Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Arbetsplatsen
Matrosen Joakim Olsson trivs på jobbet Foto: Anna-Lena Lundqvist
Reportage

Varje dag på jobbet en njutning

Oavsett väder och vind ska färjan fram. Upp till 10 000 fordon per dygn nyttjar vattenvägen mellan fastlandet och Hönö i Göteborgs skärgård. Och det är en trivsam väg, tycker de som jobbar ombord.

22 oktober 2015 10:31

En frisk sydlig vind blåser in från Kattegatt och skapar en viss sjögång. Vågorna slår mot fören på Trafikverkets vägfärja Göta. Bilar som står längst fram blir översköljda av vatten.

Uppe på kommandobryggan är det lugnare. Där sitter befälhavaren Roger Larsson och styr den närmare 100 meter långa färjan med hjälp av två joysticks, en för varje motor.

I 27 år har han jobbat i Färjerederiet, som tillhör Trafikverket, och åtminstone 25 av dem här på Hönöleden.

gota6

– De som åker med färjan tycker synd om oss som måste harva fram och tillbaka här. Men jag är väl lite sjuk på det sättet att jag njuter hela tiden på den här leden och trivs fantastiskt bra.

Matrosen Joakim Olsson, som dessutom är maskinist och däcksman, är inte fullt så gam­mal på fjorden. Ett år har han jobbat heltid och tidigare hade han det som sommarjobb. Nu väntar han på att bli fast anställd, vilket kräver minst 3 000 timmar i tjänst.

– Jag får fast ungefär samtidigt som jag blir pappa för första gången så det passar väldigt bra, säger Joakim Olsson.

Det är framförallt arbetstiderna som pas­sar bra. Personalen jobbar sex dagar och är sedan lediga fem.

– Och så får man komma hem varje dag till skillnad från dem som jobbar till sjöss ”på riktigt”.

Och det har han gjort – på lastfartyg både över Atlanten och i Europa. Sedan blev det en kandidatexamen i neurovetenskap, men han har inte sökt några jobb inom det området.

– Det är väldigt spännande, men det är ju så gôtt att vara till sjöss. Så jag blir nog kvar åtminstone några år till.

gota3

Men när de jobbar är det komprimerat. Sju pass på sex dagar, där varje pass är mellan sju och elva timmar långa.

– Men sedan är vi som sagt lediga fem da­gar, och så 15 dagar varannan månad, berät­tar Roger samtidigt som han mjukt lägger till vid Lilla Varholmen, knappt utan att behöva se efter vad han gör.

Uppifrån bryggan kontrollerar han trafik­ljusen, och bilarna rullar av under ordnade former. När så ett tjugotal bilar sedan rullat på vänder han stolen och lägger ut igen. Tolv minuter senare är vi framme vid Hönö och processen upprepas.

I rusningstrafik är det fyra färjor som kör med avgång var tionde minut. På natten går färjan en gång i timmen.

– Då kan vi vara lite snällare om vi ser nå­ gon rulla ner mot kajen trots att avgångstiden passerat. Det är ju inte roligt att behöva vänta en timme på nästa färja, men i rusning håller vi hårdare på tiderna.

Oftast är det rätt lugnt på jobbet för Roger och Joakim, men ibland kan det bli stökigt.

– Nyligen var det en stor raggarträff här ute och när de skulle hem blev det lite väl glatt om man säger så, med slagsmål nere på däck. Men det bröts snabbt, berättar Joakim.

Största delen av tiden står de uppe på kom­mandobryggan där de turas om att köra, un­gefär halva passet var.

– Vi delar på det mesta av jobbet, så när Joakim kör får jag vara matros, säger Ro­ger Larsson.

gota4

Men ungefär varannan timme går Joakim ner i maskin för att kolla oljan och att allt är som det ska.

– Men det ska egentligen inte behövas. Det ska vara så driftsäkert och så finns det larm om något inte funkar. Men jag går ner i alla fall, mest av gammal vana.

I maskinrummet gör dånet, som kräver hörselkåpor, allt samtal omöjligt. Men Joa­kim pekar och försöker förklara med gester när han gör sin rutinkoll av maskinerna.

Hönöleden är med extremt god marginal den mest trafikerade leden av alla Trafikverkets vägfärjor. Förra året gjordes 26 000 turer som fraktade 2,5 miljoner fordon och 300 000 fot­gängare. Och man går i alla väder.

– Under min tid har jag bara varit med om att en tur har blivit inställd. Det var vid stor­ men Gudrun, men inte på grund av vinden utan för att det blev sådant högvatten, säger Roger Larsson.

Det har också hänt att vädret gjort att bi­larna inte kunnat ta sig till färjan och då har det inte varit någon idé att köra, men i öv­rigt flyter det på. Ibland blir det till och med extraturer.

– Ambulans och polis har alltid företräde. De hör ofta av sig i förväg och då kör vi direkt när de kommer. Man vill ju helst inte att nå­ gon ska behöva föda barn på färjan till exem­pel. Det har hänt en gång men då var det en sjuksköterska med, så det gick bra, berättar Roger Larsson.

Arbetet varierar rätt mycket beroende på säsong. Så här års är det nästan uteslutande pendlare som åker med färjan.

– De är rutinerade och vet hur de ska göra. Men på sommaren, med alla turister som ska ut och bada, är det annorlunda. Då får vi gå ner på däck och vifta en del för att de ska komma på och av ordentligt, säger Tho­mas Olsson.

gota2

 

– Men så här års, när det nästan bara är vana pendlare, skulle vi mest vara i vägen nere på däck, tillägger Roger Larsson när han åter lägger till vid Lilla Varholmen.

Upprepningarna till trots trivs de alltså allde­les utmärkt. Men det är inte bara arbetstider­na som skapar trivseln. Även arbetsmiljö och villkor i övrigt är de båda mycket nöjda med.

När så ett tremastat segelfartyg passerar akter om färjan konstaterar Roger Larsson att det finns ytterligare en fördel med jobbet:

– Det är ju en väldigt vacker arbetsplats vi har här.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Ajournera

Att göra ett tillfälligt uppehåll i förhandlingar, till exempel för enskilda överläggningar.