Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Transportstyrelsen kritiseras efter olycka

Haverikommissionen riktar skrap kritik mot Transportstyrelsens brister vid utredningen av en arbetsplatsolycka ombord på ett fartyg. Det tog 15 dagar innan Transportstyrelsen kontaktade rederiet.

2 mars 2017 10:33

 

I november 2015 skadades en matros allvarligt ombord på passagerarfärjan Finnpartner. Efter att fartyget förtöjt i Malmö skulle hamnens ramp läggas ner så att fartyget kunde påbörja sin lossning av lastbilar på övre bildäck. Rampens yttre del föll emellertid oplanerat och hastigt från ca 1,5 meters höjd och krossade besättningsmannens båda anklar.

Det är Transportstyrelsen som ansvarar för tillsynen när det gäller arbetsmiljön ombord på fartyg och är den myndighet som ska utreda arbetsplatsolyckor ombord. Men enligt Haverikommissionen finns stora brister i det arbetet.

I det aktuella fallet tog det 15 dagar innan Transportstyrelsen kontaktaktade rederiet angående olyckan, och då endast per telefon. Detta trots att Transportstyrelsen omedelbart fått information om olyckan.

I Transportstyrelsens rutinbeskrivningar anges att man vid personolyckor ombord på̊ fartyg ska intervjua besättningen och dokumentera hur olyckan har gått till. Enligt haverikommissionen skedde inte detta.

Haverikommissionen konstaterar i sin rapport att även tidigare utredningar av arbetsplatsolyckor ombord visar brister. Något som, enligt haverikommissionen, tyder på att: ”myndigheten har en lägre ambitionsnivå̊ eller förmåga när det gäller arbetsmiljötillsynen i samband med allvarliga olyckor jämfört med Arbetsmiljöverket”.

Pelle Andersson, arbetsmiljöansvarig på Seko sjöfolk, håller med om kritiken.

– Det här är ju inte första gången de är sent ute. Vi hade en dödsolycka tidigare ombord på ett fartyg och då tog det flera dagar för Transportstyrelsen att komma dit och så får det inte vara.

Han tycker att Transportstyrelsen generellt har för lite fokus på arbetsmiljön.

– Det är ju en skarp skrivning från Haverikommissionen, det verkar som de börjar tröttna lite på bristerna hos Transportstyrelsen. Nu måste de styra upp rutinerna för hur de ska hantera sådana här olyckor, säger Pelle Andersson.

Han ser trots allt en positiv utveckling, där han tycker att Transportstyrelsen visat mer intresse och börjat lyssna mer.

– Vi har bättre kontakt nu, tycker jag. Och så har vi några gemensamma arbetsgrupper, så lite händer ju. Men det är mycket viktigt att det inte händer igen att de missar så här vid arbetsplatsolyckor.

På Transportstyrelsen har man tagit till sig av kritiken, även om man anser att den inte är helt rättvisande.

– Att det skulle vara ett mönster håller jag inte riktigt med om. I det här fallet fastnade informationen hos oss eftersom rederiet inte ringde in den riktiga vägen och då fick inte den ansvariga reda på vad som hänt, säger Rolf Lindström, sektionschef på Transportstyrelsen.

Borde ni inte ha rutiner som gör att information inte fastnar?

– Jo, vi har tagit till oss av kritiken och ser nu över såväl våra interna rutiner som informationen ut till rederierna. Men vi är ingen blåljusmyndighet. Både rederiet och räddningstjänsten gjorde allt precis rätt efter olyckan och då vet jag inte riktigt vad vi skulle göra där, i stundens hetta.

Ni är tillsynsmyndighet för arbetsmiljön ombord och i era instruktioner står det att ni ska ni ju utreda olyckor på plats.

– Ja, absolut, vi ska samla in information på plats. Och nu ser vi över vad vi ska göra och hur.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Prestationslön

Lön som är beroende av arbetsresultat, till exempel ackord.