Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Upprörda känslor på Öresundstågen

Missnöjet är stort bland de anställda på Öresundstågen efter varsel från arbetsgivaren. – Folk är djävligt irriterad på att vi har fredsplikt. De vill strejka ju, säger klubbordförande Jonas Pincini.

1 augusti 2012 15:06

Veolia, som kör de svenska Öresundstågen, har varslat drygt hundra anställda om uppsägning. Enligt Seko borde hälften av dem få behålla jobbet. Nu har de lokala förhandlingarna kommit till vägs ände och klubben har begärt centrala förhandlingar.

Bakom varslen ligger besparingskrav från trafikhuvudmannen Skånetrafiken, som ändrar beställningen från en tågvärd per tågsätt till en tågvärd per tåg, oavsett antalet sätt.

– Men jag ser det som att Veolia passar på att sparka mer folk än nödvändigt. Sedan måste de ta in timanställda som är mycket billigare än de fast anställda. Det handlar om lönedumpning, säger Jonas Pincini.

Han anser att det största problemet under förhandlingarna har varit att Veolia endast räknat med att 15 procent av tjänsterna kommer vara tillfälligt vakanta på grund av till exempel semestrar, utbildningar, föräldraledighet eller sjukfrånvaro.

– Tidigare har man räknat med 30 procent. Arriva, som kör Pågatågen, räknar med 40 procent. Veolias beräkning kommer ju inte hålla, så då måste de ta in timanställda, något jag tror att de räknar med.

Hade man istället räknat med 30 procent vakanser hade man kunnat rädda drygt 50 varslade. En timanställda kostar omkring 5000 kronor mindre i månaden än en fast anställd. Tar man då in 50 timanställda sparar företaget drygt 3 miljoner på ett år, enligt Pincini.

– Vi tyckte att det var illa förut när DSB First körde tågen, men nu framstår den tiden i ett rosarött skimmer. Jag har aldrig varit med om en sämre personalpolitik än Veolias, säger Jonas Pincini.

Sekotidningen har sökt ansvariga på Veolia för en kommentar.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Oro för arbetsmiljön efter införande av id-kontroller

Oro för arbetsmiljön efter införande av id-kontroller

Det är första dagen med id-kontroller av passagerare som ska resa från Danmark till Sverige och det är nytt för såväl resenärer som tågpersonal på Öresundstågen. Läs mer

Klubben besviken efter strejken

Förra sommarens tågstrejk på Öresundståg sågs som en stor seger för Seko. Ett år efteråt går åsikterna isär om strejkens effekt. Läs mer

Sekos ordförande på Öresundståg avgår

Ordförande för Seko klubb på Öresundståg, Jens Kvist Christensen, lämnar sitt uppdrag. Läs mer

Veolia transport inte längre till salu

Veolia Transport är inte längre till salu. Det meddelade de franska ägarna i dag. Företaget ska istället återintegreras i ägarkoncernen Transdev. Läs mer

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva fortsätter att köra Östgötapendeln från första juni 2015. Avtalet löper på tio år med möjlighet att förlänga ytterligare fyra år. Läs mer

Veolia går Seko till mötes

Efter tågstrejken, som sågs som en stor seger för Seko, blev stämningen mellan fack och arbetsgivare dålig. Veolia motsatte sig många delar av avtalet. Men nu är man på rätt väg igen. Läs mer

Veolia tvistar om allt i det nya avtalet

En dryg månad efter att tågstrejken avslutades tvistar arbetsgivaren Veolia på nästan alla punkter i det nya avtalet. Inget av det som parterna kom överens om är klart. Läs mer

Dags att ta itu med konflikträtten

ALMEDALEN Hade Gunnar Schön, Veolias vd, fått bestämma själv och utan inblandning från facket hade heltiderna inom Öresundstrafiken varit fler. Denna kommentar till den avslutade strejken fällde han vid ett seminarium om konfliktreglerna som Almega ordnade i Almedalen. Läs mer

”Lockouten redan inledd”

Sekos lokala företrädare och medlemmar får inte komma in i Veolias lokaler på de olika stationeringsorterna. Det verkar som Veolias lockout redan är satt i verket. Läs mer

Politiker känner inget ansvar för konflikten

Den politiska ledningen för Region Skåne, som genom Skånetrafiken varit med och handlat upp Öresundstrafiken, tycker inte att det finns någon koppling mellan anbudsförfarandet och uppsägningarna på Veolia. Läs mer