Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Jan Söderström tar bort is vid Älvkarleby kraftverk. Foto: Britt Mattsson
Reportage

Tryggare jobb på kraftverket

De kommer körande runt hörnet på den röda garagelängan, öppnar en av portarna, backar in släpkärran och kopplar loss den från bilen.

8 april 2013 10:36

Garageporten får stå uppställd, trots kylan. Solen når in med sina varma strålar.

Jonny Olsson och Jan Söderström öppnar luckorna på släpet, kollar läget och konstaterar att det ser bra ut.

– Det här är vår tidsmaskin, säger Jonny, med glimten i ögat. Han drar upp mössan över öronen, som för att höra bättre.

Jan skrattar.

Det gula släpet är i själva verket en ångmaskin som personalen på vattenkraftstationen i Älvkarleby använder för att ta bort is. Just i dag är uppdraget att avisa luckorna på baksidan av det gamla vattenkraftverket. Isen ska bort inför ett större underhållsarbete  kommande vecka.

– Tyvärr tog ångan slut lite tidigare än förväntat, säger Jonny Olsson, när han fyller på nytt vatten. Ångmaskinen tar en kubikmeter utan problem.

Den heta ångan skär genom isen som en varm kniv i smör, men det är ändå ett tidsödande arbete. Kylan bakom kraftverket, dit solen aldrig når, är en hård motståndare.

Den heta ångan värmer också upp hand- taget på slangen. För att skydda händerna på den som håller i slangen har någon virat flera varv isoleringstejp. Egentligen inte tillräckligt, men det duger.

– Det blir betydligt värre om slangen går av, säger Jonny Olsson och visar med en gest hur snabbt det kan gå.

Det är sammanlagt sju anställda som sköter underhållet av de sex aggregaten på Vattenfalls kraftstation i Älvkarleby söder om Gävle. De arbetar i huvudsak dagtid, men har även regelbundet veckolång beredskap, då de kan kallas ut dygnet runt. Beredska- pen ger en del lediga dagar.

 

Sedan årsskiftet är underhållspersonalen åter anställd av Vattenfalls vattenkraftsbolag efter att i flera år hyrts in från koncernens servicebolag.

Förändringen är resultatet av krav från Seko, och både Jan Söderström och Jonny Olsson säger att de fått en tryggare tillvaro.

De ser ingen risk för sina jobb, trots de nedskärningar på 400 som planeras i koncernen.

– Vi oroar oss inte, tvärtom har vårt bolag fått dispens för att göra nyanställningar, säger Jan Söderström, som arbetat i Älvkarleby sedan 1981.

– Vi behövs, säger han.

A_37A8896Fem av aggregaten i Älvkarleby är omkring 100 år gamla, renoverade under åren, men till stora delar still going strong. Byggnaden uppfördes mellan 1911 och 1915 står det prydligt textat på en beskrivning inne i turbinhallen.

Turbinerna fungerar, men det är sämre ställt med den betong som håller ihop bygget. Den smulas sönder av vattnet och bolaget har lagt ner mycket tid och pengar på att injicera ny betong. Ändå är det stora hål här och var, där man inte kommer åt. Kraftverkets gamla del kanske står i 10–15 år till, tror personalen. Sen måste det byggas nytt.

De sju underhållskillarna har mer på sitt ansvar än de sex aggregaten i Älvkarleby. Företaget har ytterligare två kraftverk längre upp längs Dalälven, När och Söderfors, som ska skötas om på samma sätt.

Och Vattenfall har avtal med Telia att sköta kraftförsörjningen i telestationer norr om Dalälven. Så det blir en del resor.

Mellan Vattenfalls kraftverk i Dalälvens mynning ligger två kraftverk som ägs av Fortum. Fortums närmaste kraftverk styr vattenflödet  genom Älvkarleby. När Fortum ökar flödet måste Vattenfall hänga på.

Vattnet stiger snabbt i magasinen. Tas det inte om hand måste dammluckorna öppnas.

– Öppnar vi går vatten och pengar till spillo, säger Jonny.

En skillnad mellan det gamla kraftverket i Älvkarleby och det nya från 1991 är arbetsmiljön. När vi försöker ta oss in och ner på framsidan av det gamla huset möts vi av ett kompakt mörker. Ficklampan gör varken till eller ifrån. Lysröret i taket fungerar inte.

Mitt emot, i det nya huset, är det däremot ljust och gott om plats, nästan som i en utställningshall. Längre ner i den tjugo år gamla byggnaden följer ljuset med och det är lätt att orientera sig.

Jobbet i Älvkarleby är roligt, tycker de. Alla trivs med de varierade arbetsuppgifterna. Vattenfall är i grunden en bra arbetsgivare. Sen finns det stunder då jobbet är ensamt.

– Vi är så utspridda mellan olika stationer. Och vi är inte så många i en miljö som i värsta fall kan bli farlig, säger Fredrik Malmborg, en av Jonnys och Jan kolleger när han svischar förbi.

– Vi gör hela tiden riskbedömningar, men ibland är det bråttom.

Jonny Olsson understryker att ingen ska åka ensam på ett farligt arbete. Den lokala ledningen bryr sig om säkerheten, det finns en tuff säkerhetspolicy och säkerhetsfrågor diskuteras hela tiden. Ändå finns det tillfällen då Jonny önskar att de ansvariga kunde prioritera om och lägga underhållsarbete vid andra tidpunkter.

Ett typiskt exempel är det jobb som Jonny och Jan förbereder med ångmaskinen. Veckan efter Sekotidningens besök ska sättare läggas ner på botten vid utloppet från en av turbinerna vid det gamla kraftverket. För att utföra jobbet måste luckorna på var- dera sidan av in- och utloppet fällas ner och vattnet föras bort.

När det är torrt ska personalen klättra 15 meter ner till botten av sugröret, som vattnets transportväg genom turbinen kallas.

– Jag har påtalat för ansvariga att årstiden är fel vald. Det är för kallt, isigt och halt. September oktober vore den perfekta tidpunkten, men då har planerarna lagt in andra jobb.

Överhuvudtaget styr den centrala planeringen alldeles för mycket, anser Jonny Olsson och Jan Söderström. Vattenfalls organisation är byråkratisk och det riskerar att gå ut över säkerhet och effektivitet i jobbet.

– Än har inget allvarligt hänt, men vi har haft tillbud. Ska det behövas en allvarlig olycka för att omprioriteringar ska ske?

– Tyvärr tog ångan slut lite tidigare än förväntat, säger Jonny Olsson, när han fyller på nytt vatten. Ångmaskinen tar en kubikmeter utan problem.

Den heta ångan skär genom isen som en varm kniv i smör, men det är ändå ett tids- ödande arbete. Kylan bakom kraftverket, dit solen aldrig når, är en hård motståndare.

Den heta ångan värmer också upp hand- taget på slangen. För att skydda händerna på den som håller i slangen har någon virat flera varv isoleringstejp. Egentligen inte till- räckligt, men det duger.

– Det blir betydligt värre om slangen går av, säger Jonny Olsson och visar med en gest hur snabbt det kan gå.

Det är sammanlagt sju anställda som skö- ter underhållet av de sex aggregaten på Vat- tenfalls kraftstation i Älvkarleby söder om Gävle. De arbetar i huvudsak dagtid, men har även regelbundet veckolång beredskap, då de kan kallas ut dygnet runt. Beredska- pen ger en del lediga dagar.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Huvudavtal

Ett avtal mellan två eller flera huvudorganisationer på arbetsmarknaden, som innehåller enhetliga och varaktiga regler för parternas agerande framför allt i fråga om förhandlingar och stridsåtgärder. Sveriges äldsta huvudavtal är det som träffades i Saltsjöbaden 1938 mellan Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF) och Landsorganisationen (LO);