Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Transportstyrelsen kritiseras efter olycka

Haverikommissionen riktar skrap kritik mot Transportstyrelsens brister vid utredningen av en arbetsplatsolycka ombord på ett fartyg. Det tog 15 dagar innan Transportstyrelsen kontaktade rederiet.

2 mars 2017 10:33

 

I november 2015 skadades en matros allvarligt ombord på passagerarfärjan Finnpartner. Efter att fartyget förtöjt i Malmö skulle hamnens ramp läggas ner så att fartyget kunde påbörja sin lossning av lastbilar på övre bildäck. Rampens yttre del föll emellertid oplanerat och hastigt från ca 1,5 meters höjd och krossade besättningsmannens båda anklar.

Det är Transportstyrelsen som ansvarar för tillsynen när det gäller arbetsmiljön ombord på fartyg och är den myndighet som ska utreda arbetsplatsolyckor ombord. Men enligt Haverikommissionen finns stora brister i det arbetet.

I det aktuella fallet tog det 15 dagar innan Transportstyrelsen kontaktaktade rederiet angående olyckan, och då endast per telefon. Detta trots att Transportstyrelsen omedelbart fått information om olyckan.

I Transportstyrelsens rutinbeskrivningar anges att man vid personolyckor ombord på̊ fartyg ska intervjua besättningen och dokumentera hur olyckan har gått till. Enligt haverikommissionen skedde inte detta.

Haverikommissionen konstaterar i sin rapport att även tidigare utredningar av arbetsplatsolyckor ombord visar brister. Något som, enligt haverikommissionen, tyder på att: ”myndigheten har en lägre ambitionsnivå̊ eller förmåga när det gäller arbetsmiljötillsynen i samband med allvarliga olyckor jämfört med Arbetsmiljöverket”.

Pelle Andersson, arbetsmiljöansvarig på Seko sjöfolk, håller med om kritiken.

– Det här är ju inte första gången de är sent ute. Vi hade en dödsolycka tidigare ombord på ett fartyg och då tog det flera dagar för Transportstyrelsen att komma dit och så får det inte vara.

Han tycker att Transportstyrelsen generellt har för lite fokus på arbetsmiljön.

– Det är ju en skarp skrivning från Haverikommissionen, det verkar som de börjar tröttna lite på bristerna hos Transportstyrelsen. Nu måste de styra upp rutinerna för hur de ska hantera sådana här olyckor, säger Pelle Andersson.

Han ser trots allt en positiv utveckling, där han tycker att Transportstyrelsen visat mer intresse och börjat lyssna mer.

– Vi har bättre kontakt nu, tycker jag. Och så har vi några gemensamma arbetsgrupper, så lite händer ju. Men det är mycket viktigt att det inte händer igen att de missar så här vid arbetsplatsolyckor.

På Transportstyrelsen har man tagit till sig av kritiken, även om man anser att den inte är helt rättvisande.

– Att det skulle vara ett mönster håller jag inte riktigt med om. I det här fallet fastnade informationen hos oss eftersom rederiet inte ringde in den riktiga vägen och då fick inte den ansvariga reda på vad som hänt, säger Rolf Lindström, sektionschef på Transportstyrelsen.

Borde ni inte ha rutiner som gör att information inte fastnar?

– Jo, vi har tagit till oss av kritiken och ser nu över såväl våra interna rutiner som informationen ut till rederierna. Men vi är ingen blåljusmyndighet. Både rederiet och räddningstjänsten gjorde allt precis rätt efter olyckan och då vet jag inte riktigt vad vi skulle göra där, i stundens hetta.

Ni är tillsynsmyndighet för arbetsmiljön ombord och i era instruktioner står det att ni ska ni ju utreda olyckor på plats.

– Ja, absolut, vi ska samla in information på plats. Och nu ser vi över vad vi ska göra och hur.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Huvudorganisationer

Arbetstagarsidans huvudorganisationer är Landsorganisationen, LO, Tjänstemännens centralorganisation, TCO och Sveriges akademikers centralorganisation, Saco. Seko är en del av LO.

Arbetsgivarsidans huvudorganisation är Svenskt Näringsliv.