Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Tunnelbanebranden kunde ha undvikits

12 april 2006 03:30

Det var den 16 maj förra året som en tunnelbanevagn fattade eld vid Rinkeby tunnelbanestation i nordvästra Stockholm.
En del passagerare hade reagerat över att någonting small till vid föregående station men tåget startade och körde vidare genom tunneln till nästa station som var Rinkeby.
Inte heller där märkte föraren att något var fel men flera passagerare hade upptäckt branden och slog larm.
Elden spred sig snabbt till vagnens passagerarutrymme och hela tåget såväl som stationen måste utrymmas.
Vagnen som började brinna var av den äldre C14-modellen och enligt Arbetsmiljöverket orsakades branden av två olika fel.
Det första felet var att vagnens linjebrytare, som är till för att bryta strömmen när något krånglar, inte fungerade vilket ledde till ett överslag i apparatlådan där brytaren var placerad.
Det andra felet var att en strömbrytare stod i fel läge vilket gjorde att ström matades trots att det fanns en kortslutning i systemet.
Om vagnen varit utrustad med rökdetektor hade troligen branden upptäckts långt tidigare och därmed inte fått de allvarliga följder den nu fick.
SL hade redan år 2000 dragit igång prov med rökdetektorer i tunnelbanetågen. Anledningen var att sommaren 1997 hade en brand uppstått i ett tunnelbanetåg på grund av att elkablar överhettats.
De nya tågen C20, är från början utrustade med rökdetektorer men det var i vagnar av den äldre C14-modellen som på prov utrustades med liknande teknik.
I ett vagnpar, nummer 1366/1367, placerades detektorer under vagnarna och en fläkt sög in luft från underrede in i ett rör och sedan vidare till detektorn.
Jan Fredlund arbetade då vid SL:s dåvarande vagnavdelning var den som höll i försöket.
– Försöket pågick under ett år och efter en tids justeringar fungerade det bra.
– Det problem vi hade var kommunikationen mellan vagnarna eftersom de flesta ledningar är upptagna, berättar han.
Att bygga en ledning för digital kommunikation mellan vagnarna visade sig bli dyrt och det var skälet till att det inte blev något av försöket.
– Kostnaden hamnade på runt 300.000 kronor per vagn men en del ifrågasatte om det var rimligt, och det kom man fram till att det inte var, säger han.
Så det var ett beslut som SL- ledningen tog?
– Ja, men istället valde man att bygga rökdetektorer i tunnlarna.
Är det en billigare metod?
– Ja, om vi skulle utrusta alla äldre vagnar så rör det sig om 160 stycken. Bygger man stället i tunnlarna så rör det sig om ett 50-tal punkter där det behöver byggas, säger Jan Fredlund.
Systemet för rökdetektering på de båda vagnarna är nu nerrivet och skrotat.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Alltid redo till havs

Alltid redo till havs

Att hämta och lämna lotsar, bistå Sjöräddningen och att sprida de dödas aska. Det är huvuduppgifterna för båtmännen ombord på tjänstebåt 2013 i Malmö. Läs mer

Privat jobbförmedling
Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommenterar Arbetet och Sekotidningens avslöjande om att Arbetsförmedlingens externa jobbcoacher får vara hur dåliga som helst på 27 orter i landet – utan att slängas ut. Läs mer

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

En tre månader lång strejk har inte hindrat att passagerartrafiken öppnas för konkurrens. Men en ny lag ska stoppa privatisering av SNCF, det statliga franska järnvägsbolaget. Läs mer

Privat jobbförmedling
Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Arbetsförmedlingen slänger ut matchningsföretag som inte hittar jobb till arbetslösa deltagare. Men i 27 kommuner kan företagen ha hur dåliga resultat som helst – och ändå få vara kvar. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Drygt 40 städare på Solreneriet i Stockholm har under lång tid fått fel lön. Enligt Seko har städföretaget, som jobbat på uppdrag av MTR, varit skyldiga städarna en halv miljon. Efter förhandlingar har Seko nu lyckats få ut merparten av pengarna. Läs mer

”Vi sköter marken kring slottet”

”Vi sköter marken kring slottet”

Läs mer

Demokratins räddare

Demokratins räddare

Demokratin är hotad från två håll, menar Sverker Gustavsson som forskar om populismen och dess framväxt. Nu är han aktuell som medförfattare till boken ”Vad krävs för att rädda demokratin?”. Läs mer

Ta politikernas oro på allvar

Ta politikernas oro på allvar

Politiker som som har svårt att hantera sin oro innebär på sikt en fara för samhällsutvecklingen. Ett tips är att sluta lyssna på dem som skriker högst och istället satsa på en rättvis fördelning av välfärden. Läs mer

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

När de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna tar kampen mot anställningstrygghet, då måste vi visa att socialdemokraterna står för tryggare jobb och justa villkor. Det skriver tre riksdagskandidater och Seko-medlemmar i en debattartikel. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Det är trångt, mycket ensamarbete, trakasserier, hot och våld inom Kriminalvården. Det visar en medlemsundersökning som Seko gjort bland medlemmar på anstalter, häkten och i transportverksamheten. Läs mer

Privat jobbförmedling
Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Bemanningsbolag jobbcoachar arbetslösa på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Samtidigt anställer de själva sina deltagare och får bonus för varje fixat jobb. I en gemensam granskning har Sekotidningen och Arbetet tittat på hur det går till. Läs mer

Parterna lägger förslag om strejkrätten

Parterna lägger förslag om strejkrätten

De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco har gjort upp med de privata arbetsgivarna i Svenskt näringsliv om förändringar av strejkrätten. Förslaget innebär att stridsåtgärder ska endast få vidtas för att uppnå kollektivavtal med fredsplikt. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Seko Green Cargo har sagt upp arbetstidsavtalet som infördes 2017. Anledningen är att schemana för lokförarna blev sämre trots löften om motsatsen. Läs mer

Primärkonflikt

En konflikt mellan de två parter som förhandlar om kollektivavtal. En lovlig primärkonflikt kan få stöd av sympatiåtgärder från andra fackföreningar eller arbetsgivarorganisationer. De kallas då sekundärkonflikt.