Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Tydliga avtalskrav lättare att försvara

LO:s medlemsförbund ska inte längre behöva sälja något i de redan befintliga kollektivavtalen för att få igenom löneökningar på en rimlig nivå. De senaste avtalsrörelserna har i flera fall lett till sämre avtal, med exempelvis lägre övertidsersättning.

8 november 2012 14:37

-Vi måste hjälpa varandra att få ett slut på det. Min uppfattning är att kollektivavtalet är ett generationslöfte, det är inte varje ny generations rätt att ta ut värden som tidigare generationer har stridit för att få, kanske i många år.

Det säger Torbjörn Johansson, LO:s avtalssekreterare, nyvald vid kongressen i maj i år och med bakgrund som avtalssekreterare på Byggnads.

Istället, menar han, måste LO-förbunden hjälpa varandra att upprätthålla avtalen genom att gå fram i enighet, med tydliga krav. Krav som är lätta att förklara och enkla att följa upp.

–Avtalsförhandlingar är en form av krig. Det är svårare för facken att försvara något som är komplicerat, än något som är enkelt, säger Torbjörn Johansson. 

Hur ska facken få igenom lönekrav utan att bjuda på något?

–På sedvanligt sätt. Genom att stå enade och i sista hand ta till de vapen vi har, säger Torbjörn Johansson.

Inför nästa års avtalsrörelse har LO-förbunden enats om en modell som går ut på att alla som tjänar upp till 25 000 kronor per månad ska få en löneökning med samma krontalsbelopp. Samma belopp ska gå till att höja avtalens lägsta löner.

De som tjänar 25 000 och mer ska istället få sin löneökning i procent. Om de som tjänar 25 000 kronor exempelvis får en löneökning på 2 procent, blir det 500 kronor i påslag för alla som tjänar 24 999 kronor och neråt. Det blir i genomsnitt en löneökning på 2,5 procent för de lägre betalda. Några sifferkrav är dock ännu inte beslutade.

LO har beslutat att sätta gränsen vid 25 000 kronor, som enligt LO motsvarar en genomsnittlig industriarbetarlön. Det finns flera sätt att räkna ut industriarbetarlönen, så för att slippa en diskussion om statistik beslutade LO att välja en lämplig summa. 

–För oss var det viktigt att hitta en så hög brytpunkt som möjligt, ju högre, desto bättre. Då blir löneökningen större för de lägst betalda, vilket är vad vi vill uppnå. Vi vill se minskade klyftor.

Drömmen är att även få tjänstemännens fackliga organisationer att ansluta sig till samma lönemodell. LO har talat med och bjudit in både Saco och TCO, men inte fått något slutligt svar.

–Det är ett långsiktigt mål för oss och vi letar efter möjliga samarbeten. Lyckas vi bygga en ohelig allians med tjänstemännen har inte arbetsgivarna något att sätta emot.   

Skälet till att LO i år valt ännu en ny modell för förbundens lönekrav är, enligt Torbjörn Johansson, erfarenheten från de senaste tre-fyra avtalsrörelserna. Målet har hela tiden varit att minskade löneskillnader mellan män och kvinnor och mellan låg- och högavlönade. Men dit har facket inte nått.

–Löneskillnaderna mellan män och kvinnor har ökat både bland arbetare och tjänstemän under den senaste avtalsrörelsen, säger Torbjörn Johansson. När det sker fungerar inte lönemodellen.

Dessutom, understryker han, måste LO hitta en modell som alla kan ställa sig bakom. Förra året valde industriförbunden att inte vara med i samordningen för att man inte ställde sig bakom beslutet om jämställdhetspott. Årets modell innehåller inga potter, men ska ändå få en utjämnande effekt, enligt Torbjörn Johansson.   

Ett problem, som han ser det, är att modellerna med låglöne- och jämställdhetspotter varit krångliga att förklara och svåra att följa upp. Ett exempel är kravet 125 kronor mer till avtalsområden med löner under 21 300 kronor, som det löd 2010,

–Det visade sig vara svårt att mäta hur fördelningen blev i praktiken.

Hur man ska se till att årets samordningskrav, om de går igenom, kommer alla till del är inte en fråga för LO, utan för förbunden säger Torbjörn Johansson. LO har beslutat om en modell för att samla in pengar till löneökningar, den säger inget om det slutliga fördelningen för varje individ.

–Varje förbund har sin egen lönepolitik att följa, säger Torbjörn Johansson. 

Förutom lönekrav har LO inför 2013 ett yrkande på en ny avtalsförsäkring som ska ge alla anställda ett individuellt föräldrapenningtillägg på tio procent på lönen under 180 dagar. Lika för kvinnor och män.

Det hoppas LO ska stimulera fler män att ta ut sin föräldraledighet, vilket i sin tur gynnar kvinnors löneutveckling. Arbetsgivare har då inget skäl att anta att en kvinna ska ta ut mer föräldraledighet och därför ge henne lägre lön än en man, det som forskare kallar statistisk diskriminering.  

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Bud

Ett förhandlingsförslag från arbetsgivarparten.