Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Tunnelbanebranden kunde ha undvikits

12 april 2006 03:30

Det var den 16 maj förra året som en tunnelbanevagn fattade eld vid Rinkeby tunnelbanestation i nordvästra Stockholm.
En del passagerare hade reagerat över att någonting small till vid föregående station men tåget startade och körde vidare genom tunneln till nästa station som var Rinkeby.
Inte heller där märkte föraren att något var fel men flera passagerare hade upptäckt branden och slog larm.
Elden spred sig snabbt till vagnens passagerarutrymme och hela tåget såväl som stationen måste utrymmas.
Vagnen som började brinna var av den äldre C14-modellen och enligt Arbetsmiljöverket orsakades branden av två olika fel.
Det första felet var att vagnens linjebrytare, som är till för att bryta strömmen när något krånglar, inte fungerade vilket ledde till ett överslag i apparatlådan där brytaren var placerad.
Det andra felet var att en strömbrytare stod i fel läge vilket gjorde att ström matades trots att det fanns en kortslutning i systemet.
Om vagnen varit utrustad med rökdetektor hade troligen branden upptäckts långt tidigare och därmed inte fått de allvarliga följder den nu fick.
SL hade redan år 2000 dragit igång prov med rökdetektorer i tunnelbanetågen. Anledningen var att sommaren 1997 hade en brand uppstått i ett tunnelbanetåg på grund av att elkablar överhettats.
De nya tågen C20, är från början utrustade med rökdetektorer men det var i vagnar av den äldre C14-modellen som på prov utrustades med liknande teknik.
I ett vagnpar, nummer 1366/1367, placerades detektorer under vagnarna och en fläkt sög in luft från underrede in i ett rör och sedan vidare till detektorn.
Jan Fredlund arbetade då vid SL:s dåvarande vagnavdelning var den som höll i försöket.
– Försöket pågick under ett år och efter en tids justeringar fungerade det bra.
– Det problem vi hade var kommunikationen mellan vagnarna eftersom de flesta ledningar är upptagna, berättar han.
Att bygga en ledning för digital kommunikation mellan vagnarna visade sig bli dyrt och det var skälet till att det inte blev något av försöket.
– Kostnaden hamnade på runt 300.000 kronor per vagn men en del ifrågasatte om det var rimligt, och det kom man fram till att det inte var, säger han.
Så det var ett beslut som SL- ledningen tog?
– Ja, men istället valde man att bygga rökdetektorer i tunnlarna.
Är det en billigare metod?
– Ja, om vi skulle utrusta alla äldre vagnar så rör det sig om 160 stycken. Bygger man stället i tunnlarna så rör det sig om ett 50-tal punkter där det behöver byggas, säger Jan Fredlund.
Systemet för rökdetektering på de båda vagnarna är nu nerrivet och skrotat.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Likalönskonventionen

En internationell ILO-konvention från år 1951, som kräver lika lön för arbete av lika värde för kvinnor och män. Konventionen ratificerades, antogs, av Sverige år 1962.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer