Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Tunnelbanan 20

2 september 2011 09:41

Syftet med träffen var dubbelt. Dels sjösattas alltså arbetet med den kommande kampanjen, dels ville man återuppväcka det tidigare aktiva branschrådet där klubbarna fick träffa representanter för SL.
   – Syftet var att få till någon slags MBL-liknande förhållande gentemot SL, något som påminde om ett avtalsförhållande i stället för att SL bara slår ifrån sig och säger att det inte är arbetsgivare, förklarade avdelningens tidigare ordförande Ulf Brandt tanken bakom branschrådet.
   År 2008 upphörde branschrådet men nu har socialdemokraterna i landstinget motionerar om ett återinförande. Något som de förtroendevalda inom tunnelbanan hoppas på.
   – SL är nonchalanta och lyssnar inte på arbetstagarna. Därför är det ett bra initiativ med ett forum där vi kan lyfta våra frågor, säger Kebba Trawally som är vice ordförande för biljettkontrollanterna.
   Under mötets gång var det många som vittnade om problem inom deras områden. Den gemensamma nämnaren var nästan alltid upphandlingsförfarandet, entreprenörer som bara vill tjäna pengar, SL som gör dåliga upphandlingar och inte följer upp ordentligt och inte heller tar ansvar för verksamheten.
   Och där kommer kampanjen Tunnelbanan 2.0 in. Bland annat har avdelningen gett Arbetarrörelsens tankesmedja uppdraget att utreda hur tunnelbanan fungerar i dag och hur den bör fungera i framtiden. En utredning som i mycket ska utgå från intervjuer och arbetsplatsbesök i de olika verksamheterna knutna till tunnelbanan.
   Rapporten ska bland annat titta på en eventuell utbyggnad av tunnelbanan med stort fokus på de anställdas villkor när det gäller villkor, arbetsmiljö och anställningsformer. Man ska också utvärdera avregleringen och upphandlingssystemet och analysera alternativa driftsformer för tunnelbanan.
   Den 15 december ska utredningen vara klar.
– Vi har valt det datumet för att ha alla fakta på bordet när vinterkaoset drabbar spårtrafiken på nytt. säger Johnny Naderus på stockholmsavdelningen som ska projektleda kampanjen.
   Under 2012 lovar han att alla kommer märka av kampanjen, anställda, resenärer, inom forskarvärlden och i media. Men han vet ännu inte vad som kommer att hända.
   – Det finns ingen kampanjplan, det ska inte vara avdelnings kampanj utan medlemmarnas. Det är på sådana här möten som det ska växa fram.
   Med på mötet var också oppositionens trafiklandstingsråd Erika Ullberg (s). Hon kommer inte stoppa upphandlingarna och återföra all kollektivtrafik till SL om det skulle bli maktskifte 2014. Även om det var ett ofta framfört krav bland deltagarna på mötet.
   – Det viktigaste är kvalitet och innehåll, inte vem som utför trafiken. Vi måste anpassa oss till det rådande systemet men vi har varit för dåliga på att ställa krav i upphandlingarna. Det måste till en helhetssyn, säger hon.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Prolongering

En förlängning av kollektivavtal. Kan ske antingen genom en automatisk förlängning om avtalet inte sägs upp i tid eller som en överenskommelse om att förlänga ett avtal fram tills dess att man kommit överens om ett nytt avtal.