Utredaren Jonas Bjelfvenstam konstaterar att han inte hittat någon del av Sjöfartsverket som passar att bolagisera. Därför föreslår han att Sjöfartsverket ska övergå från att vara affärsverk till att bli förvaltningsmyndighet. Därigenom ska det mesta av produktionen i egen regi avvecklas för att istället konkurrensutsättas genom upphandling.
De tjänster som enligt utredaren passar att upphandla är lotstransporter, drift och underhåll av farleder, sjömätning samt delar av de tjänster som Sjömansservice (fd HKF) tillhandahåller. Kort sagt de områden där Sekos medlemmar återfinns. Viss lotsningsverksamhet ska också kunna upphandlas.
Och snabbt ska det gå. Inom tre år räknar utredaren med att 75 procent av kostnaden för lotstransporterna har upphandlats, möjligtvis kan alla lotstransporter upphandlas på sikt.
Utredaren föreslår också att Sjöfartsverket ska kunna lämna bidrag till anställda båtmän som vill starta eget och delta i anbudsgivning. Däremot bör inte verksamhet i egen regi få lov att lägga anbud.

För att underlätta för entreprenörer att komma in vill han dessutom samla Sjöfartsverkets fartygskapacitet i en särskild resultatenhet, där de ställs till förfogande i samband med upphandling av olika verksamheter.
Utredaren konstaterar att om upphandling sker i enlighet med hans förslag skulle det ”kunna indikera möjliga besparingar på mellan 20 och 50 miljoner kronor per år”.
Samtidigt konstaterar han att det inte finns någon marknad där man kan köpa in de transporter som båtmännen sköter med lotsbåtarna. Därtill är verksamheten alltför specialiserad.
I dag arbetar 222 båtmän med lotstransporter på Sjöfartsverket. Till det kommer 150 anställda som arbetar med drift och underhåll av farleder och kanaler samt 28 anställda inom Sjömansservice som också berörs av upphandlingsplanerna.

Därutöver föreslår utredaren att Sjöfartsverket enbart ska ha ansvar för handelssjöfarten. All verksamhet som riktas till fritidsbåtar ska service ska läggas över på kommuner, båtklubbar och andra intressenter. 50 miljoner kronor ska då avsättas för bidrag till dem som tar över ansvaret.
Utredaren föreslår också fler möjligheter att organisera lotsningen på alternativa sätt, till exempel i samarbete med hamninnehavare.
Slutligen föreslår han att flygräddningscentralen bildar en gemensam enhet med sjöräddningscentralen, som inordnas i Sjöfartsverket.