Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Transportstyrelsen kritiseras efter olycka

Haverikommissionen riktar skrap kritik mot Transportstyrelsens brister vid utredningen av en arbetsplatsolycka ombord på ett fartyg. Det tog 15 dagar innan Transportstyrelsen kontaktade rederiet.

2 mars 2017 10:33

 

I november 2015 skadades en matros allvarligt ombord på passagerarfärjan Finnpartner. Efter att fartyget förtöjt i Malmö skulle hamnens ramp läggas ner så att fartyget kunde påbörja sin lossning av lastbilar på övre bildäck. Rampens yttre del föll emellertid oplanerat och hastigt från ca 1,5 meters höjd och krossade besättningsmannens båda anklar.

Det är Transportstyrelsen som ansvarar för tillsynen när det gäller arbetsmiljön ombord på fartyg och är den myndighet som ska utreda arbetsplatsolyckor ombord. Men enligt Haverikommissionen finns stora brister i det arbetet.

I det aktuella fallet tog det 15 dagar innan Transportstyrelsen kontaktaktade rederiet angående olyckan, och då endast per telefon. Detta trots att Transportstyrelsen omedelbart fått information om olyckan.

I Transportstyrelsens rutinbeskrivningar anges att man vid personolyckor ombord på̊ fartyg ska intervjua besättningen och dokumentera hur olyckan har gått till. Enligt haverikommissionen skedde inte detta.

Haverikommissionen konstaterar i sin rapport att även tidigare utredningar av arbetsplatsolyckor ombord visar brister. Något som, enligt haverikommissionen, tyder på att: ”myndigheten har en lägre ambitionsnivå̊ eller förmåga när det gäller arbetsmiljötillsynen i samband med allvarliga olyckor jämfört med Arbetsmiljöverket”.

Pelle Andersson, arbetsmiljöansvarig på Seko sjöfolk, håller med om kritiken.

– Det här är ju inte första gången de är sent ute. Vi hade en dödsolycka tidigare ombord på ett fartyg och då tog det flera dagar för Transportstyrelsen att komma dit och så får det inte vara.

Han tycker att Transportstyrelsen generellt har för lite fokus på arbetsmiljön.

– Det är ju en skarp skrivning från Haverikommissionen, det verkar som de börjar tröttna lite på bristerna hos Transportstyrelsen. Nu måste de styra upp rutinerna för hur de ska hantera sådana här olyckor, säger Pelle Andersson.

Han ser trots allt en positiv utveckling, där han tycker att Transportstyrelsen visat mer intresse och börjat lyssna mer.

– Vi har bättre kontakt nu, tycker jag. Och så har vi några gemensamma arbetsgrupper, så lite händer ju. Men det är mycket viktigt att det inte händer igen att de missar så här vid arbetsplatsolyckor.

På Transportstyrelsen har man tagit till sig av kritiken, även om man anser att den inte är helt rättvisande.

– Att det skulle vara ett mönster håller jag inte riktigt med om. I det här fallet fastnade informationen hos oss eftersom rederiet inte ringde in den riktiga vägen och då fick inte den ansvariga reda på vad som hänt, säger Rolf Lindström, sektionschef på Transportstyrelsen.

Borde ni inte ha rutiner som gör att information inte fastnar?

– Jo, vi har tagit till oss av kritiken och ser nu över såväl våra interna rutiner som informationen ut till rederierna. Men vi är ingen blåljusmyndighet. Både rederiet och räddningstjänsten gjorde allt precis rätt efter olyckan och då vet jag inte riktigt vad vi skulle göra där, i stundens hetta.

Ni är tillsynsmyndighet för arbetsmiljön ombord och i era instruktioner står det att ni ska ni ju utreda olyckor på plats.

– Ja, absolut, vi ska samla in information på plats. Och nu ser vi över vad vi ska göra och hur.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Statligt järnvägsunderhåll

Statligt järnvägsunderhåll

Trafikverket kommer att ta över den del av basunderhållet på järnväg som statligt ägda Infranord har. Det utlovar infrastrukturminister Tomas Eneroth idag, onsdag. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Lönesättning

Att fastställa lönenivåerna för en grupp eller i ett företag.