Skånetrafiken, som upphandlar Öresundstågen, har dragit ned på beställningen, från en tågvärd per tågsätt till en tågvärd per tåg, oavsett antalet sätt. Det har i sin tur lett till att Veolia varslat drygt hundra anställda om uppsägning. Seko menar att det är alldeles för många.

– Jag ser det som att Veolia passar på att sparka mer folk än nödvändigt. Sedan måste de ta in timanställda som är mycket billigare än de fast anställda. Det handlar om lönedumpning, säger Jonas Pincini, klubbordförande på Öresundstågen.

Eftersom parterna inte kunde komma överens om hur man skulle räkna avslutades de lokala förhandlingarna i oenighet och de centrala parterna tog över. Ett första möte igår ledde till ajournerning och man återupptar förhandlingarna nästa vecka.

– Det beror på att just nu förs det diskussioner mellan Veolia och Öresundståg hur man ska tackla förbudet från Arbetsmiljöverket. Det kommer troligtvis ett beslut i veckan om eventuell utökad bemanning på våra tåg. Detta beslut vill man avvakta på central nivå innan man förhandlar vidare, säger Jonas Pincini.