Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Utredare vill upphandla produktionen inom Sjöfartsverket

19 maj 2008 14:32

Utredaren Jonas Bjelfvenstam konstaterar att han inte hittat någon del av Sjöfartsverket som passar att bolagisera. Därför föreslår han att Sjöfartsverket ska övergå från att vara affärsverk till att bli förvaltningsmyndighet. Därigenom ska det mesta av produktionen i egen regi avvecklas för att istället konkurrensutsättas genom upphandling.
De tjänster som enligt utredaren passar att upphandla är lotstransporter, drift och underhåll av farleder, sjömätning samt delar av de tjänster som Sjömansservice (fd HKF) tillhandahåller. Kort sagt de områden där Sekos medlemmar återfinns. Viss lotsningsverksamhet ska också kunna upphandlas.
Och snabbt ska det gå. Inom tre år räknar utredaren med att 75 procent av kostnaden för lotstransporterna har upphandlats, möjligtvis kan alla lotstransporter upphandlas på sikt.
Utredaren föreslår också att Sjöfartsverket ska kunna lämna bidrag till anställda båtmän som vill starta eget och delta i anbudsgivning. Däremot bör inte verksamhet i egen regi få lov att lägga anbud.

För att underlätta för entreprenörer att komma in vill han dessutom samla Sjöfartsverkets fartygskapacitet i en särskild resultatenhet, där de ställs till förfogande i samband med upphandling av olika verksamheter.
Utredaren konstaterar att om upphandling sker i enlighet med hans förslag skulle det ”kunna indikera möjliga besparingar på mellan 20 och 50 miljoner kronor per år”.
Samtidigt konstaterar han att det inte finns någon marknad där man kan köpa in de transporter som båtmännen sköter med lotsbåtarna. Därtill är verksamheten alltför specialiserad.
I dag arbetar 222 båtmän med lotstransporter på Sjöfartsverket. Till det kommer 150 anställda som arbetar med drift och underhåll av farleder och kanaler samt 28 anställda inom Sjömansservice som också berörs av upphandlingsplanerna.

Därutöver föreslår utredaren att Sjöfartsverket enbart ska ha ansvar för handelssjöfarten. All verksamhet som riktas till fritidsbåtar ska service ska läggas över på kommuner, båtklubbar och andra intressenter. 50 miljoner kronor ska då avsättas för bidrag till dem som tar över ansvaret.
Utredaren föreslår också fler möjligheter att organisera lotsningen på alternativa sätt, till exempel i samarbete med hamninnehavare.
Slutligen föreslår han att flygräddningscentralen bildar en gemensam enhet med sjöräddningscentralen, som inordnas i Sjöfartsverket.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lönekostnad

Löner plus sociala avgifter.