– Men sedan är vi som sagt lediga fem da­gar, och så 15 dagar varannan månad, berät­tar Roger samtidigt som han mjukt lägger till vid Lilla Varholmen, knappt utan att behöva se efter vad han gör.

Uppifrån bryggan kontrollerar han trafik­ljusen, och bilarna rullar av under ordnade former. När så ett tjugotal bilar sedan rullat på vänder han stolen och lägger ut igen. Tolv minuter senare är vi framme vid Hönö och processen upprepas.

I rusningstrafik är det fyra färjor som kör med avgång var tionde minut. På natten går färjan en gång i timmen.

– Då kan vi vara lite snällare om vi ser nå­ gon rulla ner mot kajen trots att avgångstiden passerat. Det är ju inte roligt att behöva vänta en timme på nästa färja, men i rusning håller vi hårdare på tiderna.

Oftast är det rätt lugnt på jobbet för Roger och Joakim, men ibland kan det bli stökigt.

– Nyligen var det en stor raggarträff här ute och när de skulle hem blev det lite väl glatt om man säger så, med slagsmål nere på däck. Men det bröts snabbt, berättar Joakim.

Största delen av tiden står de uppe på kom­mandobryggan där de turas om att köra, un­gefär halva passet var.

– Vi delar på det mesta av jobbet, så när Joakim kör får jag vara matros, säger Ro­ger Larsson.

gota4

Men ungefär varannan timme går Joakim ner i maskin för att kolla oljan och att allt är som det ska.

– Men det ska egentligen inte behövas. Det ska vara så driftsäkert och så finns det larm om något inte funkar. Men jag går ner i alla fall, mest av gammal vana.

I maskinrummet gör dånet, som kräver hörselkåpor, allt samtal omöjligt. Men Joa­kim pekar och försöker förklara med gester när han gör sin rutinkoll av maskinerna.

Hönöleden är med extremt god marginal den mest trafikerade leden av alla Trafikverkets vägfärjor. Förra året gjordes 26 000 turer som fraktade 2,5 miljoner fordon och 300 000 fot­gängare. Och man går i alla väder.

– Under min tid har jag bara varit med om att en tur har blivit inställd. Det var vid stor­ men Gudrun, men inte på grund av vinden utan för att det blev sådant högvatten, säger Roger Larsson.

Det har också hänt att vädret gjort att bi­larna inte kunnat ta sig till färjan och då har det inte varit någon idé att köra, men i öv­rigt flyter det på. Ibland blir det till och med extraturer.

– Ambulans och polis har alltid företräde. De hör ofta av sig i förväg och då kör vi direkt när de kommer. Man vill ju helst inte att nå­ gon ska behöva föda barn på färjan till exem­pel. Det har hänt en gång men då var det en sjuksköterska med, så det gick bra, berättar Roger Larsson.

Arbetet varierar rätt mycket beroende på säsong. Så här års är det nästan uteslutande pendlare som åker med färjan.

– De är rutinerade och vet hur de ska göra. Men på sommaren, med alla turister som ska ut och bada, är det annorlunda. Då får vi gå ner på däck och vifta en del för att de ska komma på och av ordentligt, säger Tho­mas Olsson.

gota2

 

– Men så här års, när det nästan bara är vana pendlare, skulle vi mest vara i vägen nere på däck, tillägger Roger Larsson när han åter lägger till vid Lilla Varholmen.

Upprepningarna till trots trivs de alltså allde­les utmärkt. Men det är inte bara arbetstider­na som skapar trivseln. Även arbetsmiljö och villkor i övrigt är de båda mycket nöjda med.

När så ett tremastat segelfartyg passerar akter om färjan konstaterar Roger Larsson att det finns ytterligare en fördel med jobbet:

– Det är ju en väldigt vacker arbetsplats vi har här.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Avtal

En överenskommelse mellan två parter, se även kollektivavtal.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer