Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Osäkra vägjobb
82 procent av vägarbetarna är oroliga för den bristande säkerheten vid arbetsplatserna. Foto: Jens Olof Lasthein

Vägarbetarnas arbetsmiljö allt sämre

Vägarbetarna upplever att deras arbetsmiljö blir allt sämre. Fler incidenter, mer oro och allt mer hänsyns- lösa tra kanter. Det visar den medlemsundersökning Seko låtit utföra för tredje gången.

26 augusti 2016 13:30

Seko har låtit Novus fråga 1 000 vägarbetare om deras arbets­miljö. Det är tredje gången un­dersökningen görs. Samma frå­gor ställdes 2009 och 2011 och det är tydligt att arbetsmiljön blivit sämre över tid.

År 2009 uppgav 26 procent av de tillfrågade att de varit med om någon trafikrelaterad incident på den egna arbetsplatsen. Två år senare var det 37 procent och i årets undersökning är det 45 procent, närapå en fördubbling på sju år alltså.

Lika illa är det när det handlar om oro för att arbeta på vägen på grund av bristande säkerhet. 2009 var 47 procent oroade, en andel som ökade kraftigt på bara två år, med 72 procent oroade 2011 medan årets siffra hamnar på 82 procent.

Andelen som tycker att trafikanterna inte tar tillräcklig hän­syn har inte ökat lika kraftigt, men började å andra sidan på en väldigt hög nivå, då 82 procent ansåg att så var fallet 2009 mot 91 procent i år. Det var alltså dåligt med hänsynen redan 2009 och har nu blivit ännu värre.

Seko kräver ett antal åtgärder för att skapa säkra arbetsplatser på vägarna.

I första hand kräver förbundet att trafiken leds om så att inga bilar passerar vägarbetet. Om det inte är möjligt vill man se kraftigt sänk­ta hastigheter. Det är lite si och så med respekten för hastighetsbegränsningar. Vid de tillfällen Seko utfört egna mätningar runt om i landet, visar det sig att var tredje bilist (67 procent) kör för fort förbi vägarbeten. Man behöver därför även utöka hastighetsövervak­ningen genom kontroller och fart­kameror samt höja böterna.

Inom vägbranschen är det van­ligt med långa kedjor av underen­treprenörer, något som Seko an­ser äventyrar säkerheten. Därför vill man se högst två entrepre­nörsled, en åtgärd som Veidekke redan beslutat att införa.

Det innebär att när Veidekke anlitar en underentreprenör får denna i sin tur anlita underen­treprenörer, men sedan är det stopp. Det finns ingen gräns för hur många underentreprenörer man tar in, men det får inte bli långa kedjor där ansvarsfrågan hamnar i en luddig gråzon.

–Det är klart att det är bra. På så sätt får ju Veidekke koll på vilka som finns på arbetsplat­serna. Det kommer bli tryggare och säkrare och de har insett att man sparar pengar på att ha den kollen, säger Tobias Lundström som är skyddsombud och förtroendevald för Seko på Veidekke.

Beslutet är alldeles nytt och har inte införts i hela organisationen ännu, men det är ett initiativ som välkomnas av förbunden inom 6 F, där Seko ingår.

– Det Veidekke nu gör är väldigt positivt och mycket glädjande. Det främjar konkurrens på lika vill­kor och gör det möjligt att få bort oseriösa företag, slavliknande ar­betsförhållanden och utnyttjande av personal, säger ordförandena inom 6 F i ett uttalande.

Men Tobias Lundström är lite fundersam kring hur det ska fungera i praktiken.

– Jag tror inte att det är svårt att hålla koll, men det kan bli problem att få jobbet gjort. Om vi behöver flytta sand, till exem­pel, anlitar vi en firma, men de har inga egna bilar utan använ­der en förmedling med en massa enmansföretag. Anlitar man en underentreprenör får man ofta många på köpet. Det ska bli in­tressant att se hur det ska lösas, för det är som sagt en väldigt bra åtgärd, säger Tobias Lundström.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Tjänstemännens centralorganisation / TCO

Se Huvudorganisationer