Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Reportage

Utredare söker samförstånd

Hur står det egentligen till med det svenska järnvägssystemet, och vad kan man göra åt problemen? Detta ska nu utredas sedan regeringen tvingats att ge efter

14 juni 2013 14:51

Oppositionen, tillsammans med Seko, välkomnade utredningen men möjligen kände sig själva utredaren mindre välkommen.

Regeringens val av Gunnar Alexandersson möttes av kommentarer som ”avregleringsförespråkare”, ”ex-lobbyist” (för järnvägsföretagens branschorganisation Tågoperatörerna) och av frågan om det nu ens är meningsfullt att genomföra utredningen.

Gunnar Alexandersson själv anser att det visst är meningsfullt och han tror inte att regeringen var ute efter lobbyisten Alexandersson, utan efter forskaren och ekonomie doktor Alexandersson från Handelshögskolan.

Han har ägnat närmare 20 år åt transportfrågor och har skrivit sin avhandling om bakgrunden till avregleringarna av buss och järnväg och hur branscherna har utvecklats. Och han har kommit till slutsatsen att förändringarna har varit mer positiva än negativa för järnvägen.

– Det stämmer till viss del att jag har pekat på det positiva, men på EU-nivå har några av mina artiklar använts av motståndarna till avreglering, framhåller han. Jag har försökt visa på både positiva och negativa effekter.

– Framför allt var det positivt med uppdelningen mellan SJ och Banverket eftersom den gjorde det lättare för staten att investera specifikt i infrastrukturen. Det är också positivt med nya företag som med nya idéer kan driva verksamheten billigare och smartare.

Gunnar Alexandersson anser också att upphandling av trafik har lett till minskade subventioner och till en kostnadspress nedåt.

– Problemet är företag som räknar fel och inte klarar sitt uppdrag, en del gör det medvetet bara för att få in en fot på marknaden. De senare brukar inte bli långlivade, men det ger problem för branschen.

– En av de saker som man inte heller har klarat ut är gränsen mellan kommersiell och upphandlad trafik. Där kan jag se tydliga svagheter, det är ett problemområde.

Ett exempel på detta är att SJ, som ska överleva på egna intäkter, har svårt att klara konkurrensen mot länstrafiken som är kraftigt skattefinansierad.

 

Han poängterar också att allt vi ser på järnvägsområdet i dag inte är en effekt av avreglering och marknadsöppning, som hur mycket man investerar, och var investeringarna sker. Dessutom finns EU-direktiv att förhålla sig till.

Gunnar Alexandersson har inte ägnat så mycket tid av sin forskning åt organisationsförändringarna för drift och underhåll, men han säger att det är ett område som givetvis måste med i arbetet.

Utredningen består av två delar. Den första ska vara klar i oktober och innehålla en beskrivning av hur järnvägssystemet fungerar: vem gör vad och vem har vilket ansvar.

– Det är viktigt att bringa ordning i begreppen. En ambition är också att rätt ingående reda ut hur vi hamnade i dagens situation.

Han ska också peka på vilka problemområden som finns och behöver åtgärdas. Utifrån den listan lämnar regeringen nya direktiv för utredningens andra del som ska sluta i mer konkreta förslag på förbättringar.

Från och med 2012 är järnvägstrafiken helt avreglerad, det vill säga att full konkurrens råder på spåren. Men frågan om utredningen inte borde ha gjorts innan detta sista steg tycker Gunnar Alexandersson är hypotetisk.

– Den här utredningen ska ge kunskap om vad som har hänt och hur vi ska gå vidare. Resultatet kan också vara viktigt för andra länder, med tanke på förslaget till EU:s fjärde järnvägspaket, som åtminstone delvis innebär en modell liknande den vi har i Sverige.

Utredarens förhoppning är att resultatet kan leda till ett järnvägspolitiskt samförstånd mellan politikerna.

– Jag säger inte att det är lätt, eller kanske ens möjligt, men det är min ambition. Därför är det också viktigt för mig att vara öppen och ta in all information om hur det fungerar, eller inte fungerar, och att göra det från alla inblandade parter. Jag välkomnar olika typer av inspel, även från enskilda personer.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Retroaktivitet

Ett kollektivavtal som träffas i efterhand där man kommer överens om att betala ut löneökningar tillbaka i tiden.