Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Upprop mot sämre villkor på Postnord

Regeringens höga vinstkrav på Posten går inte ihop med riksdagens mål att ge postservice i hela landet. Samtidigt genomför företaget Postnord effektiviseringar som ökar stressen och leder till sämre arbetsvillkor.

28 november 2014 11:22

Det anser Seko Posten som i dagarna lanserar ett upprop och en namninsamling bland medlemmar och anställda på Postnord.

-Personalen kommer i kläm mellan kraven från ägarna, lagstiftaren och företagsledningen. Det skapar stor press på de anställda, det leder till osäkra arbetsvillkor och underbemanning. Vi hoppas få politikerna och företaget att inse allvaret i dagens situation, säger Alf Mellström ordförande i Seko Posten.

Tanken är att förtroendevalda i Postnords olika verksamheter ska samla in namn personligen. Och, samtidigt, prata med anställda och medlemmar.

-All personal är välkomna att skriva under, även om de inte är medlemmar i Seko, säger Alf Mellström.

Seko vill att regeringen beslutar om en ny postlag som inte missgynnar det företag som utför samhällsuppdraget som riksdagen beslutat om. Och att regeringen som ägare ska kräva goda arbetsförhållanden och schysta villkor. Seko avvisar tankarna på en börsintroduktion av Postnord.

Postnords ledning uppmanas bemanna arbetsplatserna bättre, minska andelen tillfälligt anställda och besluta att heltid ska vara norm. Seko vill också ha schysta villkor för de chaufförer som arbetar för Postnords underentreprenörer.

Det är de minskade brevvolymerna som gjort att antalet anställda minskat kraftigt inom Postnord under senare år. Det har lett till effektiviseringar av verksamheten.

Postmarknaden är avreglerad, men än så länge har Postnord uppdraget (av Post- och telestyrelsen) att ge service i hela landet. En verksamhet som enligt företaget är ekonomiskt olönsam.

Seko Postens namninsamling avslutas den 18 januari 2015 och överlämnas därefter till regering, riksdag och företagsledning.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Bert Damerksson

    Hej
    Anställda vid posten får jobba ensamma från kl 1600 till
    2000 i brevbärningen. Ingen bryr sig om man kommer tillbaka från turen, ingen rast mellan 11.00 och 20.00. Man får inte äta under denna tiden, inte gå toan. Alla har gått kl 17.00 och låst dörrarna. Får ta med post och bil. Det finns ingen samvaro längre, ingen bryr sig om man kommer tillbaka eller inte. Vad är detta för samhälle? Det finns en brevbärare på 3000 hushåll. Det har varit 75 anställda på detta kontor, idag finns 11 stycken.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Låglönesatsning

En särskild satsning i kollektivavtalsförhandlingarna på de personer eller grupper som har de lägsta lönerna.