Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Redaktionsblogg

Trodde ni att vinstdebatten är något nytt?

28 september 2016 15:33

Om det var någon som trodde att diskussionen om privat eller offentligt, vinster i välfärden och andra politiska tvister om ägande av det vi använder gemensamt är något nytt så tror ni, förstås, fel.

Redan 1902 var det en het fråga i Stockholms kommunfullmäktige om kommunen eller privata företag skulle äga stadens spårvägar.

Det hade det funnits spårväg sedan slutet av 1800-talet. I privat ägo. Nu stod striden om framtiden. Skulle den nya elektrifierade spårvägen kommunaliseras eller inte?

Det är historikern Mats Hallenberg som grävt i dokument och samlat röster från den tidens fullmäktige och han har slagits av likheterna med dagens diskussioner.

Argument om att privata företag är mer effektiva och billigare fördes fram redan för 100 år sedan. Av bankmannen Knut Wallenberg, bland annat.

Den sida som propagerade för kommunalisering hade också argument som liknar dagens, de ansåg bland annat att kommunen skulle äga spårvagnarna för att garantera alla lika tillgång till transporter. Staden växte, människor flyttade till nya bostäder långt utanför tullarna och alla  måste ta sig till sina arbeten med spårvagn.

Dåtidens kommunfullmäktige var folkvalt men enbart av män och genom graderad rösträtt, den som tjänade mest hade flest röster.

Ändå, kom politikerna till sist fram till att spårvagnarna nog skulle tas över av staden, men först efter att det kontrakt som redan fanns mellan kommunen och företagen löpt ut, 1916.

-Det fanns en koncession som kanske skulle bli dyr att avbryta i förväg, sa Mats Hallenberg, när han föreläste om saken på Stockholms stadsarkiv.

Kanske också det låter bekant. Jo, men visst. Även i dag sitter kommuner, landsting och stat fast i kontrakt som är dyra att bryta.

Fram till 1916 ökade staden sina krav på spårvagnsföretagen. Bland annat infördes en lägre taxa för arbetare vid vissa tider på dagen, de som bodde långt bort från stan fick åka billigare.

På 1920-talet var Stockholms spårvägar helt kommunaliserade.

-Stockholm gjorde som nästan alla andra städer i Europa. Göteborg var tidiga och en viktig förebild, sa Mats Hallengren. Stockholm var en del av en allmän trend.

I dag äger kommuner och landsting infrastrukturen och lägger ut driften på entreprenad. Om det är bra eller dåligt är en politisk fråga, säger Mats Hallenberg.

-Det jag vill lyfta fram är att förändring är möjlig. Det kan vi se historiskt.

Vem vet hur nästa politiska steg ser ut. Återinföra kommunal eller landstingskommunal drift av spårtrafiken, någon?

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Generell löneökning

En löneökning som utgår till alla som omfattas av ett kollektivavtal

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer