Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Urspårat Trafikverk stor säkerhetsrisk

Alla inser att ständiga nedskärningar tillsammans med uppstyckningen av järnvägen skapar problem med säkerheten. Det skriver Emma Wallrup, trafikpolitisk talesperson (V) och hänvisar till den senaste veckans avslöjanden om brister hos Trafikverket.

2 december 2014 14:49

Enligt SVT.s granskning av Trafikverket är personalen så pressad av arbetssituationen att de knappt har tid att gå på toaletten eller äta lunch, än mindre ta en promenad och vila hjärnan från de blinkande skärmarna med sitt enorma myller av tågspår. När de äntligen fick semester i somras var de ”genomskinliga” av utmattning.

Gång på gång har Trafikverket brutit mot sina egna säkerhetsrutiner och låtit tåg köra trots larm om hinder. Efter att en flicka dött på spåren har hennes pappa nu polisanmält Trafikverket.

Det är uppenbart för alla, utom för Trafikverkets ledning som envist upprepar att de ständiga nedskärningarna och uppstyckningen inom järnvägen inte skulle ha inneburit några risker för säkerheten, att det är just det: stora risker för säkerheten.

Tecknen har funnits länge. Tågen kommer eller går sällan i tid längre, decenniers brister i underhållet tar ut sin rätt i nerfallna elledningar och skador på spåren. Passagerarare får sitta i timmar i utkylda eller överhettade vagnar eller stå på en perrong och spana efter extratåg, eller extrabussar, som när de äntligen kommer är överfulla så att man inte får sittplats. Häromveckan var det hundratals passagerare som fick stå i gångarna hela vägen mellan Stockholm och Göteborg.

Övertidsuttaget bland Trafikverkets personal har ökat 30 procent på ett år. Trafikverket har även brutit mot sina egna regler på ett livsfarligt sätt vid minst sju tillfällen sedan årsskiftet. Bland annat låg en person påkörd på spåret utan att tågtrafiken stoppades. Det är oacceptabelt att säkerhetsrutinerna på detta sätt brister gång på gång. Uppenbarligen saknas rutiner som garanterar att trafik inte släpps på när man lovat att stoppa trafiken. Grunden till dessa allvarliga problem är att det idag saknas ordning och reda på Trafikverket.

Järnvägskompetensen måste stärkas på myndigheten. Trafikledningen måste införa ett ledningssystem som säkrar en spårbarhet värd namnet. Transportstyrelsens tillsyn av Trafikverkets trafikledning visade redan i mars på avvikelser. Det vilar därför ett stort ansvar på Trafikverkets ledning för de allvarliga händelserna och för att ett fungerande och dokumenterat system finns för trafiksäkerheten. Jag utgår även från att Transportstyrelsen följer upp de avvikelser som tidigare noterats i Trafikverkets trafikledning.

Lägg därtill att avregleringen av den svenska järnvägen också ger negativa effekter för säkerheten. Ansvaret har spritts ut på ett stort antal aktörer vilket skapar ett bristande helhetsansvar. För att stärka trafiksäkerheten på järnvägar krävs därför även ett återreglerat underhåll och ökade resurser framöver, istället för kortsiktigt lönsamhetstänkande. Då ges förutsättningar för pålitliga och klimatsmarta resor som vi såväl behöver.

Emma Wallrup, trafikpolitisk talesperson (V)
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Nattmangling

Avtalsförhandlingar som drar ut på tiden så att de fortsätter under natten. Hänger ihop med slutskedet av en avtalsförhandling, men sker allt mer sällan.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer