Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Tågstrejk
Nyhet

Vad handlar konflikten om?

Det såg ut som om Veolia ville säga upp heltider och återanställa på deltid. Men efter en tid kom facket fram till att det var ett trick för att omvandla fasta jobb till timanställningar. Sekotidningen försöker reda ut vad konflikten handlar om.

13 juni 2014 14:20

Gårdagens medlingsförsök ledde ingenstans och idag mitt på dagen är det ingen som vet vad nästa steg blir. Medlarna står till förfogande. Parterna säger sig vilja sätta sig ner och prata.

Frågan är vad de ska prata om. Almegas bild av konflikten är att det handlar om ett ”kommunikationsproblem”. De lokala parterna kan inte prata med varandra.

-Det har blivit som ett trasigt äktenskap därnere. Om båda parterna talar sanning så går det att lösa, säger Beata Hammarskiöld, ansvarig för förhandlingarna på Almega.

Hon bör veta eftersom hon till alldeles nyligen arbetade i ledningen på Veolia Öresundståg.

Men Seko delar inte alls hennes uppfattning. Kommunicerat är vad parterna gjort hela tiden.

-Vi har diskuterat i flera månader utan att nå fram, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson. Vad Almega nu gör är att försöka flytta fokus från det som är grundfrågan, nämligen de timanställdas situation.

Klubbordförande Jens Kvist Christensen säger med glimten i ögat att:

-Ja vi kan säga att det är kommunikationsproblem eftersom vi inte får fram korrekta siffror och underlag från Veolia. Senast har de ändrat på uppgifterna om hur många deltidsanställda vi har i dag. Det finns mycket liten tillit till arbetsgivaren.

Klubben har börjat surna till ordentligt på Veolia och kan tänka sig att ytterligare skärpa kraven. Hur vet inte Jens ännu.

-Det ska vi fundera över, säger han. Vi vill ha garantier mot missbruk av timanställda, där viker vi oss inte.

Sedan Veolia Öresundstågs mars i år la sitt varsel om uppsägning av 252 personer och samtidig återanställning på deltid, till sämre villkor, har det hänt en hel del.

I dag strejkar Sekos medlemmar för att rädda sina villkor och för att förhindra missbruk av timanställningar på hela den svenska arbetsmarknaden.

Vad var det egentligen som hände?

När Seko började förhandla om varslet upptäckte klubben att den bemanning som Veolia räknat på inte skulle täcka behovet av personal. Glappet, som då var cirka 60 tjänster, måste täckas på annat sätt, det vill säga med timanställda.

-Någon annan förklaring finns inte, säger Valle Karlsson.

Jens Kvist Christensen håller med.

Seko har föreslagit ett tak på 40 000 timmar (för timanställda), vilket motsvarar 25 årsarbetare, men inte ens det skulle täcka den lucka som uppstod.

Klubben har kommit fram till att det behövs 380 anställda i grundproduktionen, Veolia har stannat vid 320. (Ett glapp på 60 tjänster.) Utöver grundbemanningen behövs en reserv på ett drygt 100-tal, vilket är normalt för branschen.

Enligt Almegas Beata Hammarskiöld fungerar inte reserven och Veolia vill ersätta den med timanställda.

-Det betydde att vi bevittnade ett trick för att omvandla väldigt många tjänster till timanställningar, säger Jens Kvist Christensen.

Beata Hammarskiöld förnekar att Veolia eller något annat företag i branschen vill ha fler timanställningar, att det behövs till en viss grad är alla överens om behövs. Hon säger att det är få i dag och att det inte alls ökar.

Några siffror från branschen har hon dock inte i dagsläget.

-Det är min känsla, inget medlemsföretag har sagt att det är så.

För Valle Karlsson är det självklart att timanställningarna blir fler och riskerar att öka ännu mer till ett rent missbruk. Det syns i alla servicebranscher, där det är förhållandevis lätt att byta ut personal, säger han. Det är billigt, låga löner och ingen sjuklön.

-Det är grevens tid vi agerar nu. Ju fler anställda inom servicesektorn som tvingas ha otrygga jobb i form av timanställningar och visstider, desto mer tappar vi i facklig styrka.

Seko kräver att det skrivs in i det centrala avtalet att ett års anställning som timmis ska ge fast jobb, minst på den procentsats som individen arbetat.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Lönespridning

Skillnader i lön mellan olika grupper som beror på olika faktorer som utbildning, yrke, bransch, ålder, kön och efterfrågan.