Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Redaktionsblogg

Trodde ni att vinstdebatten är något nytt?

28 september 2016 15:33

Om det var någon som trodde att diskussionen om privat eller offentligt, vinster i välfärden och andra politiska tvister om ägande av det vi använder gemensamt är något nytt så tror ni, förstås, fel.

Redan 1902 var det en het fråga i Stockholms kommunfullmäktige om kommunen eller privata företag skulle äga stadens spårvägar.

Det hade det funnits spårväg sedan slutet av 1800-talet. I privat ägo. Nu stod striden om framtiden. Skulle den nya elektrifierade spårvägen kommunaliseras eller inte?

Det är historikern Mats Hallenberg som grävt i dokument och samlat röster från den tidens fullmäktige och han har slagits av likheterna med dagens diskussioner.

Argument om att privata företag är mer effektiva och billigare fördes fram redan för 100 år sedan. Av bankmannen Knut Wallenberg, bland annat.

Den sida som propagerade för kommunalisering hade också argument som liknar dagens, de ansåg bland annat att kommunen skulle äga spårvagnarna för att garantera alla lika tillgång till transporter. Staden växte, människor flyttade till nya bostäder långt utanför tullarna och alla  måste ta sig till sina arbeten med spårvagn.

Dåtidens kommunfullmäktige var folkvalt men enbart av män och genom graderad rösträtt, den som tjänade mest hade flest röster.

Ändå, kom politikerna till sist fram till att spårvagnarna nog skulle tas över av staden, men först efter att det kontrakt som redan fanns mellan kommunen och företagen löpt ut, 1916.

-Det fanns en koncession som kanske skulle bli dyr att avbryta i förväg, sa Mats Hallenberg, när han föreläste om saken på Stockholms stadsarkiv.

Kanske också det låter bekant. Jo, men visst. Även i dag sitter kommuner, landsting och stat fast i kontrakt som är dyra att bryta.

Fram till 1916 ökade staden sina krav på spårvagnsföretagen. Bland annat infördes en lägre taxa för arbetare vid vissa tider på dagen, de som bodde långt bort från stan fick åka billigare.

På 1920-talet var Stockholms spårvägar helt kommunaliserade.

-Stockholm gjorde som nästan alla andra städer i Europa. Göteborg var tidiga och en viktig förebild, sa Mats Hallengren. Stockholm var en del av en allmän trend.

I dag äger kommuner och landsting infrastrukturen och lägger ut driften på entreprenad. Om det är bra eller dåligt är en politisk fråga, säger Mats Hallenberg.

-Det jag vill lyfta fram är att förändring är möjlig. Det kan vi se historiskt.

Vem vet hur nästa politiska steg ser ut. Återinföra kommunal eller landstingskommunal drift av spårtrafiken, någon?

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Neutralitet

En arbetstagare är inte skyldig att utföra arbete som är uttaget i strejk eller blockad på ett annat avtalsområde. Den som inte deltar i konflikten ska kunna göra sitt vanliga arbete.