Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Redaktionsblogg

Trodde ni att vinstdebatten är något nytt?

28 september 2016 15:33

Om det var någon som trodde att diskussionen om privat eller offentligt, vinster i välfärden och andra politiska tvister om ägande av det vi använder gemensamt är något nytt så tror ni, förstås, fel.

Redan 1902 var det en het fråga i Stockholms kommunfullmäktige om kommunen eller privata företag skulle äga stadens spårvägar.

Det hade det funnits spårväg sedan slutet av 1800-talet. I privat ägo. Nu stod striden om framtiden. Skulle den nya elektrifierade spårvägen kommunaliseras eller inte?

Det är historikern Mats Hallenberg som grävt i dokument och samlat röster från den tidens fullmäktige och han har slagits av likheterna med dagens diskussioner.

Argument om att privata företag är mer effektiva och billigare fördes fram redan för 100 år sedan. Av bankmannen Knut Wallenberg, bland annat.

Den sida som propagerade för kommunalisering hade också argument som liknar dagens, de ansåg bland annat att kommunen skulle äga spårvagnarna för att garantera alla lika tillgång till transporter. Staden växte, människor flyttade till nya bostäder långt utanför tullarna och alla  måste ta sig till sina arbeten med spårvagn.

Dåtidens kommunfullmäktige var folkvalt men enbart av män och genom graderad rösträtt, den som tjänade mest hade flest röster.

Ändå, kom politikerna till sist fram till att spårvagnarna nog skulle tas över av staden, men först efter att det kontrakt som redan fanns mellan kommunen och företagen löpt ut, 1916.

-Det fanns en koncession som kanske skulle bli dyr att avbryta i förväg, sa Mats Hallenberg, när han föreläste om saken på Stockholms stadsarkiv.

Kanske också det låter bekant. Jo, men visst. Även i dag sitter kommuner, landsting och stat fast i kontrakt som är dyra att bryta.

Fram till 1916 ökade staden sina krav på spårvagnsföretagen. Bland annat infördes en lägre taxa för arbetare vid vissa tider på dagen, de som bodde långt bort från stan fick åka billigare.

På 1920-talet var Stockholms spårvägar helt kommunaliserade.

-Stockholm gjorde som nästan alla andra städer i Europa. Göteborg var tidiga och en viktig förebild, sa Mats Hallengren. Stockholm var en del av en allmän trend.

I dag äger kommuner och landsting infrastrukturen och lägger ut driften på entreprenad. Om det är bra eller dåligt är en politisk fråga, säger Mats Hallenberg.

-Det jag vill lyfta fram är att förändring är möjlig. Det kan vi se historiskt.

Vem vet hur nästa politiska steg ser ut. Återinföra kommunal eller landstingskommunal drift av spårtrafiken, någon?

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fota ditt jobb

Fota ditt jobb

Visa upp din arbetsplats, delta i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Enda kravet är att bilden på något sätt ska ha anknytning till jobbet och gärna till dina arbetskamrater. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Varnar för smutsigare pendeltåg

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Bruttolön

Lön före skatt.