Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Reportage

Utredare söker samförstånd

Hur står det egentligen till med det svenska järnvägssystemet, och vad kan man göra åt problemen? Detta ska nu utredas sedan regeringen tvingats att ge efter

14 juni 2013 14:51

Oppositionen, tillsammans med Seko, välkomnade utredningen men möjligen kände sig själva utredaren mindre välkommen.

Regeringens val av Gunnar Alexandersson möttes av kommentarer som ”avregleringsförespråkare”, ”ex-lobbyist” (för järnvägsföretagens branschorganisation Tågoperatörerna) och av frågan om det nu ens är meningsfullt att genomföra utredningen.

Gunnar Alexandersson själv anser att det visst är meningsfullt och han tror inte att regeringen var ute efter lobbyisten Alexandersson, utan efter forskaren och ekonomie doktor Alexandersson från Handelshögskolan.

Han har ägnat närmare 20 år åt transportfrågor och har skrivit sin avhandling om bakgrunden till avregleringarna av buss och järnväg och hur branscherna har utvecklats. Och han har kommit till slutsatsen att förändringarna har varit mer positiva än negativa för järnvägen.

– Det stämmer till viss del att jag har pekat på det positiva, men på EU-nivå har några av mina artiklar använts av motståndarna till avreglering, framhåller han. Jag har försökt visa på både positiva och negativa effekter.

– Framför allt var det positivt med uppdelningen mellan SJ och Banverket eftersom den gjorde det lättare för staten att investera specifikt i infrastrukturen. Det är också positivt med nya företag som med nya idéer kan driva verksamheten billigare och smartare.

Gunnar Alexandersson anser också att upphandling av trafik har lett till minskade subventioner och till en kostnadspress nedåt.

– Problemet är företag som räknar fel och inte klarar sitt uppdrag, en del gör det medvetet bara för att få in en fot på marknaden. De senare brukar inte bli långlivade, men det ger problem för branschen.

– En av de saker som man inte heller har klarat ut är gränsen mellan kommersiell och upphandlad trafik. Där kan jag se tydliga svagheter, det är ett problemområde.

Ett exempel på detta är att SJ, som ska överleva på egna intäkter, har svårt att klara konkurrensen mot länstrafiken som är kraftigt skattefinansierad.

 

Han poängterar också att allt vi ser på järnvägsområdet i dag inte är en effekt av avreglering och marknadsöppning, som hur mycket man investerar, och var investeringarna sker. Dessutom finns EU-direktiv att förhålla sig till.

Gunnar Alexandersson har inte ägnat så mycket tid av sin forskning åt organisationsförändringarna för drift och underhåll, men han säger att det är ett område som givetvis måste med i arbetet.

Utredningen består av två delar. Den första ska vara klar i oktober och innehålla en beskrivning av hur järnvägssystemet fungerar: vem gör vad och vem har vilket ansvar.

– Det är viktigt att bringa ordning i begreppen. En ambition är också att rätt ingående reda ut hur vi hamnade i dagens situation.

Han ska också peka på vilka problemområden som finns och behöver åtgärdas. Utifrån den listan lämnar regeringen nya direktiv för utredningens andra del som ska sluta i mer konkreta förslag på förbättringar.

Från och med 2012 är järnvägstrafiken helt avreglerad, det vill säga att full konkurrens råder på spåren. Men frågan om utredningen inte borde ha gjorts innan detta sista steg tycker Gunnar Alexandersson är hypotetisk.

– Den här utredningen ska ge kunskap om vad som har hänt och hur vi ska gå vidare. Resultatet kan också vara viktigt för andra länder, med tanke på förslaget till EU:s fjärde järnvägspaket, som åtminstone delvis innebär en modell liknande den vi har i Sverige.

Utredarens förhoppning är att resultatet kan leda till ett järnvägspolitiskt samförstånd mellan politikerna.

– Jag säger inte att det är lätt, eller kanske ens möjligt, men det är min ambition. Därför är det också viktigt för mig att vara öppen och ta in all information om hur det fungerar, eller inte fungerar, och att göra det från alla inblandade parter. Jag välkomnar olika typer av inspel, även från enskilda personer.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Offentliganställdas förhandlingsråd /OFR

är en samarbetsorganisation för fackföreningar i den offentliga sektorn; kommuner, landsting och staten. De har 15 medlemsförbund, dock inget LO-förbund.
OFR består av tre statliga områden; statstjänstemän, S, poliser, P, och officerare, O. Inom OFR/S,P,O finns ST, Polisförbundet, Officersförbundet, Försvarsförbundet, Lärarförbundet, Tull-Kust, Ledarna, Vårdförbundet och Svenska folkhögsskolans lärarförbund.