Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Osäkra vägjobb

Vägarbetarnas arbetsmiljö allt sämre

Vägarbetarna upplever att deras arbetsmiljö blir allt sämre. Fler incidenter, mer oro och allt mer hänsyns- lösa tra kanter. Det visar den medlemsundersökning Seko låtit utföra för tredje gången.

26 augusti 2016 13:30

Seko har låtit Novus fråga 1 000 vägarbetare om deras arbets­miljö. Det är tredje gången un­dersökningen görs. Samma frå­gor ställdes 2009 och 2011 och det är tydligt att arbetsmiljön blivit sämre över tid.

År 2009 uppgav 26 procent av de tillfrågade att de varit med om någon trafikrelaterad incident på den egna arbetsplatsen. Två år senare var det 37 procent och i årets undersökning är det 45 procent, närapå en fördubbling på sju år alltså.

Lika illa är det när det handlar om oro för att arbeta på vägen på grund av bristande säkerhet. 2009 var 47 procent oroade, en andel som ökade kraftigt på bara två år, med 72 procent oroade 2011 medan årets siffra hamnar på 82 procent.

Andelen som tycker att trafikanterna inte tar tillräcklig hän­syn har inte ökat lika kraftigt, men började å andra sidan på en väldigt hög nivå, då 82 procent ansåg att så var fallet 2009 mot 91 procent i år. Det var alltså dåligt med hänsynen redan 2009 och har nu blivit ännu värre.

Seko kräver ett antal åtgärder för att skapa säkra arbetsplatser på vägarna.

I första hand kräver förbundet att trafiken leds om så att inga bilar passerar vägarbetet. Om det inte är möjligt vill man se kraftigt sänk­ta hastigheter. Det är lite si och så med respekten för hastighetsbegränsningar. Vid de tillfällen Seko utfört egna mätningar runt om i landet, visar det sig att var tredje bilist (67 procent) kör för fort förbi vägarbeten. Man behöver därför även utöka hastighetsövervak­ningen genom kontroller och fart­kameror samt höja böterna.

Inom vägbranschen är det van­ligt med långa kedjor av underen­treprenörer, något som Seko an­ser äventyrar säkerheten. Därför vill man se högst två entrepre­nörsled, en åtgärd som Veidekke redan beslutat att införa.

Det innebär att när Veidekke anlitar en underentreprenör får denna i sin tur anlita underen­treprenörer, men sedan är det stopp. Det finns ingen gräns för hur många underentreprenörer man tar in, men det får inte bli långa kedjor där ansvarsfrågan hamnar i en luddig gråzon.

–Det är klart att det är bra. På så sätt får ju Veidekke koll på vilka som finns på arbetsplat­serna. Det kommer bli tryggare och säkrare och de har insett att man sparar pengar på att ha den kollen, säger Tobias Lundström som är skyddsombud och förtroendevald för Seko på Veidekke.

Beslutet är alldeles nytt och har inte införts i hela organisationen ännu, men det är ett initiativ som välkomnas av förbunden inom 6 F, där Seko ingår.

– Det Veidekke nu gör är väldigt positivt och mycket glädjande. Det främjar konkurrens på lika vill­kor och gör det möjligt att få bort oseriösa företag, slavliknande ar­betsförhållanden och utnyttjande av personal, säger ordförandena inom 6 F i ett uttalande.

Men Tobias Lundström är lite fundersam kring hur det ska fungera i praktiken.

– Jag tror inte att det är svårt att hålla koll, men det kan bli problem att få jobbet gjort. Om vi behöver flytta sand, till exem­pel, anlitar vi en firma, men de har inga egna bilar utan använ­der en förmedling med en massa enmansföretag. Anlitar man en underentreprenör får man ofta många på köpet. Det ska bli in­tressant att se hur det ska lösas, för det är som sagt en väldigt bra åtgärd, säger Tobias Lundström.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Strejkvakt

En vakt som har i uppgift att stoppa strejkbrytare från att arbeta på en arbetsplats som har försatts i blockad eller strejk.