Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Urspårat Trafikverk stor säkerhetsrisk

Alla inser att ständiga nedskärningar tillsammans med uppstyckningen av järnvägen skapar problem med säkerheten. Det skriver Emma Wallrup, trafikpolitisk talesperson (V) och hänvisar till den senaste veckans avslöjanden om brister hos Trafikverket.

2 december 2014 14:49

Enligt SVT.s granskning av Trafikverket är personalen så pressad av arbetssituationen att de knappt har tid att gå på toaletten eller äta lunch, än mindre ta en promenad och vila hjärnan från de blinkande skärmarna med sitt enorma myller av tågspår. När de äntligen fick semester i somras var de ”genomskinliga” av utmattning.

Gång på gång har Trafikverket brutit mot sina egna säkerhetsrutiner och låtit tåg köra trots larm om hinder. Efter att en flicka dött på spåren har hennes pappa nu polisanmält Trafikverket.

Det är uppenbart för alla, utom för Trafikverkets ledning som envist upprepar att de ständiga nedskärningarna och uppstyckningen inom järnvägen inte skulle ha inneburit några risker för säkerheten, att det är just det: stora risker för säkerheten.

Tecknen har funnits länge. Tågen kommer eller går sällan i tid längre, decenniers brister i underhållet tar ut sin rätt i nerfallna elledningar och skador på spåren. Passagerarare får sitta i timmar i utkylda eller överhettade vagnar eller stå på en perrong och spana efter extratåg, eller extrabussar, som när de äntligen kommer är överfulla så att man inte får sittplats. Häromveckan var det hundratals passagerare som fick stå i gångarna hela vägen mellan Stockholm och Göteborg.

Övertidsuttaget bland Trafikverkets personal har ökat 30 procent på ett år. Trafikverket har även brutit mot sina egna regler på ett livsfarligt sätt vid minst sju tillfällen sedan årsskiftet. Bland annat låg en person påkörd på spåret utan att tågtrafiken stoppades. Det är oacceptabelt att säkerhetsrutinerna på detta sätt brister gång på gång. Uppenbarligen saknas rutiner som garanterar att trafik inte släpps på när man lovat att stoppa trafiken. Grunden till dessa allvarliga problem är att det idag saknas ordning och reda på Trafikverket.

Järnvägskompetensen måste stärkas på myndigheten. Trafikledningen måste införa ett ledningssystem som säkrar en spårbarhet värd namnet. Transportstyrelsens tillsyn av Trafikverkets trafikledning visade redan i mars på avvikelser. Det vilar därför ett stort ansvar på Trafikverkets ledning för de allvarliga händelserna och för att ett fungerande och dokumenterat system finns för trafiksäkerheten. Jag utgår även från att Transportstyrelsen följer upp de avvikelser som tidigare noterats i Trafikverkets trafikledning.

Lägg därtill att avregleringen av den svenska järnvägen också ger negativa effekter för säkerheten. Ansvaret har spritts ut på ett stort antal aktörer vilket skapar ett bristande helhetsansvar. För att stärka trafiksäkerheten på järnvägar krävs därför även ett återreglerat underhåll och ökade resurser framöver, istället för kortsiktigt lönsamhetstänkande. Då ges förutsättningar för pålitliga och klimatsmarta resor som vi såväl behöver.

Emma Wallrup, trafikpolitisk talesperson (V)
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Alltid redo till havs

Alltid redo till havs

Att hämta och lämna lotsar, bistå Sjöräddningen och att sprida de dödas aska. Det är huvuduppgifterna för båtmännen ombord på tjänstebåt 2013 i Malmö. Läs mer

Privat jobbförmedling
Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommenterar Arbetet och Sekotidningens avslöjande om att Arbetsförmedlingens externa jobbcoacher får vara hur dåliga som helst på 27 orter i landet – utan att slängas ut. Läs mer

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

En tre månader lång strejk har inte hindrat att passagerartrafiken öppnas för konkurrens. Men en ny lag ska stoppa privatisering av SNCF, det statliga franska järnvägsbolaget. Läs mer

Privat jobbförmedling
Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Arbetsförmedlingen slänger ut matchningsföretag som inte hittar jobb till arbetslösa deltagare. Men i 27 kommuner kan företagen ha hur dåliga resultat som helst – och ändå få vara kvar. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Drygt 40 städare på Solreneriet i Stockholm har under lång tid fått fel lön. Enligt Seko har städföretaget, som jobbat på uppdrag av MTR, varit skyldiga städarna en halv miljon. Efter förhandlingar har Seko nu lyckats få ut merparten av pengarna. Läs mer

”Vi sköter marken kring slottet”

”Vi sköter marken kring slottet”

Läs mer

Demokratins räddare

Demokratins räddare

Demokratin är hotad från två håll, menar Sverker Gustavsson som forskar om populismen och dess framväxt. Nu är han aktuell som medförfattare till boken ”Vad krävs för att rädda demokratin?”. Läs mer

Ta politikernas oro på allvar

Ta politikernas oro på allvar

Politiker som som har svårt att hantera sin oro innebär på sikt en fara för samhällsutvecklingen. Ett tips är att sluta lyssna på dem som skriker högst och istället satsa på en rättvis fördelning av välfärden. Läs mer

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

När de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna tar kampen mot anställningstrygghet, då måste vi visa att socialdemokraterna står för tryggare jobb och justa villkor. Det skriver tre riksdagskandidater och Seko-medlemmar i en debattartikel. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Det är trångt, mycket ensamarbete, trakasserier, hot och våld inom Kriminalvården. Det visar en medlemsundersökning som Seko gjort bland medlemmar på anstalter, häkten och i transportverksamheten. Läs mer

Privat jobbförmedling
Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Bemanningsbolag jobbcoachar arbetslösa på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Samtidigt anställer de själva sina deltagare och får bonus för varje fixat jobb. I en gemensam granskning har Sekotidningen och Arbetet tittat på hur det går till. Läs mer

Parterna lägger förslag om strejkrätten

Parterna lägger förslag om strejkrätten

De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco har gjort upp med de privata arbetsgivarna i Svenskt näringsliv om förändringar av strejkrätten. Förslaget innebär att stridsåtgärder ska endast få vidtas för att uppnå kollektivavtal med fredsplikt. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Seko Green Cargo har sagt upp arbetstidsavtalet som infördes 2017. Anledningen är att schemana för lokförarna blev sämre trots löften om motsatsen. Läs mer

Svartfot

Ett nedsättande namn för blockad- eller strejkbrytare.