Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Upprop mot sämre villkor på Postnord

Regeringens höga vinstkrav på Posten går inte ihop med riksdagens mål att ge postservice i hela landet. Samtidigt genomför företaget Postnord effektiviseringar som ökar stressen och leder till sämre arbetsvillkor.

28 november 2014 11:22

Det anser Seko Posten som i dagarna lanserar ett upprop och en namninsamling bland medlemmar och anställda på Postnord.

-Personalen kommer i kläm mellan kraven från ägarna, lagstiftaren och företagsledningen. Det skapar stor press på de anställda, det leder till osäkra arbetsvillkor och underbemanning. Vi hoppas få politikerna och företaget att inse allvaret i dagens situation, säger Alf Mellström ordförande i Seko Posten.

Tanken är att förtroendevalda i Postnords olika verksamheter ska samla in namn personligen. Och, samtidigt, prata med anställda och medlemmar.

-All personal är välkomna att skriva under, även om de inte är medlemmar i Seko, säger Alf Mellström.

Seko vill att regeringen beslutar om en ny postlag som inte missgynnar det företag som utför samhällsuppdraget som riksdagen beslutat om. Och att regeringen som ägare ska kräva goda arbetsförhållanden och schysta villkor. Seko avvisar tankarna på en börsintroduktion av Postnord.

Postnords ledning uppmanas bemanna arbetsplatserna bättre, minska andelen tillfälligt anställda och besluta att heltid ska vara norm. Seko vill också ha schysta villkor för de chaufförer som arbetar för Postnords underentreprenörer.

Det är de minskade brevvolymerna som gjort att antalet anställda minskat kraftigt inom Postnord under senare år. Det har lett till effektiviseringar av verksamheten.

Postmarknaden är avreglerad, men än så länge har Postnord uppdraget (av Post- och telestyrelsen) att ge service i hela landet. En verksamhet som enligt företaget är ekonomiskt olönsam.

Seko Postens namninsamling avslutas den 18 januari 2015 och överlämnas därefter till regering, riksdag och företagsledning.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Bert Damerksson

    Hej
    Anställda vid posten får jobba ensamma från kl 1600 till
    2000 i brevbärningen. Ingen bryr sig om man kommer tillbaka från turen, ingen rast mellan 11.00 och 20.00. Man får inte äta under denna tiden, inte gå toan. Alla har gått kl 17.00 och låst dörrarna. Får ta med post och bil. Det finns ingen samvaro längre, ingen bryr sig om man kommer tillbaka eller inte. Vad är detta för samhälle? Det finns en brevbärare på 3000 hushåll. Det har varit 75 anställda på detta kontor, idag finns 11 stycken.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Primärkonflikt

En konflikt mellan de två parter som förhandlar om kollektivavtal. En lovlig primärkonflikt kan få stöd av sympatiåtgärder från andra fackföreningar eller arbetsgivarorganisationer. De kallas då sekundärkonflikt.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer