Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Post i förändring
Maskinerna sorterar ofta fel, tycker lantbrebärare Nina Karlsson Foto: Bengt Öberg

Vad är det som händer med posten?

Postnord Uddevalla. Pilotprojekt, mönsterarbetsplats eller bara först ut. Det finns olika sätt att beskriva ”postkontoret” i Uddevalla.

13 februari 2015 16:32

Det är varken ett traditionellt postkontor eller en ordinär terminal. I stället är det ett resultat av det nya sammanslagna Postnord, och ett nytt arbetssätt: Koncept utdelning eller ”fyra flöden” kort och gott.

I Uddevalla kan den som vill blicka in i det framtida Postnord. Här samsas paket och brev under samma tak i en av Volvos tidigare fabrikslokaler, strax utanför stan. Postnord hyr av sten- och tegelfirman Benders, som köpt upp hela området.

Det nya arbetssättet går ut på att öka andelen försorterad post, minska sorteringen på kontoren och därmed öka brevbärarnas tid ute. Samt att skylta noga var allt ska placeras i lokalerna och ha rak möblering. Borta är de hagar som man är van att se på brevbärarkontoren.

I Uddevalla står kammarna inte runt brevbäraren, utan i långa raka rader, stråk.

– Tanken med rak möblering är att det ska vara mer effektivt och så får vi bättre överblick. Vi kan lättare hjälpa varandra, säger Johan H Andersson, Seko Postens samordnande skyddsombud i Uddevalla och norra Bohuslän.

En viktig förändring i det nya – och som förklarar uttrycket fyra flöden – är att C 5-breven, vanliga småbrev, kommer färdigsorterade direkt från terminal och bildar en separat bunt för brevbärarna.

Sedan tidigare är posten uppdelad i tre olika buntar, flöden: reklam, klump (större brev) och vanliga brev i alla format. När nu de små kuverten kommer i en egen bunt blir tre flöden plötsligt fyra: C 5-brev, C 4-brev, reklam och klump.

Alltså måste brevbäraren hålla koll på ännu en bunt, och helt enkelt göra den sista sorteringen ute på sin runda.

– Det är ett problem att delar av sorteringen flyttar ut från kontoret till utdelningen. Det kan se ut som en tidsvinst, men är det inte i praktiken, säger Johan H Andersson.

Brevbäraren Torbjörn Sydling håller med. Han delar ut post i trapphusen i centrala Uddevalla och tycker det är rörigt att behöva ha med sig ännu en hög med post på armen. De dagar det endast är brev blir det ändå två olika buntar att plocka ifrån.

Många brevbärare i Uddevalla och på andra orter pekar också på att det är en hel del fel i det maskinsorterade. Det kan vara fel ordning på kuverten, post som ska till en annan ort kan ligga
mitt i bunten. Fel som skapar stress och som gör att kvaliteten sjunker, alla hushåll får inte
sin post i tid.

– Jag har räknat till tre fyra fel varje dag, ibland mer, säger Nina Karlsson. Tidigare upptäckte vi
det innan vi åkte ut eftersom det det innan vi åkte ut eftersom det var vi själva som sorterade.

Nina Karlsson kör lantbrevbäring och är ganska långt ifrån kontoret när hon upptäcker felen. De kan inte rättas till förrän nästa dag.

 

Samordningen av paket och brev i Uddevalla märks på flera sätt. Blå och gula bilar står nos mot nos i den stora bilhallen. Chaufförer och brevbärare arbetar sida vid sida. Dessutom kör de åt varandra.
Paketbilschaufförerna hämtar brev hos företagskunderna och kör säckar med brev och klump till Postnords företagscenter.

– Det känns naturligt att ta med sig brev när vi ändå är där, säger chauffören Lulzim Haxhiu.

På sikt kan han tänka sig att göra ytterligare arbetsuppgifter för att få ihop tillräckligt mycket arbetstid. Det är det värt för att få jobba heltid, tycker han.

Samtidigt som brev åker med paketbilar kör lantbrevbärare på vissa turer ut stora paket till såväl enskilda kunder som till olika butiker och andra utlämningsställen. På så sätt sparar Posten in en
eller två lastbilsturer varje dag.

Samtidigt som brev åker med paketbilar kör lantbrevbärare på vissa turer ut stora paket till såväl
enskilda kunder som till olika butiker och andra utlämningsställen. På så sätt sparar Posten in en
eller två lastbilsturer varje dag.

Susanna Stjärnestam som kör omväxlande till Grundsund och Fiskebäckskil packar just i dag sin bil full med stora paket.

– Det går jättebra, jag ska ändå åt det hållet, varför köra med olika bilar från samma företag? säger hon.

När vi kommer till det nya postkontoret strax före halv sju på morgonen pågår arbetet för fullt. Lastbilar med post har anlänt och blå lådor med maskinsorterad post ställs i ordning. Innanför bilhallen sorteras
och kammas större brev och klump.
Vid 8:30 är de första bilarna klara för avfärd.

Under arbetet med det nya konceptet har skyddsorganisationen varit med från början. Johan H Andersson säger att arbetsgivaren lyssnat på skyddsombuden och också gjort en del anpassningar. I
Uddevalla fick personalen ett års förberedelsetid.
Så blir det inte för resten av Sverige när Postnord nu bestämt att fyra flöden/koncept utdelning ska införas i hela landet. På kortare tid än det var sagt från början.

Facket är kritiskt men inget talar för att det stoppas.

En del av det nya som Johan H Andersson inte gillar är införandet av depåer. En depå är en liten lokal där brevbärarna hämtar post två gånger under arbetsdagen. Lokalen har också ett lunch- och omklädningsrum.

Brevbärarna turas om att arbeta vid depåerna fem dagar per månad.
– Depåerna är torftiga. Det är ingen bra arbetsmiljö, de bör tas bort.

Så det som kan betecknas som en mönsterarbetsplats, som Postnords ledning gärna lyfter fram som ett lyckat exempel, har sina klara brister.

– Det fungerar ganska bra, men konceptet behöver ständiga arbetsmiljöförbättringar. Att slopa depåerna är en, säger Johan H Andersson.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Kenth blidstål

    Hej

    Igår skulle jag ha med mig tolv däck i en Fiat plus fyra flöden plus andra paket

    Den som tycker det är okej måste ju ha hål i huvudet
    Hur kan allt bli så fel och ändå sitter ledarna o tycker att det känns rätt
    Är det inte dags att ställa undan vinflaskorna

  2. Newman

    Konstigt med tanke på hur fort det går att dela när man fått kamma upp allt och hur mycket snabbare det går att sortera allt inne än ute, vilket bara är rörigt.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lönespridning

Skillnader i lön mellan olika grupper som beror på olika faktorer som utbildning, yrke, bransch, ålder, kön och efterfrågan.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer