Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Tunnelbanebranden kunde ha undvikits

12 april 2006 03:30

Det var den 16 maj förra året som en tunnelbanevagn fattade eld vid Rinkeby tunnelbanestation i nordvästra Stockholm.
En del passagerare hade reagerat över att någonting small till vid föregående station men tåget startade och körde vidare genom tunneln till nästa station som var Rinkeby.
Inte heller där märkte föraren att något var fel men flera passagerare hade upptäckt branden och slog larm.
Elden spred sig snabbt till vagnens passagerarutrymme och hela tåget såväl som stationen måste utrymmas.
Vagnen som började brinna var av den äldre C14-modellen och enligt Arbetsmiljöverket orsakades branden av två olika fel.
Det första felet var att vagnens linjebrytare, som är till för att bryta strömmen när något krånglar, inte fungerade vilket ledde till ett överslag i apparatlådan där brytaren var placerad.
Det andra felet var att en strömbrytare stod i fel läge vilket gjorde att ström matades trots att det fanns en kortslutning i systemet.
Om vagnen varit utrustad med rökdetektor hade troligen branden upptäckts långt tidigare och därmed inte fått de allvarliga följder den nu fick.
SL hade redan år 2000 dragit igång prov med rökdetektorer i tunnelbanetågen. Anledningen var att sommaren 1997 hade en brand uppstått i ett tunnelbanetåg på grund av att elkablar överhettats.
De nya tågen C20, är från början utrustade med rökdetektorer men det var i vagnar av den äldre C14-modellen som på prov utrustades med liknande teknik.
I ett vagnpar, nummer 1366/1367, placerades detektorer under vagnarna och en fläkt sög in luft från underrede in i ett rör och sedan vidare till detektorn.
Jan Fredlund arbetade då vid SL:s dåvarande vagnavdelning var den som höll i försöket.
– Försöket pågick under ett år och efter en tids justeringar fungerade det bra.
– Det problem vi hade var kommunikationen mellan vagnarna eftersom de flesta ledningar är upptagna, berättar han.
Att bygga en ledning för digital kommunikation mellan vagnarna visade sig bli dyrt och det var skälet till att det inte blev något av försöket.
– Kostnaden hamnade på runt 300.000 kronor per vagn men en del ifrågasatte om det var rimligt, och det kom man fram till att det inte var, säger han.
Så det var ett beslut som SL- ledningen tog?
– Ja, men istället valde man att bygga rökdetektorer i tunnlarna.
Är det en billigare metod?
– Ja, om vi skulle utrusta alla äldre vagnar så rör det sig om 160 stycken. Bygger man stället i tunnlarna så rör det sig om ett 50-tal punkter där det behöver byggas, säger Jan Fredlund.
Systemet för rökdetektering på de båda vagnarna är nu nerrivet och skrotat.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.