Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Urspårat Trafikverk stor säkerhetsrisk

Alla inser att ständiga nedskärningar tillsammans med uppstyckningen av järnvägen skapar problem med säkerheten. Det skriver Emma Wallrup, trafikpolitisk talesperson (V) och hänvisar till den senaste veckans avslöjanden om brister hos Trafikverket.

2 december 2014 14:49

Enligt SVT.s granskning av Trafikverket är personalen så pressad av arbetssituationen att de knappt har tid att gå på toaletten eller äta lunch, än mindre ta en promenad och vila hjärnan från de blinkande skärmarna med sitt enorma myller av tågspår. När de äntligen fick semester i somras var de ”genomskinliga” av utmattning.

Gång på gång har Trafikverket brutit mot sina egna säkerhetsrutiner och låtit tåg köra trots larm om hinder. Efter att en flicka dött på spåren har hennes pappa nu polisanmält Trafikverket.

Det är uppenbart för alla, utom för Trafikverkets ledning som envist upprepar att de ständiga nedskärningarna och uppstyckningen inom järnvägen inte skulle ha inneburit några risker för säkerheten, att det är just det: stora risker för säkerheten.

Tecknen har funnits länge. Tågen kommer eller går sällan i tid längre, decenniers brister i underhållet tar ut sin rätt i nerfallna elledningar och skador på spåren. Passagerarare får sitta i timmar i utkylda eller överhettade vagnar eller stå på en perrong och spana efter extratåg, eller extrabussar, som när de äntligen kommer är överfulla så att man inte får sittplats. Häromveckan var det hundratals passagerare som fick stå i gångarna hela vägen mellan Stockholm och Göteborg.

Övertidsuttaget bland Trafikverkets personal har ökat 30 procent på ett år. Trafikverket har även brutit mot sina egna regler på ett livsfarligt sätt vid minst sju tillfällen sedan årsskiftet. Bland annat låg en person påkörd på spåret utan att tågtrafiken stoppades. Det är oacceptabelt att säkerhetsrutinerna på detta sätt brister gång på gång. Uppenbarligen saknas rutiner som garanterar att trafik inte släpps på när man lovat att stoppa trafiken. Grunden till dessa allvarliga problem är att det idag saknas ordning och reda på Trafikverket.

Järnvägskompetensen måste stärkas på myndigheten. Trafikledningen måste införa ett ledningssystem som säkrar en spårbarhet värd namnet. Transportstyrelsens tillsyn av Trafikverkets trafikledning visade redan i mars på avvikelser. Det vilar därför ett stort ansvar på Trafikverkets ledning för de allvarliga händelserna och för att ett fungerande och dokumenterat system finns för trafiksäkerheten. Jag utgår även från att Transportstyrelsen följer upp de avvikelser som tidigare noterats i Trafikverkets trafikledning.

Lägg därtill att avregleringen av den svenska järnvägen också ger negativa effekter för säkerheten. Ansvaret har spritts ut på ett stort antal aktörer vilket skapar ett bristande helhetsansvar. För att stärka trafiksäkerheten på järnvägar krävs därför även ett återreglerat underhåll och ökade resurser framöver, istället för kortsiktigt lönsamhetstänkande. Då ges förutsättningar för pålitliga och klimatsmarta resor som vi såväl behöver.

Emma Wallrup, trafikpolitisk talesperson (V)
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Lönesättning

Att fastställa lönenivåerna för en grupp eller i ett företag.