Utredaren föreslår att affärsverket Luftfartsverket den 1 januari 2009 ombildas till två fristående aktiebolag. Ett bolag för flygplatsdrift och ett för flygtrafikledning. Regeringen föreslås även överväga möjligheten att ta in privata minoritetsägare i det framtida flygplatsbolaget.
Syftet med åtgärderna är att främja den inre effektiviteten i verksamheten, menar Christina Rogestam.
Därutöver vill utredaren dela in landets flygplatser i tre kategorier: nationellt strategiska, regionalt strategiska och övriga.
För de nationellt strategiska flygplatserna föreslår utredningen en statlig garanti att ersätta 100 procent av eventuella underskott i driften. De regionalt strategiska flygplatserna föreslås få 75 procent av eventuella driftsunderskott ersatta. Resten av flygplatserna föreslås bli utan statlig driftsersättning.
Förslaget innebär att Luftfartsverket får klartecken att börja förhandla om en försäljning av de flygplatser som klassificeras som regionalt strategiska. Utredaren menar också att man bör överväga att sälja ut någon av de större flygplatserna, förslagsvis Landvetter eller Malmö.
anita.fors@sekotidningen.se

NATIONELL, REGIONAL ELLER ÖVRIG FLYGPLATS
Så här vill utredaren dela in landets flygplatser:
10 flygplatser föreslås få status som nationellt strategiska: Arlanda, Bromma, Landvetter, Malmö, Arvidsjaur, Kiruna, Luleå, Umeå, Visby och Östersund.
Ytterligare 27 flygplatser föreslås som regionalt strategiska: Göteborgs city, Gällivare, Hagfors, Halmstad, Hemavan, Jönköping, Kalmar, Karlstad, Kramfors, Kristianstad, Linköping, Lycksele, Mora, Oskarshamn, Pajala, Ronneby, Skavsta, Skellefteå, Sundsvall, Sveg, Torsby, Trollhättan, Vilhelmina, Växjö, Ängelholm, Örebro och Örnsköldsvik.
Medan flygplatserna i Borlänge, Norrköping, Storuman och Västerås lämnas till kategorin övriga flygplatser.