Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Arbetsplatsen
Matrosen Joakim Olsson trivs på jobbet Foto: Anna-Lena Lundqvist
Reportage

Varje dag på jobbet en njutning

Oavsett väder och vind ska färjan fram. Upp till 10 000 fordon per dygn nyttjar vattenvägen mellan fastlandet och Hönö i Göteborgs skärgård. Och det är en trivsam väg, tycker de som jobbar ombord.

22 oktober 2015 10:31

En frisk sydlig vind blåser in från Kattegatt och skapar en viss sjögång. Vågorna slår mot fören på Trafikverkets vägfärja Göta. Bilar som står längst fram blir översköljda av vatten.

Uppe på kommandobryggan är det lugnare. Där sitter befälhavaren Roger Larsson och styr den närmare 100 meter långa färjan med hjälp av två joysticks, en för varje motor.

I 27 år har han jobbat i Färjerederiet, som tillhör Trafikverket, och åtminstone 25 av dem här på Hönöleden.

gota6

– De som åker med färjan tycker synd om oss som måste harva fram och tillbaka här. Men jag är väl lite sjuk på det sättet att jag njuter hela tiden på den här leden och trivs fantastiskt bra.

Matrosen Joakim Olsson, som dessutom är maskinist och däcksman, är inte fullt så gam­mal på fjorden. Ett år har han jobbat heltid och tidigare hade han det som sommarjobb. Nu väntar han på att bli fast anställd, vilket kräver minst 3 000 timmar i tjänst.

– Jag får fast ungefär samtidigt som jag blir pappa för första gången så det passar väldigt bra, säger Joakim Olsson.

Det är framförallt arbetstiderna som pas­sar bra. Personalen jobbar sex dagar och är sedan lediga fem.

– Och så får man komma hem varje dag till skillnad från dem som jobbar till sjöss ”på riktigt”.

Och det har han gjort – på lastfartyg både över Atlanten och i Europa. Sedan blev det en kandidatexamen i neurovetenskap, men han har inte sökt några jobb inom det området.

– Det är väldigt spännande, men det är ju så gôtt att vara till sjöss. Så jag blir nog kvar åtminstone några år till.

gota3

Men när de jobbar är det komprimerat. Sju pass på sex dagar, där varje pass är mellan sju och elva timmar långa.

– Men sedan är vi som sagt lediga fem da­gar, och så 15 dagar varannan månad, berät­tar Roger samtidigt som han mjukt lägger till vid Lilla Varholmen, knappt utan att behöva se efter vad han gör.

Uppifrån bryggan kontrollerar han trafik­ljusen, och bilarna rullar av under ordnade former. När så ett tjugotal bilar sedan rullat på vänder han stolen och lägger ut igen. Tolv minuter senare är vi framme vid Hönö och processen upprepas.

I rusningstrafik är det fyra färjor som kör med avgång var tionde minut. På natten går färjan en gång i timmen.

– Då kan vi vara lite snällare om vi ser nå­ gon rulla ner mot kajen trots att avgångstiden passerat. Det är ju inte roligt att behöva vänta en timme på nästa färja, men i rusning håller vi hårdare på tiderna.

Oftast är det rätt lugnt på jobbet för Roger och Joakim, men ibland kan det bli stökigt.

– Nyligen var det en stor raggarträff här ute och när de skulle hem blev det lite väl glatt om man säger så, med slagsmål nere på däck. Men det bröts snabbt, berättar Joakim.

Största delen av tiden står de uppe på kom­mandobryggan där de turas om att köra, un­gefär halva passet var.

– Vi delar på det mesta av jobbet, så när Joakim kör får jag vara matros, säger Ro­ger Larsson.

gota4

Men ungefär varannan timme går Joakim ner i maskin för att kolla oljan och att allt är som det ska.

– Men det ska egentligen inte behövas. Det ska vara så driftsäkert och så finns det larm om något inte funkar. Men jag går ner i alla fall, mest av gammal vana.

I maskinrummet gör dånet, som kräver hörselkåpor, allt samtal omöjligt. Men Joa­kim pekar och försöker förklara med gester när han gör sin rutinkoll av maskinerna.

Hönöleden är med extremt god marginal den mest trafikerade leden av alla Trafikverkets vägfärjor. Förra året gjordes 26 000 turer som fraktade 2,5 miljoner fordon och 300 000 fot­gängare. Och man går i alla väder.

– Under min tid har jag bara varit med om att en tur har blivit inställd. Det var vid stor­ men Gudrun, men inte på grund av vinden utan för att det blev sådant högvatten, säger Roger Larsson.

Det har också hänt att vädret gjort att bi­larna inte kunnat ta sig till färjan och då har det inte varit någon idé att köra, men i öv­rigt flyter det på. Ibland blir det till och med extraturer.

– Ambulans och polis har alltid företräde. De hör ofta av sig i förväg och då kör vi direkt när de kommer. Man vill ju helst inte att nå­ gon ska behöva föda barn på färjan till exem­pel. Det har hänt en gång men då var det en sjuksköterska med, så det gick bra, berättar Roger Larsson.

Arbetet varierar rätt mycket beroende på säsong. Så här års är det nästan uteslutande pendlare som åker med färjan.

– De är rutinerade och vet hur de ska göra. Men på sommaren, med alla turister som ska ut och bada, är det annorlunda. Då får vi gå ner på däck och vifta en del för att de ska komma på och av ordentligt, säger Tho­mas Olsson.

gota2

 

– Men så här års, när det nästan bara är vana pendlare, skulle vi mest vara i vägen nere på däck, tillägger Roger Larsson när han åter lägger till vid Lilla Varholmen.

Upprepningarna till trots trivs de alltså allde­les utmärkt. Men det är inte bara arbetstider­na som skapar trivseln. Även arbetsmiljö och villkor i övrigt är de båda mycket nöjda med.

När så ett tremastat segelfartyg passerar akter om färjan konstaterar Roger Larsson att det finns ytterligare en fördel med jobbet:

– Det är ju en väldigt vacker arbetsplats vi har här.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

170 personer varslas när Crane AB flyttar sedeltryckeriet från Tumba pappersbruk till Malta. Dessutom berörs ett 60-tal bemanningsanställda av flyttbeskedet. Läs mer

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

”Vi har den lägsta ungdomsarbetslösheten på 15 år.” Så skrev Socialdemokraternas partiledare och Sveriges statsminister Stefan Löfven på DN debatt den 26 februari i år. Vi kollar om det stämmer. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Strejk

En stridsåtgärd där facket stoppar allt arbete på en arbetsplats eller inom ett företag.