Kjell Johansson på företaget Energifokus hade fullt upp med att få ut elen till strömlösa hushåll utanför Trollhättan.
– När vi gick hem igår vid halv tvåtiden på natten var det 140 abonnenter kvar. Men efter att ha jobbat hela dagen idag återstår bara tre.
Svårast var att ta sig fram bland alla nedfallna träd.
– Vi tvingas röja oss fram med motorsåg. Men efter stormen ”Gudrun” var det ännu värre.
På de stora energiföretagen pågick ett intensivt arbete för att få ut elen till de som mest uppemot tre hundra tusen hushåll som blivit utan ström.
Vattenfall tvingades ta till så kallad nödfallsövertid, som gör att de anställda kan jobba extra övertid utan att söka dispens.
– Det är första gången på trettio år som jag varit med om något liknande, säger Ronny Ekwall på Sekos koncernfack.
På Vägverket och Banverket kallades mängder med personal och underentreprenörer in för att få vägar och spår framkomliga.
– Vi har genomfört en massiv mobilisering av folk som röjer träd, reparerar ledningar och lagar signalsystem. Läget är kaotiskt, säger Anders Elmér på Seko Banverket
Arbetsmiljöverket gick på måndagen ut och varnade för att röjningsarbetet skulle kunna leda till olyckor, precis som efter Gudrun”. En oro som Anders Elmér delade.
– Många hade nått övertidstaket redan före stormen. Det är bara att hålla tummarna för att inget tråkigt ska behöva inträffa nu.
Även SJ tvingades ta in extrapersonal på biljettkontoren för att klara av anstormningen av strandsatta resenärer. Arbetsmiljön var tuff, berättar Leif Redius på Seko SJ.
– Många resenärer är arga. Vi tvingas ta emot utskällningar, påhopp och glåpord, säger han.
En 40-årig elmontör skadades svårt på söndagskvällen. Mannen höll på att reparera strömförsörjningen i Nödinge utanför Göteborg när han av okänd anledning fick högspänning i sig. Skadorna var svåra, men inte livshotande.”